Fyrkantsvev som lossnar. Körd eller?

JojjeM

Aktiv medlem
Har drabbats att högerveven på min SS envisas med att lossna trots åtdragning av bulten för kung och fosterland. Behöver inte köra mycket innan den börjar knarra och sitta dåligt. Monterad utan fett.

Ska man tro att veven eller axeln är slut eller finns det något trick? Prova fetta och se om den går på bättre? Dra med längre skaft.

Har ett fint Octalinklager men inga vevar. Kanske värt att investera?

/Johan

prova med gängtejp eller locktajt, funkar inte det så är det bara att krypa till korset och köpa nya vevar. :)

kommer säkerligen fler huskurer för hur du får dem att sitta..

Gängtejp var bra. Låter lagom MulleMeckigt för den här hojen och jag råkar ha det hemma. Provar redan ikväll.

/Johan

Jag har varit i samma situation.

Jag hade en cykel med fyrkants vevlager som det alltid började knaka i vevpartiet/vevlagret under rundorna.
"Drag åt hårdare" sa kompisarna. Rätt moment skall vara 35-50Nm och det är HÅRT.
Jag lånade en momentnyckel och drog åt.
Första rundan gick bra, men andra rundan: 'knak, knak'

Vad skulle jag göra nu?
Under en lång cykling så trillade tom veven av!
Jag var tvungen att dra åt veven efter varje cykling för att den inte skulle knaka eller trilla av.

Då hittade jag en sajt som sa att man skall ha fett på vevlagret när man sätter dit vevpartiet.
Andra hävdar att det är helt fel, det finns tom på Shimanos hemsida att man inte skall ha fett på fyrkantsvevlager.

Men jag provade med fett och drog dessutom åt tillräckligt hårt mha en momentnyckel.
INGET KNAK!

Detta var -99 och veven had ännu inte börjat knaka när jag sålde cykeln våren -06!

Sedan dess så har vi skaffat många fler cyklar och på alla så har jag lagt fett på vevaxeln och dragit åt med momentnyckel.

Ingen cykel har 'knak i veven'!

Mitt råd är alltså:
Ha alltid fett på vevlagret och dra åt tillräckligt hårt, gärna med en momentnyckel!

Jag kan naturligtvis inte lova att det är detta som är lösningen på ditt problem, men varför inte prova?

/Håkan

Jag har samma erfarenheter som Håkan fetta nästa gång!!! Det är sällan det är fel att fetta!!

Det får inte veven att fastna bättre nu men det gör att du slipper knak från veven om du får fast den.

Lycka till!!

edit: prepositioner

Senast redigerad av en moderator:
Fettat har jag gjort och blev av med knaket, men det var då problemet med att veven lossnade började.
Får prova med gänglåsning av nå´t slag

Vevarmen är paj. Det har blivit skav på insidan som gör att den inte längre passar på axeln. Köp ny och dra åt hårt. Glöm inte efterdra!

Lycka till!

Shick skrev:
-------------------------------------------------------
> Vevarmen är paj. Det har blivit skav på insidan
> som gör att den inte längre passar på axeln.
> Köp ny och dra åt hårt. Glöm inte efterdra!
>
> Lycka till!

Jo, det är nog inte helt otroligt. Gör ett sista försök enligt ovan innan jag ger upp.

/Johan

A shot in the dark - Prova att lossa båda armarna, och sedan skifta dem ett kvarts varv runt fyrkantsaxeln. Och dra sedan åt hårt som fan. Det kan (med lite tur) hjälpa, eftersom ytor som är nötta och inslitna ihop inte längre ligger emot varandra. Dessutom kommer vevarmarna att belasta fyrkantsaxeln lite annorlunda efter ändringen.

2 komp epoxilim har räddat många också.. man kan behöva fixa till så man kan limma först och så. men det brukar gå att rädda mycket. dock får man tänka på att få bort veven sedan kan va knepigt.

har limmat både lager och annat i motorer som inte hållt sig där de ska.

Fett på axeln gör att veven glider på så pass bra att den kan deformeras när man drar åt hårt. När den redan blivit tilltufsad en gång kan det säkert hjälpa med fett, då glider den in lite längre på axeln. (Fast jag har alltid på lite fett från början ändå, för säkerhets skull.)

Nått jag råkat ut för är att veven bottnat på axeln dvs hålet har vart för stort, då skruvar man bara fast skruven mot axeln och lilla vevan sitter bara där o gnuggar loss skruven med knak och lossad vev som resultat.

Detta var ju dock en VÄLDIGT sliten DHvev som inte alls ville va med längre och därför blitt lite glapp men snål(fattig) som man kan va så tog jag vinkelkapen och slipade bort några mm från axeln, problem löst och veven sitter fortfarande två år senare snällt och lydigt kvar.
Kanske inte så rekomendabelt att köra så slut på en vev men har man inte deg till ny så..

OK, troligtvis är veven kass men jag gör ett sista försök:

- Fett på axeln. Check!
- Gängtejp. Check!
- Rotera veven ett kvarts varv. Check!
- Dra utav h-e. Check!

Ska bli spännande att se om det håller. Lite skum känsla nu bara men det är väl en vanesak.

vevknakbort.jpg ht=543

/Johan

JojjeM skrev:
> OK, troligtvis är veven kass men jag gör ett
> sista försök:
>
> - Fett på axeln. Check!
> - Gängtejp. Check!
> - Rotera veven ett kvarts varv. Check!
> - Dra utav h-e. Check!
>
> Ska bli spännande att se om det håller. Lite
> skum känsla nu bara men det är väl en vanesak.

Det finns ytterligare en sak du kan prova om punkterna ovan inte hjälper och hålet i vevarmen har blivit alltför deformerat.
Det äer att sätta tunna 'shims' på en eller två av sidorna på vevlageraxeln.
'Shimsenbör vara av tunn aluplåt, du kan tex klippa dem ur en öl/cóla-burk.
Det är åtminstone billigare att prova innan du köper nytt vevparti.

/Håkan

HåkanC skrev:
> Det finns ytterligare en sak du kan prova om
> punkterna ovan inte hjälper och hålet i vevarmen
> har blivit alltför deformerat.
> Det äer att sätta tunna 'shims' på en eller
> två av sidorna på vevlageraxeln.
> 'Shimsenbör vara av tunn aluplåt, du kan tex
> klippa dem ur en öl/cóla-burk.
> Det är åtminstone billigare att prova innan du
> köper nytt vevparti.

Ännu ett bra tips. Det är noterat och värt att prova om det inte funkar nu.

/Johan

Kemisk metall funkar om allt annat inte funkar. Fast det är en permanent lösning. Ska du ta loss veven får du kapa axeln och köpa nytt vevlager. Och vev, såklart.

JojjeM skrev:
...
> Ska bli spännande att se om det håller. Lite
> skum känsla nu bara men det är väl en vanesak.

Öka 90 grader till så kan du bunny-trampa.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp