Gaffel frågor (FOX 32RL 100)

MrSthlm

Aktiv medlem
Jag har en begagnad Fox 32 100 (2008 års modell) på min cykel.

Den har fungerat bra ca en månad och hade väl trott/hoppats att den skulle sköta sig själv med service en gång per år ungefär... ;-)

Ska försöka uttrycka mig trots att jag inte riktigt har koll på vad delarna kallas på svenska. ;-)

Till min förskräckelse i morse (efter ca 5 minuters cykling) så upptäckte jag att den anordningen på gaffelbenet som ska hålla borta smuts och damm hade lossnat och satt en bit upp på gaffelbenet (samma ben som man reglerar lyfttrycket med)! Den "anordningen" som på engelska kallas för "dust wiper".

Vände hemåt... kollade lufttrycket i gaffeln och det var väl drygt 60 psi. Tror jag pumpade sist för ca 8 dagar sedan upp till ca 90 psi men kört tre turer sedan dess, bland annat en skogstur. (ca 8 mil sammanlagt)

Tror/hoppas därför inte jag drabbats av någon typ av allvarligt haveri eller "punka"? Ett bortfall på 30 psi kan väl ske efter några turer, speciellt som jag cyklat i minusgrader flera gånger i förra veckan vara ca minus 10 två gånger?

Min teori är istället att "dust wipern" tryckts uppåt på gaffelbenet pga smuts och mina turer i minus 10 etc.. att gaffelbenen helt enkelt inte glidit friktionsfritt genom "dust wipern" och därför fastnat.

Jag har nu sett att Fox rekommenderar underhåll och smörjning av "dust wipern" på respektive gaffelben var femtonde timme. Det finns också en hyfsat tydlig guide för detta (se bifogad länk).
http://www.foxracingshox.com/fox_tech_center/owners_manuals/08/eng/Content/seal_clean.htm

Har ni några kommentarer och erfarenheter av detta? Bör jag vara orolig eller räcker det med att smörja och göra rent "dust wipern" då och då enligt Fox egen service anvisning? Undrar också om man verkligen måste ha Fox egna oljor för detta syfte eller om det räcker med teflonolja/spray för att få benet att glida bättre?

Sedan undrar jag också hur ofta ungefär man behöver justera upp trycket i en luftgaffel? Vad är normalt ungefär?

Tack på förhand... :-)

Senast redigerad av en moderator:
Det kan vara smuts och sånt som gjörde att Resi-wiper lossnade. Isf smörjning av skumring under den skulle hjälper - och nej du behöver inte Fox's egen olja. Jag rekommend ett speciellt olja "DEO" för smörjning av resi-wipers - eftersom det inte torka ut gummi som vanliga sprayolja.

Man borde inte behöver att pump ett gaffel så ofta: och jag tror att den huvud luftkolvs tätning kanske behövs att bytas, och det har led till att resi-wiper lossnade.

Dr.Spoke skrev:
-------------------------------------------------------
> Man borde inte behöver att pump ett gaffel så
> ofta: och jag tror att den huvud luftkolvs
> tätning kanske behövs att bytas, och det har led
> till att resi-wiper lossnade.

Usch då! Det låter lite jobbigt (dyrt) att behöva byta huvud luftkolvs tätning...

Men smartast är kanske om jag först provar att enbart smörja resi-wipern för att se om det räcker?

Jag har hört ryktas om lite olika teorier när det gäller Fox. Fått kommentarer som säger att man INTE ska applicera någon olja utifrån på Fox gafflar mellan års servicarna medan andra säger att man ska det... Men detta råd borde inte gälla repi-wipern. Vad säger du?

Den här DEO oljan du skriver om, var hittar jag den?

Tack för ditt svar!

Angående olja till Foxgaffel. Vad kan man använda för olja om inte deras egna blåa "float fluid"? Jag tänkte nämnligen göra en liten service och rengöra/smörja upp den lite. Jag bor i Kalmar och Sportsson här i kalmar sysslar inte med Fox. Eller vart beställer man float fluid smidigast på internet?

MVH /Jeppe

Ett "service pack" med massor olika o-ringar och tätning (ink. den för luftkolv) kostar melan 250 och 350:-
Tror att du har rätt med att prova först forra man byte massor saker!

Jag tror inte på olja utifran istället för service! Om din gaffel behövs service är det bäst att plocka isär och byte olja, minst, man inte behöver byta alla packning varje gång, men nya olja kan spara massor jobb och pengar!

REKLAM WARNING!
DEO - jag vet att jag sälja den, men har inte sett den i andra butiker...

Förtydligande: Med liten service menar jag att jag ska följa guiden från fox och rengöra + olja skumringen. Dvs. fippla bort plast/gummiätningen osv...

Tack Dr.Spoke. Blir nog så att jag får leta lite och beställa float fluid i små ampuller.

Jeppe

Om det är någon form av läckage i en luftkolvs tätning så borde det vara ett mycket litet läckage.

Min gaffel verkar varje fall hålla lufttrycket sedan i morse. Pumpade upp den till ca 100 psi och det har den hållt nu i ca 9 timmar enligt pumpen. Fast jag kanske borde pressa den med ännu högre psi eller cykla en sväng.

Självklart är det inget större "prov" nu när cykeln står still utan belastning... ;-)

Jeppe. skrev:
> Förtydligande: Med liten service menar jag att
> jag ska följa guiden från fox och rengöra +
> olja skumringen. Dvs. fippla bort
> plast/gummiätningen osv...
>
> Tack Dr.Spoke. Blir nog så att jag får leta lite
> och beställa float fluid i små ampuller.
>
> Jeppe

Om du inte köper "DEO" från Dr. Spoke. Om jag förstår det korrekt så kan den ersätta float fluid.

Hmmmm känns som det är rätt lite folk som har Fox framgafflar? Är det Rock Shox, Manitou och Marzocchi som dominerar?

Eller annars är det som så att man får bäst respons på "B" trådar här... ;-)

Nej det är nog RockShox, Marzocchi och Fox som dominerar nu.
Däremot kanske det inte är så många som mekar med sina Foxgafflar?

Som jag förstår så är FoxFluid i princip vanlig syntetisk 15W gafelolja, eller?

Något man kan tänka på är att om man ansluter en gafelpump så försvinner lite av trycket iom att luft från dämparen går in i gaffeln. På min gaffel märker jag det inte så mycket men det är väldigt tydligt när man ansluter en bakdämpare med mycket lägre luftvolym.

JoMenSåAtt skrev:
> Nej det är nog RockShox, Marzocchi och Fox som
> dominerar nu.
> Däremot kanske det inte är så många som mekar
> med sina Foxgafflar?
>
> Som jag förstår så är FoxFluid i princip
> vanlig syntetisk 15W gafelolja, eller?
>
> Något man kan tänka på är att om man ansluter
> en gafelpump så försvinner lite av trycket iom
> att luft från dämparen går in i gaffeln. På
> min gaffel märker jag det inte så mycket men det
> är väldigt tydligt när man ansluter en
> bakdämpare med mycket lägre luftvolym.

Ok, det är ju ett bra betyg för Fox om det finns många ute men inte så många mekar dom. För de är väl inte svårare att meka än några andra?

Angående FoxFluid, inte vet jag, men den ser ganska tjock ut på bild 11 i den här länken:
http://www.foxracingshox.com/fox_tech_center/owners_manuals/08/eng/Content/seal_clean.htm

Ja, gaffeln tappar några psi när man ansluter pumpen men det är inte så farligt.

Float Fluid har bra mycket högre wt-tal än 15 och betydligt klibbigare än vanlig gaffelolja, samma sak gäller för RS RedRum.

Många verkar tveka inför att mecka med sin Foxgaffel, många tycker att "så dyra prylar skall man inte behöva serva ofta" när det snarare är tvärtom.

Misstänker man att lufttätningen läcker så kan det vara en god idé att släppa av på trycket i gaffeln, ta bort luftlocket och kolla om det finns en oljefilm över tätningen som är inne i gaffeln. Är det inte så skall man hälla dit lite Float Fluid/RedRum eller t.o.m. vanlig gaffelolja, 3-4ml räcker.

Läcker gaffeln fortfarande efter detta så är antagligen packningen kass.

Dr.Spoke skrev:
> Jag tror inte på olja utifran istället för
> service! Om din gaffel behövs service är det
> bäst att plocka isär och byte olja, minst, man
> inte behöver byta alla packning varje gång, men
> nya olja kan spara massor jobb och pengar!

Jag menade inte olja utifrån istället för service, utan snarare som ett komplement till service. Men det jag hört är att man inte bör applicera olja utifrån alls på Fox framgafflar, att det t.o.m. kan leda till problem, men jag vet inte alls om detta stämmer.

Däremot måste det vara vettigt att underhålla dust wipern då och då med lite tjock olja, det kan ju inte vara så lyckat om skumringen blir helt torr.

Preacher skrev:
> Många verkar tveka inför att mecka med sin
> Foxgaffel, många tycker att "så dyra prylar
> skall man inte behöva serva ofta" när det
> snarare är tvärtom.

Jag tror att många tvekar inför att själva meka med Fox är just för att de är dyra och att de skickar in den istället, bara för att. Alternativt att många tror att de är svårservade?
Men absolut så är det viktigt att serva dessa och inte tro att de är evighetsmaskiner. Som vanligt så gäller ju att ju mer avancerade saker är desto mer underhåll behövs.

Så där! Nu har jag fixat diverse oljor från Dr. Spoke och ska göra en ordentlig dust wiper genomgång enligt instruktion ikväll. Om inte detta hjälper så får det bli en riktig service...

Ok, igår kväll följde jag instruktionen här:

Det fungerade enligt beskrivning även om det är mycket svårt att få in en skruvmejsel för att lyfta dust wipern om man skyddar skruvmejseln med tejp först... (ändan blir tjock).

En kommentar är att det är ganska mycket Float Fluid man använder på skumringarna... halva tuben för vardera skumring (en på varje gaffelben). En Fox Float Fluid tub är på 5 ml. Men nu har verkligen skumringen blir ordentligt dränkt hoppas jag. Att den här lilla servicen behövdes är det nog inget som helst tvivel om.

Jag har cyklat (pendlat) ca 55 km sedan mitt problem med att dust wipern sköts upp en bit på vänstra gaffelbenet i måndags och allting fungerar perfekt. Tycker inte den tappar luft heller. Om jag har en luftläcka måste den vara mycket, mycket liten. Tror snarare på min teori att bristande underhåll av dust wipern i kombination med körning i tufft klimat (-10 dagarna) gjorde att den gled upp på gaffelbenet.

Men det är "intressant" att Fox själva säger att man ska göra den här lilla smörjningen av dust wipern och skumringen efter varje 15 timmars körning... det är rätt tighta intervall så många Float Fluid tuber blir det...

Frågan är: Finns det något ställe eller sajt i Sverige som säljer de här små Float Fluid tuberna separat?? Man vill ju inte behöva köpa ett helt servicekit varje gång! Verkar ju dock som det går bra med Rock Shox Red Rum istället och det verkar betydligt lättare att få tag på.

Dr. Spoke: du kommer få ett pm...

Tillbaka
Topp