Gaffeldoktor'n: diagnos på gammal Reba

Vippen

Aktiv medlem
Hej Gaffeldoktor'n!

Skulle äntligen serva Reban på vinterreserven (ja ja, det kanske inte blev gjort i fjol...), vilket bjöd på en otrevlig överraskning:

IMG_1360.JPG

IMG_1361.JPG

Det verkar som att innerben och bussningar tyckt lite väl bra om varandra under vilan. Det är en beläggning på innerbenet, inte nednött. Jag antar att det oxiderat, eller vad skulle det annars vara? Avfettning biter inte på beläggningen. Jag har med mycket möda lyckats gnida bort lite av den, men tycker att innerbenet har ett litet sår där beläggningen varit.

Vad säger Gaffeldoktor'n? Egentligen vet jag att de är döda, jag antar att jag söker lite medlidande, eller en mirakelkur...

Om inte annat kanske nån sitter på ett par fräschare 26" Rebaben i Stockholmstrakten?

det är nernött men det har oxiderat på ytan under så att den ser ut att ligga utanpå som en beläggning

Om det sitter i höjd med skrapringarna så ar det kört, då är det dålig service som ligger bakom. Om det är i höjd med bussningarna är det ett vanligt fel som går på garantin ibland. Det som ställer till det är att bussningen nere i benet sitter lite snett monterat så att den bara ligger an på en punkt.

Ingen idé att sätta in nya gaffelben om du inte byter bussning också i så fall.

Även om det är i höjd med bussningen så är det med största säkerhet brist på service.

Ny CSU och nya bussningar är det enda botemedlet, men jag tänker att man funderar en och två gånger när man ser priset på den CSU:n med kolfiberdetaljer.

Det går bra att byta till CSU med alukrona/rör också, men det är fortfarande en investering, om man säger så.

Ubu skrev:
-------------------------------------------------------
> det är nernött men det har oxiderat på ytan under så att den ser ut att ligga utanpå som en
> beläggning

Låter rimligt att det slitits först och oxiderat sedan.

> ...dålig service som ligger bakom.

Rub it in...

> Om det är i höjd med bussningarna är det ett vanligt fel som går på garantin ibland.

Gaffeln är nio-tio år, så det lär inte vara aktuellt.

> Ingen idé att sätta in nya gaffelben om du inte byter bussning också i så fall.

Låter också rimligt, vilket gör det hela till en för stor (läs dyr och omständlig, även om man siktar på en enklare variant) insats för att få liv i vinterliket. En begagnad gaffel med lite liv i sig är lösningen, det borde ju finnas drivor av gamla 26-tummare liggandes i ladorna?

Vippen skrev:
> Ubu skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > det är nernött men det har oxiderat på ytan
> under så att den ser ut att ligga utanpå som en
> > beläggning
>
> Låter rimligt att det slitits först och oxiderat
> sedan.
>
> > ...dålig service som ligger bakom.
>
> Rub it in...
>
> > Om det är i höjd med bussningarna är det ett
> vanligt fel som går på garantin ibland.
>
> Gaffeln är nio-tio år, så det lär inte vara
> aktuellt.
>
> > Ingen idé att sätta in nya gaffelben om du
> inte byter bussning också i så fall.
>
> Låter också rimligt, vilket gör det hela till
> en för stor (läs dyr och omständlig, även om
> man siktar på en enklare variant) insats för att
> få liv i vinterliket. En begagnad gaffel med lite
> liv i sig är lösningen, det borde ju finnas
> drivor av gamla 26-tummare liggandes i ladorna?

Jag köpte en fin "trasig" Reba dual air med motion control på fleabay. Kostade 900 och tog 2 minuter att laga. Funkar jättebra.

Om gaffeln är tio år och du inte märkte av felet innan du tog isär gaffeln så kan du gott köra vidare på den i nuvarande skick tills den ger upp fullständigt.

Jag ringde en lbs i höstas och frågade om service på en likadan lika gammal gaffel och fick nobben och en utläggning som gick ut på att jag var asgammal.

s skrev:
> Om gaffeln är tio år och du inte märkte av felet innan du tog isär gaffeln så kan du gott köra vidare på > den i nuvarande skick tills den ger upp fullständigt.

Det är en tanke jag har, även om den gått lite "lågt" på sistone, samt inte varit riktigt lika följsam som den brukar...

Sedan vill jag föra till handlingarna att den servats väl genom åren, tills typ de sista två när den blev reserv på riktigt.

Tillbaka
Topp