Gaffel vinklar hit och offset dit??? Varför?

Prophet

Aktiv medlem
Hej.
Kan ni förklara för mig varför man går mot mer flackare vinklar på gaffelvinkeln och sen reducerar det med en kortare offset?

Har en Stumpjumper från 2014 med en slaglängd på 130 bak och 140 fram och gaffelvinkeln ligger på 68,5 - 69 grader.

Kollar man den nya så är den på 66 vilket jag förstår att man vill få den mer bikepark orienterad.

Men sen kommer alla XC hojar med 69, och nu även 68 till 67,5.
Och för att kompensera detta kör man kortare offset. Borde inte det bli mindre smidigt på teknisk knixig terräng?

Varför har man gjort så och är det bättre eller sämre?
Vad är fördelarna och nackdelarna?

Funderar på att köpa en xc hoj med 100 slag och tänker att man ska skynda sig på att köpa förra årets hoj med brantare vinkel för att få en snabb hoj.

Jag skulle råda dig att skynda dig. 2021 modellerna kommer att vara jättelångsamma, allihopa
Inte riktigt det jag menade med frågan.
Tror inte att de cyklar som kommer är sämre på något vis men undrar mer om det inte blir en mer copper känsla i styrningen.
Och om man nu måste kompensera den flacka vinkeln med en kortare offset, varför gör man det då?
Och med snabb hoj menade jag att den är mer lättmanövrerad vid knixiga partier i skogen.

ja det är lite kaka på kaka, och en smula ologiskt.

jag har uppfattat att det är ett sätt att minska wheel flop alltså självstyrning, när den allt slackare gaffeln har ökad tendens att styra med ökad kraft åt sidan, när framhjulet t ex snedträffar ett hinder.

ett annat sätt är att köra med lite smalare och hårdare pumpade däck.

längre offset blev å andra sidan populärt när man gick från 26 till 29, för att med 29 efterlikna den livligare styrkänslan på en 26a. man kan säga att man nu backar bandet.

marknaden efterfrågar cyklar som hjälper upp stuationen i drops och brant utför, och då får livligheten och lekfullheten stryka på foten. enter breda styren för att trots allt få till lättare styrkänsla.

Ska du bara cykla grusväg / otekniskt är det en sak, ska du köra knixiga klättringar och utför är slackare HA suveränt.
Kortare offset ger ett tightare paket med slacka HA.
Kolla på pinkbike xc field test för att få en uppfattning om hur modern geo presterar mot gammal geo (Canyon Lux).
Luxen var snabbast på slät grusväg, i övrigt presterade den sämst i de övriga delmomenten.

Jag tycker inte att det är lättare att klättra med slackare vinkel..? Tycker jag fel och i så fall varför?

Brant vinkel förr var för att klättra snabbare på grusväg. Det medförde nackdelar överallt annars. Nu har man insett att du är bättre med brant STA istället och kan få ha flack HA utan nackdel.

XC vinns i klättringarna och det styr design.
Sekunder uppför och tiondelar nerför.

Brant vinkel förr var för att klättra snabbare på grusväg. Det medförde nackdelar överallt annars. Nu har man insett att du är bättre med brant STA istället och kan få ha flack HA utan nackdel.

XC vinns i klättringarna och det styr design.
Sekunder uppför och tiondelar nerför.
Bra svar! men vad är STA och HA undrar en som inte hängt med ;)

Jag tycker inte att det är lättare att klättra med slackare vinkel..? Tycker jag fel och i så fall varför?

Nej, du tycker som du tycker;-)
Slackare HA ger längre front center och i regel längre hjulbas. För att det ska funka bra uppför krävs brantare sadelrör för att bibehålla en centrerad / effektiv position.
Fördelar med längre hjulbas, förflyttning av piloten framåt och slackare HA tenderar att ge mer mekaniskt grepp i en mer avslappnad position.
Cykel med kortare hjulbas, piloten längre bak osv. gör att föraren måste ge mer input och cykeln blir nervösare.

I synnerhet nedför är de "nya" vinklarna gynnsamma men även uppför i teknisk terräng. Däremot på slät grusväg / släta klättringar kommer den gamma geon till sin rätt.

Så allt beror på hur du cyklar.

Slackare HA = längre hjulbas, mindre risk för otb, gör cykeln stabilare i hög fart.

Gaffel offset: mindre offset ger stabilare egenskaper i hög hastighet, mer offset gör den nervösare.

Dessa två skapar tillsammans den mest intressanta siffran, - trail. Samma trailsiffra går att få med flera olika HA/rake kombinationer men med olika egenskaper då hjulbas, slag mm påverkar slutegenskaperna.

Slackare HA ger längre front center och i regel längre hjulbas. För att det ska funka bra uppför krävs brantare sadelrör för att bibehålla en centrerad / effektiv position.
Fördelar med längre hjulbas, förflyttning av piloten framåt och slackare HA tenderar att ge mer mekaniskt grepp i en mer avslappnad position.
Cykel med kortare hjulbas, piloten längre bak osv. gör att föraren måste ge mer input och cykeln blir nervösare.

I synnerhet nedför är de "nya" vinklarna gynnsamma men även uppför i teknisk terräng. Däremot på slät grusväg / släta klättringar kommer den gamma geon till sin rätt.

Vad exakt är det som gör att den "gamla" geometrin är snabbare på slät grusväg? Det som avgör hur fort det går där borde väl vara trampeffektiviteten och aerodynamik, ändringar på STA och HA borde väl inte göra så stor skillnad här?

Vad exakt är det som gör att den "gamla" geometrin är snabbare på slät grusväg? Det som avgör hur fort det går där borde väl vara trampeffektiviteten och aerodynamik, ändringar på STA och HA borde väl inte göra så stor skillnad här?

Brant STA ger bättre tramp, se tempocyklar.
Och än mer icke-uci triathloncyklar.

Brant STA ger bättre tramp, se tempocyklar.
Och än mer icke-uci triathloncyklar.

På tempo och triathlon cyklar vill man komma så nära vevpartiet i horisontalled som möjligt för att öppna upp vinkeln i höften, detta är viktigt när man sitter som man gör på dessa cyklar. På en MTB sitter man såpass upprätt så vinkeln i höften borde inte vara en faktor.

Alla mått korrelerar ju. En hoj med korta kedjestag sätter din vikt långt bak om STA inte är väldigt brant. Likadant är det ju med reach och längd på stam. Rake/försprång påverkar väl inte det särskilt mycket utan påverkar snarare däckets kontaktyta med marken (trail). Således hör HA och rake ihop och 51mm offset kom som sagt till för att göra 29” lättstyrda, alltså när de hade brant HA.

Trots det väljer vissa tillverkare att ha 51mm offset till 66* HA. Jag har det på min hoj också, kan inte påstå att jag tycker den känns nervös.

Ja, det känns inte så lätt det här ändå.
Så om jag vill köra som glad motionär långlopp och så så räcker det med en gammal geometri.
Men ska jag dessutom köra Hellas så är en ny xc hoj att föredra om jag förstått det rätt.

Modern geometri ger en mer mångsidig hoj.
Flack HA och lång reach ger dig bättre utförs- och högfartsegenskaper. Brant SA positionerar dig bra för klättringar. Som sagt, kolla Pinkbikes pågående XC-test så framgår detta rätt tydligt.

Kedjestaglängd är fortfarande en smaksak.

Jo, men köper att min position på cykeln är bättre. Kan absolut cykla brantare på nya slackare hojen. Men längre hjulbas och slackare framgaffel gör att jag tycker riktningsändringar uppför är lite svårare.
Så sammantaget är det både plus och minus.. :)

På tempo och triathlon cyklar vill man komma så nära vevpartiet i horisontalled som möjligt för att öppna upp vinkeln i höften, detta är viktigt när man sitter som man gör på dessa cyklar. På en MTB sitter man såpass upprätt så vinkeln i höften borde inte vara en faktor.

Poäng, men på en xcm så sitter man inte som på en endurohoj heller. Man får tydligt mer kraft om man glider fram på sadeln.

Modern geometri ger en mer mångsidig hoj.
Flack HA och lång reach ger dig bättre utförs- och högfartsegenskaper. Brant SA positionerar dig bra för klättringar. Som sagt, kolla Pinkbikes pågående XC-test så framgår detta rätt tydligt.

Kedjestaglängd är fortfarande en smaksak.
Kollar Pinkbike nu och tack för tipset.
Jag är absolut ingen bakåtsträvare men jag är alltid lite skeptisk mot "nya standard" om man kan säga så.
På 90-talet och en bit fram på 00-talet var vi nöjda med 26 tum och fyrkantslager.

Det har ändrats en hel del och faktiskt till det bättre.
Fortsätter att kolla Pinkbike och det får og bli en ny hoj med den nya geometrin.

Jag sällar mig till skaran som inte riktigt begriper 42/44 offset trenden. Med "gammal" geo, sure, men nu flackar dom gaffelvinklarna samtidigt som de går ner i offset. Känns lite som kaka på kaka.

Jag sällar mig till skaran som inte riktigt begriper 42/44 offset trenden. Med "gammal" geo, sure, men nu flackar dom gaffelvinklarna samtidigt som de går ner i offset. Känns lite som kaka på kaka.
Ja, det är lite så varför jag startade tråden.
Känns som att man hittar på en sak för det ser bra ut samtidigt som man hittar på det andra för att det egentligen inte känns bra.

Därför kanske en xc hoj från 2019 är bättre till långlopp än 2021. Men att de flesta som cyklar kommer att köra stig mesta delen iallafall så då går det igenom.

Ja, det är lite så varför jag startade tråden.
Känns som att man hittar på en sak för det ser bra ut samtidigt som man hittar på det andra för att det egentligen inte känns bra.

Därför kanske en xc hoj från 2019 är bättre till långlopp än 2021. Men att de flesta som cyklar kommer att köra stig mesta delen iallafall så då går det igenom.

Flackare gaffelvinkel gör hojjen mer stabil o lite mer trögstyrd. Minskad offset ger ökad trail vilket gör hojjen lite mer stabil o trögstyrd. Så det är inte så att man försöker fixa den ena genom att hitta på den andra, man lägger snarare båda äggen i samma korg.

Flackare gaffelvinkel gör hojjen mer stabil o lite mer trögstyrd. Minskad offset ger ökad trail vilket gör hojjen lite mer stabil o trögstyrd. Så det är inte så att man försöker fixa den ena genom att hitta på den andra, man lägger snarare båda äggen i samma korg.
Ja, jag har också grubblat på det. Min gissning är att det har med hjulbas/Front Center att göra. När reachen blir längre och gaffelvinkeln flackare blir FC allt längre. Det kanske gör hojen svårmanövrerad. Att då så att säga köpa tillbaka en cm på FC kanske är positivt för helhetsupplevelsen?

Jag är iaf nöjd med hur min Smuggler beter sig. Den har en geo som känns rätt standard numer. 450 reach (M), 66 HA, 44 mm rake. Inga direkta problem med självstyrning (något jag däremot upplever mkt på kompisens Genius), lättmanövrerad på stigen och stabil utför.

som sagt så minskar kortare offset den låga gaffelvinkelns inbyggda tendens att styra åt sidan vid snedträff.

det här är lätt att studera vid cykling på bristande packat snöunderlag, då cyklar med låg gaffelvinkel gärna kastar av och an, särskilt om den packade snön är lite ojämn och upphöjd i mitten. som t ex när folk trampat upp ett spår som man försöker hålla sig på.

jag har uppfattat att det är ett sätt att minska wheel flop alltså självstyrning, när den allt slackare gaffeln har ökad tendens att styra med ökad kraft åt sidan, när framhjulet t ex snedträffar ett hinder.
Wheel flop uppstår p.g.a skillnad i avstånd mellan mark och däck vid hjulets kontaktyta och där styraxeln träffar marken (d.v.s start och slut av trail) .
Wheel flop ökar med med ökad trail (d.v.s med minskad offset) och med flackare gaffelvinkel.

Själv upplever jag det främst i låga hastigheter (klättring), men jag kan inte minnas att jag känt av det direkt på modernare cyklar. Det var ganska tydligt på den övergafflade, ganska korta 26"-hoj jag hade för 10 år sedan dock.

Men det är väl det här som är tanken bakom att köra med kortare offset, med mer flop så blir cykeln som du säger mer självstyrande, vilket gör att det känns som att den styr in lättare när man lutar ned den. Å andra sidan så är det lättare att få känslan av att hjulet "viker" sig i tight knixig terräng.

Jag tror att långt ifrån alla känner en speciellt stor skillnad på 44/51mm offset på en cykel med 66*HA. Det går nog att vänja sig vid båda ganska fort.

Själv valde jag 51mm när jag byggde min cykel i våras, dels för att tillverkaren av ramen rekommenderade det (och de recensioner som testat båda offset på cykeln höll med), men även för att jag föredrar en lite mer snabbstyrd cykel och ogillar flop när jag klättrar.

Men jag har inte testat kortare offset på en modern cykel mer än en kortare sträcka, så jag kan inte säga att jag vet att jag skulle tycka sämre om det heller ?

Med slackare ha och längre front centre får in hjulet llte närmare mitten av ekipaget igen vilket gör det lättare att vikta framhjulet och får paketet att kännas tightare.
Hade 2 gafflar till gamma Ripmon ett tag så jag testade rätt mycket med bägge varianterna. Speciellt i klättringar i lägre farter var den korta offseten gynnsam för framhjulet kom närmare in. Lite som brant HA på en XC cykel.
Sen utför var skillnaderna mindre i stök. I grävda spår med t.ex. släta berms märktes det lite mer men annars högfartsstök var det typ ingen skillnad som märktes tydligt. Tvärtom kanske t.om. lång offset var stadigare när det var riktigt brant utan en massa riktningsförändringar.

den för kanske ingen skillnad där. Men det är väll där det heller inte är någon nackdel. Och därmed inte sinkar ramens andra egenskaper.

För den som själv vill prova vad olika värden på styrvinkel, försprång, hjuldiameter och däcksbredd har för olika inverkan på trail/wheel flop kan prova här:
Bicycle Trail Calculator
Det där var ju en smidig räknare ?

Gjorde en beräkning där man enkelt ser att skillnaden i trail och flopp med kortare offset är ungefär samma som en grad slackare gaffelvinkel. Nedan jämförs 66 HA med kort offset mot 65 HA med lång:

C6FEDBC0-E68E-4DEC-A94A-021C55009C2D.jpeg

Jag lägger också bakom dom som av erfarenhet har kommit fram till att olika offset påverkar mest FC måttet och därmed viktfördelningen mellan fram och bakhjul.

Det är nog rätt svårt att dra några slutsatser om hur "wheel flop" inverkar på styrningen, eftersom större trail också gör att hjulet "styr upp" sig själv (tänk kundvagnshjul). Flop märks mest när man svänger väldigt mycket i väldigt låg fart. Vilket inte sker särskilt ofta vid normal cykling.

Men då är frågan om man ska köpa en xc hoj med nygammal geometri från förra året till rea pris eller vänta till i höst/vår och köpa en av de nya xc hojar som kommer nu. Kollar på 100mm. Cannondale scalpel, Specialized Epic. Sen 120mm Cannondale Scalpel se, Specialized Epic Evo, Trek Top Fule. Vad mer finns?

Tycker du ska tänka på vad du ska använda cykeln till, och håller verkligen med övriga om att en modern xc cykel är väldigt mångsidig, rätt bra på allt liksom. Pinkbikes test är kanske ett bra rättesnöre.

Jag själv är en extremt medelmåttig cyklist och har inte alls en Nino Schurter radar för att känna skillnader på 0,5 grader hit och dit, jag kan inte heller köra downhill med en landsvägscykel som Danny Macaskill. Jag förlitar mig på vad cykeltester säger är bra grejer. Det är just när Van Der Pol vinner över modernare cyklar i XCO på sin omoderna Canyon Lux jag blir så förvirrad.

Är det cykeln? Är det cyklisten?

Skit samma, sätt en budget, köp nytt, eller köp bra begagnat och ha kul för fan=)

Om man inte precis vet vilken geometri man vill ha är valet enkelt:
Cyklar du mest grusväg och slät stig -> geometrien gör nästan ingenting
Cyklar du stökig stig -> tar cykel med gaffelrörsvinkel kring 66 grad

Jag känner effekt av skillnaden av 0.5 grad i gaffelrörsvinkel, men det är försumbar jämför med skillnaden mellan 69 och 66 grad. Elitcycklister är så duktiga att dom kan köra snabbt i stök med gammaldags geometri, men det verkar att tillverkare nu har upptäckt att även där fördelar av flackare och längre geometri är större än nackdelar.

Det jag cyklar är mest stökig stig.
Men det har jag en cykel till.
Den jag vill köpa ska vara till långlopp men samtidigt kunna köra snabbare, snärtigare där jag brukar cykla.

Det finns en del rea cyklar till bra pris så som den förra Epic. Med mellanny geometri.

Och sen nya Cannondale Scalpel.

Och nya Epic.

Eftersom XC nu är i det skiftet enduro var i för några år sen så händer rätt mycket mellan generationsmodellerna. Jag hade hellre haft senaste än sparat lite, känns dumsnålt annars, imho.

Men då är frågan om man ska köpa en xc hoj med nygammal geometri från förra året till rea pris eller vänta till i höst/vår och köpa en av de nya xc hojar som kommer nu. Kollar på 100mm. Cannondale scalpel, Specialized Epic. Sen 120mm Cannondale Scalpel se, Specialized Epic Evo, Trek Top Fule. Vad mer finns?
Du har BMC Fourstroke, jämför geo på den och nya Epicen ganska lika. BMC har haft 67,5 sen 2019.
Det är väl främst oss med dålig teknik som har största nyttan av lite flackare geo.
Lycka till med letandet

Noterar hur ofta den naturliga variationerna hos människan glöms bort i diskursen kring cykelgeometri. Det är stor spridning i biomekanik mellan individer. Vi har väldigt olika förutsättningar i våra kroppars geometri, muskulatur och rörelsemönster.
Verkar som vi i diskussioner ofta förhåller oss till cyklar som one-size-fits-all inom span i kroppshöjd. Tanken att en och samma cykelgeometri skulle uppföra sig likvärdigt bara för att personerna är lika långa är något osannolikt.

På mitt förra företag så utvecklade vi sensornät som integreras i kläder och som mäter hur folk rör på kroppen. Bärbar motion tracking typ. Huvudsakliga syftet var kontinuerlig analys av ergonomsika risker kopplat till arbetsskador.
Hade varit coolt att använda samma tech till att analysera hur man rör på sig när man cyklar i den terräng man typiskt oftast befinner sig i och sen titta på cykelgeometri utifrån den datan. Gärna kombinera med telemetri från cykeln för att analysera person + cykel som ett sammanhängande dynamiskt system :D

Med slackare ha och längre front centre får in hjulet llte närmare mitten av ekipaget igen vilket gör det lättare att vikta framhjulet och får paketet att kännas tightare.
Hade 2 gafflar till gamma Ripmon ett tag så jag testade rätt mycket med bägge varianterna. Speciellt i klättringar i lägre farter var den korta offseten gynnsam för framhjulet kom närmare in. Lite som brant HA på en XC cykel.
Sen utför var skillnaderna mindre i stök. I grävda spår med t.ex. släta berms märktes det lite mer men annars högfartsstök var det typ ingen skillnad som märktes tydligt. Tvärtom kanske t.om. lång offset var stadigare när det var riktigt brant utan en massa riktningsförändringar.
Det där var bra info om jag förstod det rätt? Jag har en gaffel med lång offset och tycker att framhjulet känns lite för lätt uppför. Kommer det bli bättre med kort offset då? Sen vill jag inte ha cykeln så mycket mer osmidig utför. Kommer jag bli lycklig med en gaffel med kortare offset då tror du/ni? ?

Tillbaka
Topp