Gaffelköp, All-mountain.

Cakeman

Ny medlem
Gaffelköp, All-mountain.
Nu ska en riktig gaffel på hojjen. En Gary fisher Cake om någon missat det (120mm gaffel idag) ;-)

Tre alternativ har dykt upp efter lite letande:
1) Marzocchi XC Retro SL 700 90-130 mm 399 Euro
2) RS Revelation dual air 130 mm 373 Euro
3) Marzocchi All Mountain SL 130-150mm 2006 269 Euro

Fick klämma på Plumses (gaffel, gaffel nummer tre) igår, och den var himla fin. Bäst pris också, men A-C måttet drar iväg med gissningsvis 40 mm i 130 mm läget på den gaffeln jämfört med hoppstyltan som sitter där idag. Har ingen aning vad det skulle gör för körningen i praktiken. Nummer ett känns som XC-varianten av tre:an- håller den för AM-behandling som jag har planerat? Samtidigt dyrast..
Revelation har jag bara sett på bild men Reban är väl snarlik och den har jag sett i verkligheten.
Andra förslag? Som sagt, tycker om plush:a gafflar som funkar för stök och brök med 90+ Kg bakom styret och som innehåller luft, inte stål. Det blir en dokusåpa av det här; det alternativ som får flest röster köps ;-)
Sehr gut, jah?

Senast redigerad av en moderator:
Gaffelköp, All-mountain.
Nja, kanske inte, 130 funkar ju iofs åt alla håll och du slipper vrida och ställa om hit och dit. Du har inte funderat på en Pike Air med 20mm för att få upp styvheten om du börjar köra lite mer light freeride?

Gaffelköp, All-mountain.
Är det verkligen 40mm det skiljer när AM SL är i 130-läget? Det låter lite mycket. Jag har ingen koll på A-C-måttet på Manitou Black i.o.f.s, men om det skiljer t.ex 20mm är det lugnt. Då får du de där extra 1-2 graderna flackare gaffelvinkel som gör underverk för cykling i Gbg =)
Kakan, för övrigt kan nämnas att jag kör Hossen med en AM SL i 130-läge och det funkar lika bra som på Coilern och 150-läge.

Gaffelköp, All-mountain.
Fin input från bägge.
Westman: Jag blev impad av er framfart på Voltaren. Tror minsann att det kan finnas en FR-gen nånstans. Lägger till Pike:n på listan.
Plumse: Du har nog rätt- jag har kollat på fel mått tror jag. Ska mäta själv när jag har Black:en framför mig. Zocchin är 521,5mm A-C vid 130 mm, Revelation 508 A-C vid 130 mm. Jag skulle kunna tänka mig att Black:n ligger runt 495 mm vid 120 mm slag. Vi pratar 25 mm i så fall. Det HADE varit gött att bara trycka på den magiska knappen och ha 150 mm slag och (tack Nenja): "lita på gaffeln, lita på gaffeln" :-)
föresten, Cake 2:an har en Fox FLOAT R 130 mm som standard. Samma A-C som den +/- någon cm borde vara ok.

Gaffelköp, All-mountain.
Jag kör med pike på min GT i-drive och är hur nöjd som helst med den. Den har u-turn men kan inte säga att jag använder den överdrivet mycket.

emil

Gaffelköp, All-mountain.
Ska du ha den mer som allround trailhoj, typ teknisk XC skulle jag satsa på en Revelation. Underbar gaffel och trots sin slaglängd mycket lätt.
Är du mer hoppa och droppa allt du hittar och åka lite lift ibland skulle jag tagit en Pike.

/C

Gaffelköp, All-mountain.
Fässberg skrev:
-------------------------------------------------------
> visste att det bodde en friryttare bakom dom där
> lycra kläderna ;)

Det var lack&latex, Fässberg. Fast det var ju på den där klubben...
Mina FREERIDE shorts är annars rätt så jävla lika dom din flickvän hojjar i ;-)

Gaffelköp, All-mountain.
Är det där ännu ett fult trick för att passa in i Chixz-ridesen?! :D

Hur går det med gaffelspanandet? Några nya funderingar?

Gaffelköp, All-mountain.
Så är det Nenja, när det inte räckte att hojja som en gammal tant eller ramla för sympatier så är det dags för operation utklädnad. Det dyker upp en [Sloppy-Transa-Chixz-Only-Ride] inom kort ;-)

Det lutar åt safe:a; en Revelation Dual air passar min geometri bäst. Om jag kan hitta en FOX Talas till ett fint pris- den har kort A-C mått, går att skicka upp till 140 mm och väger luft&inget, så är den också ett alternativ. Den kostar dock nudlar resten av året.

Gaffelköp, All-mountain.
Mer spam:
Vad är den praktiska skillnaden mellan FOX Talas R/RL/RLC? Frågan är om man kommer sakna LC om man köper R?

Senast redigerad av en moderator:
Gaffelköp, All-mountain.
Jag har beställt en Revelation Air U-turn till min reign men jag tror att jag kommer komplettera med en billig Domain eller dylikt när jag(förhoppningsvis) tar min till ett berg :)

Gaffelköp, All-mountain.
Cakeman:
R = Returjustering
L = Lockout
C = Compressionsjustering

Jag skulle nöja mig med R om jag bara skulle köra stig. För utförsåkning passar inte riktigt fabrikskompressionen tycker jag. Inte på Floaten iaf.

Tillbaka
Topp