Gå in i väggen

heffa1

Medlem
Gå in i väggen
Jag är nybörjare på landsvägscykling och ska köra halv-vättern på söndag. Jag tycker att jag tränat ganska bra i år, ca 100 mil och tycker att jag börjar få bra tempo dock har mina längsta rundor varit på ca 7 mil.

Det är otroligt roligt att cykla fort men jag är lite rädd för att gå in i väggen på loppet. Ni som har lite erfarenhet. Om man startar i ett tempo som är lite för högt för 15 mil är risken stor att man blir så trött att man inte klarar att återhämta sig även om man tar paus i depåerna? Målet är ju naturligtvis att hitta ett tempo som man klarar hela vägen men det känns roligare att cykla fort när man cyklar och om det behövs ta lite längre pauser.

Jag kanske är helt fel ut så alla erfarenheter tas tacksamt emot. Kompisen som jag räknat med skulle åka med och hålla farten har hoppat av men jag är mycket peppad (kanske för peppad).

Gå in i väggen
Testa och ta en långrunda utan att räkna mil. Cykla i tex 7 timmar istället så får du bättre känsla för vad kroppen gillar och inte gillar. Sedan gäller ju de gamla sanningarna mat o dryck oxå förståss, men det är lite svårt att veta hur mkt man behöver stoppa i sig när man inte kört under en längre tid innan.

Gå in i väggen
Att gå in i väggen förknippar jag med hög ansträngning under en längre tid. Att man pressar kroppen mer än den orkar. Att göra det under halv-vättern låter inte så smart.

Förhoppningsvis så vet du vad din kropp klarar av och du lägger dig under denna ribba. Använd gärna en pulsmätare så har du koll på hur mycket din kropp orkar.

15 mil är inte så farligt även fast det är dubbel så långt som dina längsta träningsrundor.

Gå in i väggen
Rippa skrev:
-------------------------------------------------------
> Testa och ta en långrunda utan att räkna mil.
> Cykla i tex 7 timmar istället så får du bättre
> känsla för vad kroppen gillar och inte gillar.
> Sedan gäller ju de gamla sanningarna mat o dryck
> oxå förståss, men det är lite svårt att veta
> hur mkt man behöver stoppa i sig när man inte
> kört under en längre tid innan.

Känns som det börjar bli lite sent att testa en långrunda nu när det bara är några dagar kvar till loppet. Jag har bara tänkt rulla några kortsvängar denna vecka.

Gå in i väggen
Rippa skrev:
> Testa och ta en långrunda utan att räkna mil.
> Cykla i tex 7 timmar istället så får du bättre
> känsla för vad kroppen gillar och inte gillar.
> Sedan gäller ju de gamla sanningarna mat o dryck
> oxå förståss, men det är lite svårt att veta
> hur mkt man behöver stoppa i sig när man inte
> kört under en längre tid innan.

EDIT: såg att det var halv-vättern du ska köra. Då skulle jag inte vara lika orolig ;)

Gå in i väggen
Som första lopp skulle jag ta det lite lugnare och försöka hitta känslan för hur fort man kan köra. Det är lätt att hänga på en klunga som kör lite för fort och då får man sota rejält för det senare. Kommer mjölksyran krypande är det dags att sänka tempot.

Gå in i väggen
morango skrev:
> Att gå in i väggen förknippar jag med hög
> ansträngning under en längre tid. Att man
> pressar kroppen mer än den orkar. Att göra det
> under halv-vättern låter inte så smart.
>
> Förhoppningsvis så vet du vad din kropp klarar
> av och du lägger dig under denna ribba. Använd
> gärna en pulsmätare så har du koll på hur
> mycket din kropp orkar.
>
> 15 mil är inte så farligt även fast det är
> dubbel så långt som dina längsta
> träningsrundor.

Problemet är att jag inte har en aning om hur kroppen reagerar under en så lång tid under påfrestning. Jag har tränat mycket hela livet och kör någon enstaka simtävling och någon löpartävling men jag har aldrig varit i närheten av att försöka prestera under 6-7 timmar.

15 mil borde inte vara så farligt om det inte är så mycket branta backar och det tror jag inte att det är. Jag tror att det kommer att bli jobbigast för rygg och bak.

Gå in i väggen
heffa1 skrev:
> morango skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Att gå in i väggen förknippar jag med hög
> > ansträngning under en längre tid. Att man
> > pressar kroppen mer än den orkar. Att göra
> det
> > under halv-vättern låter inte så smart.
> >
> > Förhoppningsvis så vet du vad din kropp
> klarar
> > av och du lägger dig under denna ribba.
> Använd
> > gärna en pulsmätare så har du koll på hur
> > mycket din kropp orkar.
> >
> > 15 mil är inte så farligt även fast det är
> > dubbel så långt som dina längsta
> > träningsrundor.
>
>
> Problemet är att jag inte har en aning om hur
> kroppen reagerar under en så lång tid under
> påfrestning. Jag har tränat mycket hela livet
> och kör någon enstaka simtävling och någon
> löpartävling men jag har aldrig varit i
> närheten av att försöka prestera under 6-7
> timmar.
>
> 15 mil borde inte vara så farligt om det inte är
> så mycket branta backar och det tror jag inte att
> det är. Jag tror att det kommer att bli jobbigast
> för rygg och bak.

Men 15 mil på 6-7 timmar är ett ganska behagligt tempo. Tror inte du behöver oroa dig för mkt då.

Gå in i väggen
Gör ett försök och gå med i ett högre tempo, 15 mil är inte så långt. Om du skulle krokna så är det inte så långt kvar. Klart roligare att ligga med och pressa på lite.

Gå in i väggen
Har du pulsklocka? I så fall är det bara att köra på den, dvs kör på en puls som ligger under din mjölksyretröskel. Mjölksyretröskeln kan man testa fram men normalt sett ligger den vad jag vet runt 75-85% av din maxpuls. Har du ingen pulsklocka är det väl den gamla klassiska metoden att bara köra så hårt att du orkar samtala medans du håller på, kan vara svårt att uppnå under ett lopp då många har annat att tänka på än att samtala. Till slut skulle jag rekomendera att ta det så lungt du "orkar" första 10 milen och ha krafter kvar som du kan blåsa på de sista 5 milen. Då tror jag att du kommer att överträffa dina egna förväntningar och få en fin tur. Lycka till

Gå in i väggen
Rippa skrev:
> heffa1 skrev:
> -----
> > morango skrev:
> >
>
> > -----
> > > Att gå in i väggen förknippar jag med hög
> > > ansträngning under en längre tid. Att man
> > > pressar kroppen mer än den orkar. Att göra
> > det
> > > under halv-vättern låter inte så smart.
> > >
> > > Förhoppningsvis så vet du vad din kropp
> > klarar
> > > av och du lägger dig under denna ribba.
> > Använd
> > > gärna en pulsmätare så har du koll på hur
> > > mycket din kropp orkar.
> > >
> > > 15 mil är inte så farligt även fast det
> är
> > > dubbel så långt som dina längsta
> > > träningsrundor.
> >
> >
> > Problemet är att jag inte har en aning om hur
> > kroppen reagerar under en så lång tid under
> > påfrestning. Jag har tränat mycket hela livet
> > och kör någon enstaka simtävling och någon
> > löpartävling men jag har aldrig varit i
> > närheten av att försöka prestera under 6-7
> > timmar.
> >
> > 15 mil borde inte vara så farligt om det inte
> är
> > så mycket branta backar och det tror jag inte
> att
> > det är. Jag tror att det kommer att bli
> jobbigast
> > för rygg och bak.
>
> Men 15 mil på 6-7 timmar är ett ganska behagligt
> tempo. Tror inte du behöver oroa dig för mkt
> då.

Det har du rätt i, att snitta 25 borde inte vara något problem men som det känns nu så skulle jag kunna köra fortare om man kan hänga på någon klunga. På mina träningsrundor kör jag mellan 28 och 30 utan draghjälp men kortare distanser. Det kanske verkar larvigt men jag är sugen på att gå ut hårt för att försöka få en bra tid. Min oro är inte att det i lutändan ska bli en sämre tid än annars utan mer att jag inte ska orka i mål över huvudtaget.

Gå in i väggen
heffa1 skrev:
> Rippa skrev:
> -----
> > heffa1 skrev:
> >
>
> > -----
> > > morango skrev:
> > >
> >
>
> >
> > > -----
> > > > Att gå in i väggen förknippar jag med
> hög
> > > > ansträngning under en längre tid. Att man
> > > > pressar kroppen mer än den orkar. Att
> göra
> > > det
> > > > under halv-vättern låter inte så smart.
> > > >
> > > > Förhoppningsvis så vet du vad din kropp
> > > klarar
> > > > av och du lägger dig under denna ribba.
> > > Använd
> > > > gärna en pulsmätare så har du koll på
> hur
> > > > mycket din kropp orkar.
> > > >
> > > > 15 mil är inte så farligt även fast det
> > är
> > > > dubbel så långt som dina längsta
> > > > träningsrundor.
> > >
> > >
> > > Problemet är att jag inte har en aning om
> hur
> > > kroppen reagerar under en så lång tid under
> > > påfrestning. Jag har tränat mycket hela
> livet
> > > och kör någon enstaka simtävling och
> någon
> > > löpartävling men jag har aldrig varit i
> > > närheten av att försöka prestera under 6-7
> > > timmar.
> > >
> > > 15 mil borde inte vara så farligt om det
> inte
> > är
> > > så mycket branta backar och det tror jag
> inte
> > att
> > > det är. Jag tror att det kommer att bli
> > jobbigast
> > > för rygg och bak.
> >
> > Men 15 mil på 6-7 timmar är ett ganska
> behagligt
> > tempo. Tror inte du behöver oroa dig för mkt
> > då.
>
> Det har du rätt i, att snitta 25 borde inte vara
> något problem men som det känns nu så skulle
> jag kunna köra fortare om man kan hänga på
> någon klunga. På mina träningsrundor kör jag
> mellan 28 och 30 utan draghjälp men kortare
> distanser. Det kanske verkar larvigt men jag är
> sugen på att gå ut hårt för att försöka få
> en bra tid. Min oro är inte att det i lutändan
> ska bli en sämre tid än annars utan mer att jag
> inte ska orka i mål över huvudtaget.

Att köra i klunga är ju som natt o dag mot att ligga att borra solo. Hitta nån klunga som snittar runt 30 så är du nog safe. Att gå ut för hårt är aldrig bra om man inte vet ganska väl vad kroppen orkar.

Gå in i väggen
Det viktigaste för att undvika att gå i väggen är att äta och dricka tillräckligt under hela loppet. Börja med det innan du känner dig törstig eller energilös.

Gå in i väggen
Little Stereo (på jobbet) skrev:
> Orkar inte läsa igenom alla svar, men i
> cykelkretsar säger man inte "gå in i väggen"
> -cyklister säger kort och gott att dom har
> "hamrat" ! :-) T

Ok, alltid kul att kunna slänga sig med såna uttryck men var kommer det ifrån? Att gå in i väggen känns mer beskrivande än att hamra.

Gå in i väggen
Om du är ny på det här med landsväg så är det läge för försiktighet när du ligger i klunga, det är svårare än man kan tro. Risken att du går på ett hjul eller bromsar/svänger ner någon annan finns. Nu vet inte jag om du tränat på detta men försök hitta en mindre klunga, det är lättare. Sen frågar du helt enkelt hur det går till, om du ligger först och drar blir nog dom bara glada..

Gå in i väggen
Har du kört ca 100 mil och de längsta är ca 7 mil kommer du inte att ha några problem att fixa 15 mil. Sitt med lungt i någon klunga så rullar det på smidigt. Det går mycket lättare än när man är ute och kör själv. Man blir psykiskt taggad när man kör med andra och bara det gör att det inte känns så tungt som när man ligger och kämpar själv

Senast redigerad av en moderator:
Gå in i väggen
CR1Falun skrev:
> Om du är ny på det här med landsväg så är
> det läge för försiktighet när du ligger i
> klunga, det är svårare än man kan tro. Risken
> att du går på ett hjul eller bromsar/svänger
> ner någon annan finns. Nu vet inte jag om du
> tränat på detta men försök hitta en mindre
> klunga, det är lättare. Sen frågar du helt
> enkelt hur det går till, om du ligger först och
> drar blir nog dom bara glada..

Ja det här med klungkörning känns spännnde och jag har repekt för riskerna. Jag har haft tillfälle att cykla med en eller två andra men aldrig med folk både innanför och utanför. Samtidigt måste det vara ganska skoj speciellt om man kan bidra med farthållningen. Får väl se om man hittar någon lämplig klunga.

Gå in i väggen
hille skrev:
> Har du kört ca 100 mil och de längsta är ca 7
> mil kommer du inte att ha några problem att fixa
> 15 mil. Sitt med lungt i någon klunga så rullar
> det på smidigt. Det går mycket lättare än när
> man är ute och kör själv. Man blir psykiskt
> taggad när man kör med andra och bara det gör
> att det inte känns så tungt som när man ligger
> och kämpar själv

Tack för din uppmuntran! Det jag är rädd för är att jag ska bli för taggad och dra på för mycket i början. Efter de svar jag har fått här så tror ändå jag att jag ska satsa frisk från början utan att för den skull idiotköra. Blir jag helt slut så får jag väl ta det jättelugnt på slutet. Då har jag i alla fall haft kul. Jag har inga kompisar som kör så det finns ingen prestige med i spelet förutom att klara sig igenom. Annars blir det lite jobbigt på jobbet.

Gå in i väggen
Trots att jag inte är ett riktigt svetto måsta jag säga att det låter riktigt dumt att gå ut hårt för att se om/hur länge det håller. Försök att ta det piano under 6-7 mil innan du ökar farten. Och som sagt - att ligga i klunga gör hela skillnaden.

Gå in i väggen
Hm.. jag kan nästan garantera dig att om du går ut för hårt i början så kommer dom sista milen vara en ren och skär plåga (om du tar ut dig för mkt dvs). Bonkar man, eller får smaka på hammaren, eller går in i väggen är det verkligen inte så att man bara växlar ned o tar det lite lungare, och sedan kommer ikapp igen, det är en ren och skär plåga! Hittar du en klunga som ligger runt 30 km/h så håll dig där i minst halva loppet. Känner du dig sedan pigg o fräsh kan du försöka stå på lite mer på slutet och kanske haka på en grupp som kör lite snabbare. Vad jag definitivt skulle undvika är längre solokörningar. Det är psykist och fysiskt otroligt mkt mer påfrestande.

Men hur du än kör så är 15 mil inte värre än att man grejjar det t.o.m otränad. Frågan är bara hur kul, resp plågsamt du vill att det ska vara.

Gå in i väggen
Rippa skrev:
> Hm.. jag kan nästan garantera dig att om du går
> ut för hårt i början så kommer dom sista milen
> vara en ren och skär plåga (om du tar ut dig
> för mkt dvs). Bonkar man, eller får smaka på
> hammaren, eller går in i väggen är det
> verkligen inte så att man bara växlar ned o tar
> det lite lungare, och sedan kommer ikapp igen, det
> är en ren och skär plåga! Hittar du en klunga
> som ligger runt 30 km/h så håll dig där i minst
> halva loppet. Känner du dig sedan pigg o fräsh
> kan du försöka stå på lite mer på slutet och
> kanske haka på en grupp som kör lite snabbare.
> Vad jag definitivt skulle undvika är längre
> solokörningar. Det är psykist och fysiskt
> otroligt mkt mer påfrestande.
>
> Men hur du än kör så är 15 mil inte värre än
> att man grejjar det t.o.m otränad. Frågan är
> bara hur kul, resp plågsamt du vill att det ska
> vara.

Tack för det svaret. Det var egentligen det som var frågan. Hur jobbigt det egentligen är när man har hamrat. Jag tror inte jag har varit där. Lite plågad ska man väl vara när man kommer i mål men kanske inte när det är många mil kvar. Min plan är just att försöka hitta en klunga som ligger runt 30 men det är ganska snabbt för mig. Att ha över 30 i snitt över hela distansen finns inte ens i drömmarna. Speciellt inte när jag tänker stanna till i depåerna, utom kanse första efter 30 km.

Gå in i väggen
Har du "hamrat" har du cyklat klart... då får man i princip ta en taxi hem eller ligga i skuggan och dricka/äta och vila en halvtimme innan man kan hanka sig hem i nödtempo -att "hamra" handlar om att köra sig totalt slut, gärna i en kombination av kolhydrat och vätskebrist... Inte att leka med :-/ T

Gå in i väggen
Finns ingen genväg. Vill man veta hur långt man håller så är det bara att prova. Nu kanske det är lite sent ute, men jag hade definitivt velat nosa på fulla distansen iaf nån gång innan. Åtminstone 10-12 mil.

Risken, som oerfaren klungåkare, är att man tycker det går "för lätt" i klungan. Då kanske man försöker öka tempot genom att hänga på en snabbare klunga som man bränner sig på när man är framme och drar. Sen krävs det även träning att ligga i klunga, inte bara för att kunna köra säkert, men även för att köra energisnålt, hålla jämn fart och även leta upp bra vindfång.
Man stöter ofta på folk på motionsloppen som inte har en susning och ödslar energi på att bromsa, ligga ute i vinden och hålla ojämn fart i klungan. Då kan det bli jobbigt även för dig själv.
För ett par år sen hade vi en stolle i klungan på ett motionslopp som släppte en 3-4 meter till framförvarande och sedan spurtade ikapp om och om igen. Honom var det inte många som vill ligga bakom. Han hängde med förvånansvärt länge, men hade han kört jämnare hade han troligen hängt med hela vägen.

Gå in i väggen
heffa1 skrev:
> Jag är nybörjare på landsvägscykling och ska
> köra halv-vättern på söndag. Jag tycker att
> jag tränat ganska bra i år, ca 100 mil och
> tycker att jag börjar få bra tempo dock har mina
> längsta rundor varit på ca 7 mil.

OK, nu reder vi ut begreppen: Vätternrundan (och halv-Vättern) är motionslopp utan tidtagning som vem som helst med en bra grundkondition ska klara av. Folk genomför dom har arrangemangen på Kronancyklar iklädda clownkostym eller på gamla pendlarcyklar med hundar i cykelkorgar.

Dra på dig lycran, drick innan du blir törstig och sluta pipa.

Gå in i väggen
min erfarenhet av att gå in i väggen, är att man måste vila bra länge för att inte riskera att gå in i väggen efter bara en korts hojande igen. alltså köra en timme, gå i väggen, vila 15 min, så sätter man sig o hojar igen, då ä risken att det tar betydligt kortare tid än en timme innan man går igenom igen, om man ens kommer igen efter första.

bättre att du då håller ett jämnt tempo, som du klarar hela vägen, för att gå in riktigt rejält i väggen ä fan inte kul. då kommer inte resterande del av loppet bli kul, oavsett hur mycket du vilar,

Gå in i väggen
Markus F skrev:
> OK, nu reder vi ut begreppen: Vätternrundan (och
> halv-Vättern) är motionslopp utan tidtagning som
> vem som helst med en bra grundkondition ska klara
> av. Folk genomför dom har arrangemangen på
> Kronancyklar iklädda clownkostym eller på gamla
> pendlarcyklar med hundar i cykelkorgar.
>
> Dra på dig lycran, drick innan du blir törstig
> och sluta pipa.

Men nu svarar du på något som inte varit en issue i tråden. Man kan kalla det vad man vill; tävling, motionslopp eller en privat söndagsutflykt. 15 mil på cykel är trots allt 15 mil på cykel. Och har man inte kört så långt innan så är det väl inte konstigt om man frågar efter tips. Dessutom är fler än 1 alltid race, så är det bara.

Gå in i väggen
Man vinner en del på att köra långsamt. Eller i klunga. Jag rekommenderar att du kör en runda som tar lika lång tid som du räknar med att ta på dig på halvvättern, men med lägre tempo. Då känner du hur kroppen reagerar på att vara igång så länge. Det är inte säkert att det är orken som tar slut, utan det kan vara ryggen som värker. Eller att händerna domnar. Eller att nacken spränger. Eller allt på en gång.

Det är väldigt olika hur man klarar av längre distanser. Själv cyklar jag hyfsat mycket, men tycker 15 mil är i längsta laget. Inget jag genomför utan ordentliga förberedelser. Har bara cyklat längre än 15 mil två gånger. 20 mil ena gången och 16 mil andra. Ytterst plågsamt på alla sätt och vis. Normalt håller jag mig under 12 mil. Där går min smärtgräns. Hoppas din inte gör det!

Lycka till!

Gå in i väggen
Om du snittar 28-30 på 6-7 mil själv så är det förmodligen rätt troligt att du orkar snitta både 30 och 32 på 15 mil i klunga, speciellt på en så platt bana (antar att den ser ut ungefär som VR-banan höjdmässigt..) förutsatt att du lär dig någorlunda klungteknik någorlunda snabbt och att det inte blåser kuling åt fel håll..

Lycka till!

Gå in i väggen
Hmm.. definitionen "hamra" aka. "hammer" har alltid betytt att spurta/ösa/ge järnet för mig, inte att gå in i väggen. Jag måste säga att översätta slang är inte alltid lyckat heller.

Gå in i väggen
Tack för alla svar! Kul att läsa alla olika åsikter. Jag måste bara förtydliga lite. Marcus skrev "dra på dig lycran och sluta pipa". Jag har aldrig haft någon annan avsikt, kommer inte att gnälla när jag sitter i sadeln. Som Rippa sade "Fler en en är alltid tävling " Jag blir gärna lite nördig när jag börjar med något och vill göra en hyfsad insats. Eftersom min erfarenhet av långdistans är mycket begränsad kändes det som en bra idé att dra nytta av den som finns på det här eminenta forumet.

Jag får väl rapportera på måndag hur det gick.

Gå in i väggen
Markus F skrev:
> Folk genomför dom har arrangemangen på
> Kronancyklar iklädda clownkostym eller på gamla
> pendlarcyklar med hundar i cykelkorgar.

Bara en liten fundering: Hur fan lyckas man få på en clownkostym på en kronancykel? :-)

/s-o

Gå in i väggen
Jag sade att jag skulle rapportera hur det gick. Det var kul ett tag, med högt tempo i en bra klunga. Jag tror faktiskt att jag var tvåa tillbaka till Motala!
Tyvärr var det med ambulans. Helt plötsligt när man ligger på en raksträcka på plan mark i solsken utan vind i drygt 35 km/t så faller det en massa cyklister framför. Jag försöker väja men kör rakt in i någon och hamnar med i diket med bruten arm. Jag tror att det var tre ambulanser vid den olyckan.

Nu sitter jag hemma och mår rätt kass, skriver med vänstern och fick aldrig koll på om jag hade rätt tempo.

Gå in i väggen
Johan T skrev:
> Trist. Krya på dig och hoppas du är fräsch till
> någon av höstens tävlingar!

Tack för uppmuntran! Vet inte om det blir några fler lopp för mig. Arbetsgivaren är ju inte överfötjust och inte familjen heller. Man ska väl iochförsig inte råka ut för olyckor varje gång men det verkar hända en hel del.

Gå in i väggen
Tråkigt! Hoppas att läkningen går snabbt. :(

Det vore väldigt tråkigt om du låter det här hindra dig från att ställa upp i fler lopp. Kan förstå om folk är oroliga, men det är ju trots allt inte särskilt vanligt med såna här seriekrockar..

Gå in i väggen
Tråkigt att du skadade dig. Hoppas på snabb bättring.

Det finns dock ett komiskt inslag här som jag inte kan låta passera. Sorry för det!

Nämligen; Du skriver i tråden och frågar om att "gå in i väggen" och efter lite förklaringar fram och tillbaka så får du slutligen känna hur det känns. Och nu plötsligt pratar vi inte "bildligt talat"...

Gå in i väggen
heffa1 skrev:
> Johan T skrev:
> -----
> > Trist. Krya på dig och hoppas du är fräsch
> till
> > någon av höstens tävlingar!
>
>
> Tack för uppmuntran! Vet inte om det blir några
> fler lopp för mig. Arbetsgivaren är ju inte
> överfötjust och inte familjen heller. Man ska
> väl iochförsig inte råka ut för olyckor varje
> gång men det verkar hända en hel del.

Nu drar jag lite av en rövare, men antagligen är det lite mer seriösa cyklister på typ roslagshösten. I VR är det många som inte är vana att cykla i klunga. Nybörjarna har kanske lyckats få in klungtekniken fram på höstkanten... Så riskerna för olyckor är nog klart lägre i nästa tävling.

Och har jag fel så behöver ju inte familjen få reda på det. Men du har ju iaf några argument :-)

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp