Fyllon snokar cyklar
Ikväll när jag rastade jycken kom två "fyllon" gåendes pratandes om en moped som står parkerad utanför mig. De sa hur bra den modellen är och hur bra juste den här skulle vara att ha. Jag stod nära och hörde tydligt. Strax efter går de förbi mig och ner på min BRFs bakgård där privat cykelställ finns. Jag följer efter och ser att de lyser med ficklampa på cyklarna och den ene säger att han letar efter sin cykel som polarn ställt dit olåst. Jag säger att det är ett privat cykelställ och deras cykel nog inte står här. Jag får en dålig ursäkt och de vandrar vidare...
Jag springer in till telefonen och ringer polisen som har 8 samtal före så jag orkar inte vänta.
Jag har själv blivit av med en moped från vårat cykelställ och flera har haft stölder här. Jag undrar egentligen vad man ska göra i en sån här situation. Det bästa är väl att anmäla att skummisar letar potentiella cyklar och annat att stjäla för att det ska bokföras i statistiken. Men finns det någon statistik och hjälper det? Gör polisen något om man ringer in ett fall som detta?
Jag springer in till telefonen och ringer polisen som har 8 samtal före så jag orkar inte vänta.
Jag har själv blivit av med en moped från vårat cykelställ och flera har haft stölder här. Jag undrar egentligen vad man ska göra i en sån här situation. Det bästa är väl att anmäla att skummisar letar potentiella cyklar och annat att stjäla för att det ska bokföras i statistiken. Men finns det någon statistik och hjälper det? Gör polisen något om man ringer in ett fall som detta?