[Gaffel] Dubbelkronade funderingar...

nenja

Aktiv medlem
Jag har idag en redig 888 RCV sittandes i fronten på min Demo. Den har presterat riktigt fint med tanke på vad den kostar och den sköter göteborgsterängen samt huck och lek riktigt bra. Mer plush gaffel får man nästan leta lite efter.
Det jag dock har känt var att jag tyckte det var väldigt stötigt uppe i Gesunda när det gick som fortast, det högg lite mkt i händerna när man körde full sula och det stökade lite. Är det här begränsningarna av en billig lite enklare gaffel börjar komma?

Däremot har jag börjat snegla lite åt de mer ekonomiska Boxxrarna, jag har varit imponerad av Rock Shox kvalitet sedan jag köpte en Domain för under 3000kr.
Det som jag mest funderar över är vilken av de billga Boxxrnarna som gäller för mig vid eventuellt byte, Race som är väldigt billig eller några lappar extra för att få en Team?

Jag har ingen erfarenhet av gafflarna men har hört så mycket gott om dem, hur bra är egentligen en Race? Är den lika kompetent som en Team fast med mindre justeringsmöjligheter? Den saknar Blackbox speedstack men kan man uppgradera till senare utan att det blir dyrare än att köpa en Team?

Låt oss säga att jag ekonomiskt klarar bytet till en Race utan problem och att om jag skall byta till en Team får hålla mig till Lidl och Kvibergs DH-bana en månad om jag ens har råd. ;)

Vad tycker ni? Någon med erfarenhet av flera av gafflarna?
Tekniskt humbamumba a'la Kebarb är varmt välkommet! :D

Du får nog räkna med mer service på Boxxer gafflarna, och en team är värd att spara till.

Med tanke på hur pass bra din 888a är just nu ändå så klarar du dig nog ett tag till med den, tills du får cash för en Team :)

Annars hade crc för ett tag sedan 07orna av 888RC2X VA för knappa 5500kr, kanske finns kvar på någon sida, om man orkar leta. Rekommenderar den om du vill ha en smutt gaffel som pallar allt med mycket inställningar. Och inte kräver mycket service.

Team absolut, men tror inte du finner soppas stor skillnad på din 888 och en Boxxer eller? självklart olika dämpning men som sagt båda är kvalitetsgafflar. Fast jagar du vikt så ska du ju definitivt ha en Boxxer Team som nog garanterat väger mindre än en 888.

Det låter mer som att kolla inställningen på din rebound som kan vara aktuellt. Hugger dämparen tillbaka har man för lite rebound dämpning inställt. Du kan nog (högst troligen) behöva olika inställningar i Götet och Gesunda dessutom. Men med det sagt så tror jag att man aldrig kan få bort allt skak/stöt/ryck ur styret om man kör utför på riktigt såvida det inte är extremt "smooth". Ibland handlar det helt enkelt om att hålla i, välja en bra linje, smiska igenom och hoppas på det bästa. Eller så är det bara så för mig :)

När det gäller dom olika dämparna har jag inte så mycket att tillägga förutom att jag körde med en Boxxer Race i Åre förra veckan (på en Giant Glory) och kan inte påstå att jag var SÅ imponerad. Kan du spara å kliva upp ett steg så gör det, även om jag har svårt att se att det skulle vara någon större skillnad över huvud taget jämfört med det du redan har. Min röst faller på bättre inställningar. Om inte annat är det billigare :)

Tack för gottiga svar.

Grus skrev:
-------------------------------------------------------
> Det låter mer som att kolla inställningen på
> din rebound som kan vara aktuellt. Hugger
> dämparen tillbaka har man för lite rebound
> dämpning inställt. Du kan nog (högst troligen)
> behöva olika inställningar i Götet och Gesunda
> dessutom. Men med det sagt så tror jag att man
> aldrig kan få bort allt skak/stöt/ryck ur styret
> om man kör utför på riktigt såvida det inte
> är extremt "smooth". Ibland handlar det helt
> enkelt om att hålla i, välja en bra linje,
> smiska igenom och hoppas på det bästa. Eller så
> är det bara så för mig :)
>
> När det gäller dom olika dämparna har jag inte
> så mycket att tillägga förutom att jag körde
> med en Boxxer Race i Åre förra veckan (på en
> Giant Glory) och kan inte påstå att jag var SÅ
> imponerad. Kan du spara å kliva upp ett steg så
> gör det, även om jag har svårt att se att det
> skulle vara någon större skillnad över huvud
> taget jämfört med det du redan har. Min röst
> faller på bättre inställningar. Om inte annat
> är det billigare :)

Jag fick känslan av att det högg i komprissionen och inte i returen, men det kanske är lätt att inbilla sig och själva hugget är att den returnerar för fort och samtidigt träffar nästa lilla vassa sten?
Ett annat fel jag kanske gör är att ställa högfarts-comp på minimum? Jag inbillar mig att huggandet bara skulle bli värre annars men detta kanske är fel?
Ett annat alternativ vore väl kanske att köra lättare olja i gaffeln? Det kanske gör den lite snabbare och låter den jobba bättre?

Anledningen till att jag ens funderar på en Race egentligen är att jag verkligen kan byta utan större förlust, bara för bytandets skull. Då jag lättar 300g och får en gaffel som kanske är lite lite bättre tänkte jag det var värt det. :)

Å andra sidan gillar jag Marzocchi, kraftiga doningar och härligt basic teknik. Skall faktiskt kolla med en lite begagnad 888 RC2blabla -07 som jag tror finns till salu.

Marzocchis enklare dämpsystem har historiskt sett haft en tendens att spika när det börjar gå fort, dämpningen hinner inte med att komprimera. Blir väl nån form av hydrauliskt lås i dämpkretsen. Har jag fattat det rätt så är RCV (och RV) baserad på SSV och SSVF. Dessa system satt i ex. JrT. SuperT däremot hade HSCV som var en mycket bättre lösning. HSCV satt i de bättre Z1:orna, Shiver, Monster.. När 888 kom och tog över efter Shiver och Monster så ändrades HSCV till RC, sen RC2, sen RC2X och nu RC3 i de senaste 888 (och 66). Att byta till en Boxxer Race kommer att ge dig en motsvarande gaffel till det du redan har, ett steg åt sidan, inte uppåt. Bit ihop med den gaffel du har, labba lite med de justeringar du har, och spara ihop till en bättre gaffel istället! Boxxer Team eller 888RC3 ex. Till 2009 kommer Boxxer att få en rejäl och välbehövlig uppdatering med biffigare innerben bla.

Hmm jo, frågan är om typ 2.5WT-olja skulle göra saken bättre?

Nu känns det iaf som att det blir om jag hittar en finare 888 ifrån 2007 eller en 2009 Boxxer team. :P

HAHA!
Nenja, du vill köpa något nytt men sunt förnuft tycks tala emot det. *räcker ut tungan sådär retligt du vet änna*

Du har upptäckt hur det är att köra utan högfartskompression. Du kommer råka ut för samma sak med alla gafflar som saknar detta. Det enda som hjälper är att köpa en gaffel med två kompressionsdämpare, tex rc2 eller bättre.

Om du byter olja så kan du få den att dämpa bättre i hög fart, men då blir den istället väldigt studsig för drops och lek och du kommer få köra med returen i princip helt stängd. inte bra.

Boxxer Race (pratar om den från -06 eller senare) spikar också vid många snabba smällar. Det behövs en högfartskompression som sitter i Team;en för att undvika det. Dock är det inget som stör enormt mkt. Gaffeln funkar kanon annars, lätt att plocka isär, dyker inte alls lika mycket som 888orna vid inbromsning osv. Jag kör hellre en Boxxer race än den dyraste 888an, är helt seriös, men jag är verkligen en Marzocchi hatare, att Race;n väger mindre än den dyraste 888an är ju bara skämmigt för M.

Jag säger Boxxer all the way men skulle nog spara till en Team, eller så köper du en Team till mig och du får min Race ;) Intunad till max haha...

Senast redigerad av en moderator:
Jag förstår inte hur en högfarts-komps-ratt skall lösa spikandet? Min har ju en sådan och den löser inte mkt alls, eller är det så att när jag har min högfartskomp på minimum så är den fortfarande för hög för riktigt snabbt stök?

Anledningen till att iaf min 888 niger satan vid inbromsning osv är ju att den har ett negativt värde i lågfartscomp, plushare blir det inte men som sagt så sjunker den fint vid långsamma rörelser.

Lite alternativ nu då:
Prova att lägga i tunnare olja i min 888.
Försöka hitta årets modell av en lite bättre 888.
Byta mot en Race (lite dumt men ekonomiskt).
Se till att spara ett par tusenlappar (läs köpa så fort lönen kommer) och köpa en Team (känns dock lite dumt när -09 närmar sig och medför uppgraderingar.
Buda på en tjockräv och vara nöjd.

Hmmmm... :D

Vad jag har förstått så har de på Ridemonkey efter mycket dividerande kommit fram till att Boxxer Race är precis lika bra som team, bara att det är lite omständigare att ställa in den. Jag har själv ingen aning om huruvida detta stämmer, men sök runt lite på ridemonkey så hittar du snart.

hummm..... Byta gaffel till en som är lika bra som den du redan har eller smälla pengarna på en resa till Åre istället.... Svårt val... ;-)

I åre kan man ju cykla, då blir man trött och kan skada sig. Mycket bättre att köpa ny gaffel och sitta hemma =)

Kör på tills du har råd med en Team eller Fox. Varför ge sig på mellanstegen när man vet att man vill ha det hetaste? Bara att vänta tills man har råd om man ändå har nåt som funkar. Jag röstar för Fox då jag kört en del med en sån och aldrig har upplevt spikningar eller fått ont i händerna av att det slår, inte ens i gesunda. (att jag sen fick ont i handen i gesunda var inte gaffelns fel...)

plumse skrev:
> hummm..... Byta gaffel till en som är lika bra
> som den du redan har eller smälla pengarna på en
> resa till Åre istället.... Svårt val... ;-)

Som jag skrev så skulle bytet till en jämnlik (Racer) gaffel inte vara någon ekonomisk börda alls. Det bytet är dock uteslutet nu då den gaffeln också är för enkel i dämpningen och spikar likt min nuvarande.

Foxen är självklart intressant, däremot satans dyr. Jag har dock budat på den som Rouster länkade, chansen att jag får den för det pris jag sträcker mig till är dock minimalt. :P

nenja skrev:
> Jag förstår inte hur en högfarts-komps-ratt
> skall lösa spikandet? Min har ju en sådan och
> den löser inte mkt alls, eller är det så att
> när jag har min högfartskomp på minimum så är
> den fortfarande för hög för riktigt snabbt
> stök?

RCV har bara en kompressionskrets, därav namnet (bara ett c).

rikard skrev:
> nenja skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag förstår inte hur en högfarts-komps-ratt
> > skall lösa spikandet? Min har ju en sådan och
> > den löser inte mkt alls, eller är det så att
> > när jag har min högfartskomp på minimum så
> är
> > den fortfarande för hög för riktigt snabbt
> > stök?
>
> RCV har bara en kompressionskrets, därav namnet
> (bara ett c).

Men denna ända krets är väl högfarts? Någon lågfarts får man inte hur mkt man än skruvar. :P

"Vad jag har förstått så har de på Ridemonkey efter mycket dividerande kommit fram till att Boxxer Race är precis lika bra som team, bara att det är lite omständigare att ställa in den. Jag har själv ingen aning om huruvida detta stämmer, men sök runt lite på ridemonkey så hittar du snart."

Skillnaden på Team och Race är motion control-enheten, Race har en enklare lösning istället för en speedstack eller ngt och därav spikandet.

TBone skrev:
> oops, en tiopotens fel...

Haha mjo, tänkte precis fråga hur du menade. :)

Jo en 05:a, är den för gammal för att imponera tro?

nenja skrev:

> Men denna ända krets är väl högfarts? Någon
> lågfarts får man inte hur mkt man än skruvar.
> :P

Den har bara en krets, som du visserligen kan skruva in för att funka för vilken hastighet du vill, men är den plush och spikar så har du inte skruvat in den för högfartskompression direkt.

skillnaden mellan sscv och hscv i skogen är enorm. Floodgaten på boxxer ride gör samma sak och det är som att åka på moln.

/rikard

rikard skrev:
> nenja skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > Men denna ända krets är väl högfarts?
> Någon
> > lågfarts får man inte hur mkt man än
> skruvar.
> > :P
>
> Den har bara en krets, som du visserligen kan
> skruva in för att funka för vilken hastighet du
> vill, men är den plush och spikar så har du inte
> skruvat in den för högfartskompression direkt.
>
> skillnaden mellan sscv och hscv i skogen är
> enorm. Floodgaten på boxxer ride gör samma sak
> och det är som att åka på moln.
>
> /rikard

Jag förstår absolut inget av det du säger om kompression, jag är inte så insatt och känner bara till låg/högfarts och vet ungefär hur de fungerar.

Hur kan jag skruva in en skruv att funka för vilken hastighet jag vill?

Vad är skillnaden på sscv & hscv?
Vad är det floodgate gör samma sak som? Floodgate är väl "blow off"-inställning för hur lätt det är att slå igenom motion controlen?

Jag är förvirrad. :P

Edit: Ehm... Hur tråkig är en Fox 40 RC2 ifrån 2005? Verkar inte helt omöjligt att Rouster lurat på mig en sådan... ;D

nenja skrev:
> Edit: Ehm... Hur tråkig är en Fox 40 RC2 ifrån
> 2005? Verkar inte helt omöjligt att Rouster lurat
> på mig en sådan... ;D

2005 låter väldigt gammalt. Vet inte hur mycket det skiljer mellan de tidigare årsmodellerna. vet bara att de bytte ut cartridgen från 07 till 08 och att det "ska vara" märkbar skillnad däremellan. skulle rekommendera att satsa på 08a (eller 09a) om du är ute efter bästa prestanda och vill vara "säker" på att slippa spikningar o dyl.

Kan garantera dig att du blir nöjd med en nollfemma. Dessutom kan man byta ut innandömmet till BOS-grejer för 4000 om man tröttnar ;)
bos-cart.jpg

Härligt, sticker inte auktionen iväg så blir det nog den då. Skall enligt säljaren vara i väldigt gott skick.

Läckra prylar ifrån BOS där. :P

Än så länge har jag bara lagt 155 pundare och 175 som tak. Lär springa iväg sista dagen om någon verkligen vill ha den. :P

rouster skrev:
> Jaha oj. Under 500£ är inte så troligt. Men man
> kan ju hoppas =D

Skulle aldrig köpa den för över 500£ med tanke på att man kan hitta en 08:a för 9000kr. ^^

Det ligger något i det. Men andrahandsvärdet är högt. Man kan få en vit nollnia för mellan 9-10 från usa också. Är ganska sugen!!

rouster skrev:
> Det ligger något i det. Men andrahandsvärdet är
> högt. Man kan få en vit nollnia för mellan 9-10
> från usa också. Är ganska sugen!!

Eller ja det är klart, har man 6000kr och inte 9000kr så är ju faktiskt en 05:a för 6000kr intressant. Om den är i väldigt gott skick.

Vit 09:a begagnad redan? Låter galet.

Vit 40:a på min hoj... ge... mig.... :P

Missade den 888 RC2X WC jag hoppades på, annan buse som redan va spekulant köpte den... ^^

Aja... Fortfarande högstbjudande på 05:an, ingen som behöver en Intense M3 och vill dela frakt? :P

Tillbaka
Topp