gaffa-, gaffer-, duct- eller silvertejps testimonials?

kaffeaffe

Aktiv medlem
Jag vill idag särskilt hylla produkten som i folkmun kallas "gaffatejp". Kära älskade gaffatejp, du har följt mig genom livets viktiga skeden ända sedan mina första första försök att åka skateboard i vertramp och på gatan. När jag skulle åka ramp så tejpa jag fast mina knäskydd med dig och tejpade dig på mina Converse på de ställen som slets mest. När jag skejtade "street" så tejpade jag dig på skorna på de ställen som slets mest när jag gjorde ollies.

Idag är jag medelålders och har börjat cykla landsväg året runt. Jag tejpade dig mina kompis- och egolappar som en förlängning för att skydda ännu effektivare om mot snöslask mm. Kära gaffatejp, du har räddat mig ännu en gång.

Bilagor

• gaffa.jpg
    gaffa.jpg
    71.2 KB · Besök: 82
Senast redigerad av en moderator:
silvertejp på stänkskärmarna funkar dessvärre ganska dåligt, mina kompislappar trillade av mitt ute i ingenstans en regnig höstdag. funkar bra ett tag, men i längden håller klistret dåligt mot vatten.

En kväll satt jag och gjorde en plånbok i gaffa, hittar dessvärre inga bilder :(
kortfack, körkortsficka, sedelfack.. Funkade kalas i 1.5 år!

köp bra gaffa så kryper inte klistret igenom med tiden ;)

Har aldrig använt gaffa på cykel, men den åker med om man ska på långtur! Däremot när jag höll på med musik använde man den jämt och ständigt, t.ex. innan man hade strap-locks för att inte tappa guran i golvet,(det måste ske med flit för att se coolt ut!), fixera kablar i golvet, dämpa trumskinn etc. Har nog också använt den till att laga skor, ja, gaffa funkar till det mesta!

Jag är inte helt säker på att det är sant, men det sägs att de första som gjorde vävtejp (gaffa!) i Sverige var ett företag som hette Voltex. Voltextejp. Smaka på det ordet!

Köper man bara rätt tejp så sitter det kvar i ur och skur! Tesa har en med gulaktigt klister som även funkar bra för plågsam hårborttagning, jävligt dyr bara.

Gaffatejp går alldeles utmärkt att använda som telisbindning oxå.
Fick laga en kompis bindning på e tredagarstur i fjällen. Höll de två sista dagarna :) Iaf för att ta sig tillbaka, inga brantåk efter lagningen.

Bilagor

• gaffabindning.jpg
    gaffabindning.jpg
    49.6 KB · Besök: 53
Vad har man inte använt det till vore enklare
Skidkläder,brädbindning,fönster,partytält,bil(fast där har nog vulktejp räddat värre situationer)dh-skydd,jerseys,brallor mm

Jag hade en gång en rulle gaffatejp i handbagaget på flyget, tillsammans med en större dator, så därför blev handbagaget specialröntgat vid säkerhetskontrollen i Frankfurt.

Men då hände det otroliga, de bistra säkerhetsfürirerna behagade plötsligt skämta:
"jaa-haa und den där silvrige tejpen skall dü väl tejpa fast piloten med, haa haa haa...."

Tyskland,security,flygplats,skämt om flygkapning...nä det kändes som nåt inte riktigt stämde.

JLarsson skrev:
-------------------------------------------------------
> Det vi kallar gaffa är egentligen duct tape?
> http://en.wikipedia.org/wiki/Duct_tape
> Och gaffer tape är då vad?
> http://en.wikipedia.org/wiki/Gaffer_tape

Tjena!

På svenska:

Duct-tape = Silvertejp

Gaffer-tape = Gaffatejp

Dom som säger annat har fel..

Edit: Av nån lustig anledning har jag en rulle med silvrig gaffatejp i näven.. Då blir det lätt förvirring..

JLarsson skrev:
> Fast jag vidhåller att det folk i allmänt tal
> kallar gaffa egentligen är silvertejp.

+1

Jag körde en väska med silvertejpsmoddningar på i tvättmaskinen igår och den kom ut med vidhäftningsförmåga och övriga egenskaper intakta men renare än någonsin.

Nu efterlyser jag objektiva tester av silvertejp etc. Man får vad man betalar för är alltså en sanning som även gäller silvertejp? Är diskussionen här ännu ett tecken på att det är dags att dela upp forumet? Det är i alla fall en bra produkt att ha tillhands när nöden är framme.

rouster skrev:
> JLarsson skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Fast jag vidhåller att det folk i allmänt tal
> > kallar gaffa egentligen är silvertejp.
>
> +1

+1, Silvertejp säger ju bara icke-musiker/icke-roddare. Sen så gäller det ju att skilja på gaffa och gaffa också. Orginal-gaffan av märket Nichiban tycker jag är överlägset bäst; lättriven, skönt rivljud, slät & snygg yta och fäster bra. Men den är ju rätt dyr. Lite förvånande så är faktiskt Biltemas ful-gaffa helt ok, kanske inte lika bra fäst- och återanvändningsförmåga men lätt att riva och ser bra ut! Sen finns det avarter som inte borde få kallas gaffa (eller ens "silvertejp"), alltså sådana som inte går att riva, klibbar och kletar alldeles för mycket och ser ut som en tunna skit. Tesa har någon sådan variant, men givetvis är även fulgaffan som finns på GeKås av denna undermåliga kvalitet. Pricipen you-get-what-you-pay gäller alltså inte alltid i gaffavärlden!

Gjorde mig en liten praktvurpa och bröt av främre delen av en SKS framskärm, och knåpade ihop en ny framdel med en musmatta från jula och tejpen ifråga.
IMG_0361.JPG ht=725

En okänd gärningsman har snott vår 20+ år gamla fula, trasiga brevlåda. Jag förstår inte vad det ska vara bra för. Har ju läst om stulen post, men att hela lådan försvinner natten till en söndag är ju konstigt.

Hur som helst så fixade jag en ny låda med allas vår favorittejp och en gammal kartong:

1. Lite förstärkning längs kanterna
1.png

2. Skära ut ett lagom hål för posten
2.png

3. Mer tejp och en tjusig siffra
3.png

4. På plats, stolpen fick vi behålla så den gick att återanvända.
4.png

PÅ hårdrocksfestival i tyskland för ca 10 år sedan, hett som helvete och infanterielden var ett faktum. För att ens ta mig till sjukvårdstältet så tejpade jag insidan av mina lår med silvertejp >_< . Det är farligt när alkoholen nästan är billigare än vatten.

Mina bromsreglage har av någon underlig anledning bara en gummiplopp som håller hydrualvätskan inne. Så om jag trycksätter systemet och sen bromsar så ploppar den garanterat ut.
Silvertejp var det enda jag kunde hitta som kunde hålla den på plats.

Men annars så är jag trött på gegget som ofta blir kvar när man ska ta bort tejpen efter ett år eller så. Det bästa jag hittat för rengöring är kemisk bensin. Försöker använda buntband om det går nuförtiden. Men visst, det ligger ändå 3 rullar silvertejp här.

Om tjejerna tycker att de silver/svarta varianterna är fula, så har faktiskt Jula rosa silvertejp.

Kupa skrev:
> En okänd gärningsman har snott vår 20+ år
> gamla fula, trasiga brevlåda. Jag förstår inte
> vad det ska vara bra för. Har ju läst om stulen
> post, men att hela lådan försvinner natten till
> en söndag är ju konstigt.
>
> Hur som helst så fixade jag en ny låda med allas
> vår favorittejp och en gammal kartong:
>
> 1. Lite förstärkning längs kanterna
>
>
> 2. Skära ut ett lagom hål för posten
>
>
> 3. Mer tejp och en tjusig siffra
>
>
> 4. På plats, stolpen fick vi behålla så den
> gick att återanvända.
>

+1 för innovationen

He he, mythbusters gjorde en båt av gaffa/silvertejp.

Jag har räddat ett par skidbyxor, sprack i sömmen i arslet. Tejpade insida och utsida. Höll i tre år, sen var byxan slut, gaffan på utsiden släppt aningen i ett hörn. Helt galet bra.

Däremot tycker jag de inte är så bra som jag hoppats när det gäller "slitage". Det slits hål på ganska lätt. Jag har breda fötter och spelar hockey, har breda grillor som då slits mot isen när jag svänger. Tejpade ett lager, det var nog silvertejp, den höll inte ens en träning. Mot is. Då blev jag besviken, men det kanske var dåligt tejp.

När man fotar är gaffa ovärderligt. Man kan skärma av ljus, tejpa upp bakgrunder, tejpa upp blixtar. Jag har byggt tillbehör till blixtarna av kartong och gaffa dom hållit i en massa år.

Barnen är ofta med nere i källarverkstaden, och ganska medvetna om silvertejp.

- det händer att jag hotar dem med att silvertejpa dem.

- Dock inte som på bilden ovan, utan tejpa fast dem, så far jag och modern iväg på resa i lugn o ro. (Modern i fråga kanske man förresten skall silvertejpa enligt ovan, men jag tror det är bättre utan tejp - eller ngt öht...)

Tejpade en reva i vindsurfingsegel, ett par decimeter lång reva som höll iaf tre år. Mkt Nöjd!

/T

Tillbaka
Topp