Gaffeldilemma Kona Four DeLuxe

lappen

Medlem
Har en Kona Four DeLuxe som i dagsläget har en Rockshox Recon Sl Air gaffel 100 mm. Hade dock tänkt göra en rockad på komponenterna mellan de olika cyklarna och har två FOX gafflar, en 100 mm och en 140 mm.

Bromsarna jag hade tänkt använda på cykeln var Avid Juicy 5 med PM-fästen, vilket jag har på FOX 140 mm gaffeln. FOX 100 mm har IS mount. Har iofs tillgång till ett par Hayes Stroker med IS-fäste. Var dock inne på att köra med Juicy-bromsarna då de är i princip helt nya och fräscha.

Nu till frågan: Kommer geometrin att bli helt galen med 140-gaffel? Finns det nån "risk" att köra med denna setup, jag tänker på felaktig belastning på ram/styrhuvud osv?

Tänkt typ av cykling är stigcykling i Ängårdsbergen, Sisjön osv. Inte svettoturer m.a.o.

Nähäpp, ingen som hade koll på detta. Får bli "trial and error" då :-)

Donatorcykel (för stor ram för mig, annars hade jag inte gjort detta. Sadel ej i sin rätta höjd)
IMG_4841x.jpg ht=544

En timme senare (klockan på väggen har stannat)
IMG_4845x.jpg ht=544

Nu skall det mesta flyttas till nedan. Gillar Konas cyklar men har svår allergi mot blandad kompott som de kör med. De blandar Shimano, FSA, Hayes osv.... ;-(

Nu blir det Shimano XT rakt igenom förutom vevparti (SLX) och bromsar Avid.

Mottagarcykel/ram
IMG_4834x.jpg ht=544

Fortsättning följer....

Har byggt en liknande hoj med en GT XC 1.0 fulldämpad ram. Den har också 100mm fjädringsväg på både bakdämpning och på gaffeln.
Kör nu med 135mm fram. Funkar kanon.

Bilagor

• GTXC1.JPG
    GTXC1.JPG
    77.2 KB · Besök: 44
doubleH skrev:
-------------------------------------------------------
> Har byggt en liknande hoj med en GT XC 1.0
> fulldämpad ram. Den har också 100mm
> fjädringsväg på både bakdämpning och på
> gaffeln.
> Kör nu med 135mm fram. Funkar kanon.

Ok, kanoners! Låter ju som att det kan funka då :-)

hej,

Tror tumregeln är att 20mm längre gaffel motsvarar en grad flackare gaffelvinkel.
På Specialized-cyklar tappar man ramgarantin om man byter till en gaffel som är 10% längre än originalgaffeln, kan vara värt att kolla upp vad Kona säger.

NNNN

Om det är den något flackare gaffelvinkeln de är "rädda" för så kan den ju även åstadkommas med ett ställbart styrlager (finns väl med 0,5 till 1,5 graders ökad vinkel).
Min gaffel är ställbar 85-130 mm (fingret slant lite i tidigare inlägg, 135 äre FEL)

doubleH skrev:
> Om det är den något flackare gaffelvinkeln de
> är "rädda" för så kan den ju även
> åstadkommas med ett ställbart styrlager (finns
> väl med 0,5 till 1,5 graders ökad vinkel).
> Min gaffel är ställbar 85-130 mm (fingret slant
> lite i tidigare inlägg, 135 äre FEL)

Det är inte gaffelvinkeln som ökar påfrestningarna på ramen, det är den längre gaffeln.

Original är gaffelvinkeln på den cykeln redan 68.8, så med en längre gaffel kommer den att bli väldigt flack.. Har du koll på hur mycket längre A-C har foxen jämfört med reconen?

Jag tror jag skulle fixa en mindre 456 och köra foxen på den, men om du byter på konan får du gärna berätta hur det gick/känns! Kör själv med en four deluxe och tycker den är rätt så trevlig med 100mm.

Dadel skrev:
> Original är gaffelvinkeln på den cykeln redan
> 68.8, så med en längre gaffel kommer den att bli
> väldigt flack.. Har du koll på hur mycket
> längre A-C har foxen jämfört med reconen?
>
> Jag tror jag skulle fixa en mindre 456 och köra
> foxen på den, men om du byter på konan får du
> gärna berätta hur det gick/känns! Kör själv
> med en four deluxe och tycker den är rätt så
> trevlig med 100mm.

Det börjar mer och mer luta åt att jag klämmer dit FOX 100mm istället, och kör med Hayes bromsarna tills vidare.

Har faktiskt jag funderat på att försöka få tag på en 16" 456:a eller liknande senare. Kan lägga 140:an till vila ett tag :-)

Nästa cykel upp för rakning, är fortfarande i valet och kvalet om jag skal montera 140 eller 100 mm gaffel :-s

IMG_4884x.jpg ht=575

Lördagsunderhållning på hög nivå är att skruva cykel :-)

Sådär, då har man till slut fått ihop den. Först lite fler bilder på processen, bilder är alltid kul! :-)
IMG_4885x.JPG ht=544

IMG_4886x.JPG ht=544

Färdig! Lite fundersam över gaffelvinkeln, ser onekligen flack ut? Jaja, det är väl bara ge sig ut och testa.
IMG_4895x.JPG ht=544

Sist, före/efter. Ber om ursäkt för sunkiga mobil-bilder :-(
Före
DSC00153.jpg ht=544

Efter
DSC00190.jpg ht=544

Nu återstår det bara att nyttja den också ;-)

Dadel skrev:
> Original är gaffelvinkeln på den cykeln redan
> 68.8, så med en längre gaffel kommer den att bli
> väldigt flack.. Har du koll på hur mycket
> längre A-C har foxen jämfört med reconen?
>
> Jag tror jag skulle fixa en mindre 456 och köra
> foxen på den, men om du byter på konan får du
> gärna berätta hur det gick/känns! Kör själv
> med en four deluxe och tycker den är rätt så
> trevlig med 100mm.

Jag skickade en fråga till Kona och fick svaret att de definitivt INTE rekommenderade att man körde med så lång gaffel. Dels så skulle geometrin bli helt fel, balansen skulle bli förskjuten och påfrestningen på ramen kunde bli för hög.

Så jag rev allt igen och monterade på en 100 mm. Nuvarande setup, och så får det förbli.
IMG_4912x.jpg ht=535

IMG_4914x.jpg ht=494

Edit: råkade visst bli samma bild två gånger.

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp