[gaffel-val]: Yari eller Mattoc?

plumse

Aktiv medlem
Tjipp!

Sitter och internetcyklar och försöker reda ut vilken hoj som skulle vara mest pang för pengarna.
Just nu står det mellan Nukeproof Mega 275 Race 2017 eller Vitus Sommet

Untitled2_0000_DSC_1060.NEF-copy-2main.jpg

vs

DSC_4005.jpg

Nukeproof är sååå mycket läckrare och fåfänga skall icke underskattas, men Mattoc-gaffeln har fått VÄLDIGT bra kritik.
Så... Rock Shox Yari Solo air, eller Manitou Mattoc Pro2?

Tack för två motstridiga svar. Happy levererar :)

Internetcyklingen fortsätter...
Yari skall tydligen vara en Lyrik i kortare version och vad jag har förstått hittills av Mattoc så skall den vara lik luftdämpad Marzocchi old scool (pre 2007). Typ som All Mountain-serien.
Är det rätt uppfattat?
Jag älskar AM-serien från Mz, men har begränsad erfarenhet av Lyrik och den lilla erfarenhet jag har är inte positiv.

Yari verkar mer vara lik gamla Rev/Pike om man ser till hydrauliken vad jag förstår, framförallt de lite nyare Rev med dual flow rebound.

Utan att ha cyklat på någon av dem verkar det i teorin som att Mattoc rent hydrauliskt är en bättre/mer påkostad konstruktion, hur det står till med luftfjädrar vet jag inte, konstruktionerna är väldigt lika men implementationen kan såklart skilja. Hur de känns på stigen vågar jag inte alls uttala mig om, men skulle jag chansa på någon skulle det vara Mattoc. Å andra sidan kan man köpa en Yari och sen hiva i en riktig dämpare om MoCo-paniken blir alltför stor.

plumse sa:

Yari skall tydligen vara en Lyrik i kortare version och vad jag har förstått hittills av Mattoc så skall den vara lik luftdämpad Marzocchi old scool (pre 2007). Typ som All Mountain-serien.
Är det rätt uppfattat?
Jag älskar AM-serien från Mz, men har begränsad erfarenhet av Lyrik och den lilla erfarenhet jag har är inte positiv.

Så lite så! :)

Nä men min poäng va att det är lättare att byta gaffel än ram i efterhand. Personligen tycker jag att det känns vettigast att satsa på en grym ram det första istället för att stirra sig blind på alla komponenter. Dock vet jag inget de två cyklarna du tittar på. De kanske är superbra båda två, så då kan ju gaffeln avgöra beslutet. Mattoc trendar ju nu :)

plumse sa:

Är det rätt uppfattat?

Yari är en enklare version av Lyrik, inte kortare. Jag gillar min Yari men har å andra sidan aldrig provat någon Mattoc. Kanske blir man överraskad om man provar.

sobrius sa:
plumse sa:

Är det rätt uppfattat?

Yari är en enklare version av Lyrik, inte kortare. Jag gillar min Yari men har å andra sidan aldrig provat någon Mattoc. Kanske blir man överraskad om man provar.

Menar du att internet har fel?!?!?
GAH! \o/

sobrius sa:
plumse sa:

Är det rätt uppfattat?

+1, Yari är en Lyrik med dämperi från gamla Rev, ungefär. Kanske att de tweakat det lite, men grundkonstruktionen är samma gamla motion control som de kört sen gammelpiken kom tidigt 00-tal eller när det nu var.

Precis. Yari är en lågbudget Lyrik. Mattoc är mer modern och har fått helt lysande kritik. För min del står det mellan en Mattoc Pro 2 och Marzocchi 350 NCR. Har inte bestämt mig än.

Låter som Mattoc Pro kommer göra mig mer nöjd. Frågan är då om jag märker skillnad mellan de två ramarna? Omöjligt att veta jue. Blä

Jag har just skaffat en Mattoc och det verkar lovande. Nu har jag inte testat Yarin, men jag tror valet är mellan låg vikt och bättre dämpning (Mattoc), eller styvare chassi (Yari).

HBOn på Mattocen är också en rätt smutt grej

Gafflar kan man ju byta om man så vill, jag hade gått på Nukeproof'en. Nukeproof är väl mer prestandaorienterade medan Vitus är lite mer "hur mycket prestanda kan vi klämma in i den här budgeten".

Skulle kunna tänka mig att Nukeproof är bra i nedförsbacke när chokladfoten är i fix läge frammåt, men att Vitus är bättre och inte kommer driva mig till vansinne när jag trampar.
-30mm bottombracket drop på Nukeproof och -10mm drop på Vitus.
Tror jag vet åt vilket håll det lutar åt:
Ful cykel med bra gaffel och högt BB jämfört med asläcker cykel med sämre gaffel och regelbundet pedalkras i stock och sten.

Senast ändrad:
Jag kör på en Mega290 och visst slår man i ibland men det var bara i början. Det sätter sig i ryggraden att hålla undan pedalerna när det blir brötigt. Dessutom klättrar den väldigt bra??

Paco sa:
Jag kör på en Mega290 och visst slår man i ibland men det var bara i början. Det sätter sig i ryggraden att hålla undan pedalerna när det blir brötigt. Dessutom klättrar den väldigt bra??

+1 Min "plock-ihop-hoj" (Switchback Unveil) liknar ju en del Mega'n och kan bara hålla med, lågt BB lär en sig leva med!
Fördelarna överväger nackdelarna, så köp en Nuke! Frid.

Köp Nukeproof och byt ut dämparen i gaffeln till en Avalanche eller CRConception eller Fast eller Novyparts. Internet är ganska övertygad om att det är bra grejer, själv har jag ingen aning.

Ja eller ta vitusen för den e snyggare enl mig och få en mattoc som jag hoppas is good shit för jag har precis köpt en? har dock inte hunnit testa ännu.
/M

Tillbaka
Topp