#¤£$$## fyrkantsaxel...

BuTTuS

Aktiv medlem
#¤£$$## fyrkantsaxel...
Så, jag skyller hela det här debacklet på att den här cykeln åldersässigt är utanför mitt tidsspann som cyklist :-)
Sambons typ 20 år gamla damtralla där lagerskålen på drivsidan fick för sig att gänga ur. För att komma åt det måste jag bort med klingan...
Andra sidan gick "bra" med vilja, våld, värmepistol och WD40, samt en illa sittande avdragare.
Men på drivsidan går jag bet, har ingen avdragare som ens är nära att passa... Borde det inte bara vara att gänga i skruven nästan helt och sen sopa på med släggan med klingan som mothåll på skruvstädet? Eller ställer splinesen på baksidan till det? Eller borde jag träna överkropp under vintern och ta detta till våren igen?

IMG_3856.JPG

IMG_3857.JPG

#¤£$$## fyrkantsaxel...
Det skulle kankse funka. Risken är att bulten kan går sönder. Drå den i länge.

Diametern av gängan ser dock ut som vanliga diametern till en vanlig avdragare, men kanske har jag fel.

#¤£$$## fyrkantsaxel...
Värme. varmluftpistol, stor lödkolv, gas, in med den i ugnen. Ut med den och en isbit på axeln. Och försök igen. Men funkar det inte med en vanlig vevarmsavdragare? Jag brukar stoppa i en m5 med stor skalle i hålet.

#¤£$$## fyrkantsaxel...
Värme. varmluftpistol, stor lödkolv, gas, in med den i ugnen. Ut med den och en isbit på axeln. Och försök igen. Men funkar det inte med en vanlig vevarmsavdragare? Jag brukar stoppa i en m5 med stor skalle i hålet.
Jag får gräva i lådorna men kan inte minnas att jag har någon

#¤£$$## fyrkantsaxel...
Men vilket verktyg ska det vara till detta då, istället för rondellspår och skiftnyckel? De jag hittar som set ut att passa tror jag inte klarar axelutsticket…

IMG_3859.jpeg

#¤£$$## fyrkantsaxel...
#¤£$$## fyrkantsaxel...
Jag har säkert lossat 20 vevlager med min

Menar du öppnat, eller har jag missförstått något?

Vad finns det för bra lågprisersättningar?

En fyrkantsvevlager kostar inte mycket och håller länge. Men jag har faktiskt aldrig behövt serva en, om det går och det håller en tid till är det såklart bra. Jag har själva bara servat gamla, icke-cartridge fyrkantsvevlager.

#¤£$$## fyrkantsaxel...
Menar du öppnat, eller har jag missförstått något?

En fyrkantsvevlager kostar inte mycket och håller länge. Men jag har faktiskt aldrig behövt serva en, om det går och det håller en tid till är det såklart bra. Jag har själva bara servat gamla, icke-cartridge fyrkantsvevlager.
Jag har skruvat ur dom ur ramen.

Ah, du menar öppna dom och serva. Jag byter dom.

#¤£$$## fyrkantsaxel...
Inlägg #8 är lite förvirrande. På bilden är vevlagret redan avmonterad, så jag tänkte att frågan är hur man öppnar det.
Jaha, nä, hur jag skruvar in det i ramen igen… Den här gången fick det bli att plana lite utvändigt med vinkelslip, sedan en rörtång på det. På andra sidan som går helt in i ramen knackade jag med träklubba på en mejsel på spåren invändigt, kan tänka mig att den bevöver dras på riktigt med ett verktyg sen…?

Tillbaka
Topp