Gaffeln är stel när den ska först komprimeras

Sacrits

Medlem
Vet inte riktigt hur jag ska beskriva problemet, men jag har en Fox 34 Rhythm 2021 som blir stel om den inte har komprimerats på ~30min eller mer. Den känns fast, som om något håller i den, om jag då komprimerar den hårt, så hackar den till och därefter fungerar normalt. Sen om jag lämnar cykeln under ett tag så blir gaffeln stel igen och jag måste trycka till hårt så att den ska fungera som den ska.

Jag servade underbenen häromdagen i hopp att det skulle lösa problemet, men samma problem kvarstår. Jag rengjorde hela underbenen samt skumringarna och återanvände dem, samma sak med seals och crushwashers (samtliga delar såg fortfarande bra ut).
Jag genomdränkte skumringarna i Fox 20wt, smörjde seals med Sram Butter inuti och fyllde på med nya oljor enligt Fox tabell.
Kör den på 110 psi då jag är omkring 95kg fullutrustad.

Köpte gaffeln begagnad för ett halv år sen och det var den första service jag gjorde på den, fick omkring 80-100 timmar nedstigning på den och cyklade sällan i regn eller smuts.
Slarvade jag med sen service? Behöver jag ta isär hela gaffeln och göra full service eller finns det enklare omväg?
Den fungerar bra annars, det är bara som sagt den första komprimeringen som oroar mig lite.

Uppskattar all hjälp och feedback!

Senast ändrad:
Det är nog normalt. Min Fox 34 Performance fastnar lite också. Spelar ingen roll så länge det inte hinner fastna medans man cyklar.

Tror det är bra att ha cykeln upp och ned minst 5 minuter innan cykling, så rinner oljan till bussningar/packningar/skumringar. Det fastnar ändå, men kanske inte lika hårt.

Tack solgule för sinnesro och tipsen, då vet jag!
Läste runt lite och det ska tydligen heta initial stiction vilket kan visst vara normalt.

Eventuellt behöver bussningar justeras.
Men, det behöver en kvalificerad mekaniker göra. Inte lätt att göra själv.
Bussningar trycks ner mot ett koniskt mathåll.
Ju djupare den sitter ju tightare klämmer bussningen.
Om man flyttar den ytte pytte lite uppåt så kommer den klämma lite mindre. Men med lite mer glapp som följd.

Du kanske borde serva air shaft, om du inte gjorde det. Var noga med att tömma både positiv och negativ på luft innan du öppnar (släpp ut 20 psi i taget och tryck ihop och dra ut gaffel så det utjämnar).

Eller fusksmörj air shaft genom att skruva bort vintilkäglan, töm ur gammal olja (om det finns någon kvar) och häll i 20wt gold enligt fox spec. Går även öppna topplock, men krävs en nedslipad hylsa då, därför muttern är för tunn för vanlig hylsa med fasning. Töm på luft enligt ovan först.

Du kanske borde serva air shaft, om du inte gjorde det. Var noga med att tömma både positiv och negativ på luft innan du öppnar (släpp ut 20 psi i taget och tryck ihop och dra ut gaffel så det utjämnar).

Eller fusksmörj air shaft genom att skruva bort vintilkäglan, töm ur gammal olja (om det finns någon kvar) och häll i 20wt gold enligt fox spec. Går även öppna topplock, men krävs en nedslipad hylsa då, därför muttern är för tunn för vanlig hylsa med fasning. Töm på luft enligt ovan först.
Får nog skaffa sådann hylsa och ge ett försök. Går det att "fusksmörja" air shaften utan att ta bort underbenen eller måste de bort för att kunna pressa ut all luft?

Får nog skaffa sådann hylsa och ge ett försök. Går det att "fusksmörja" air shaften utan att ta bort underbenen eller måste de bort för att kunna pressa ut all luft?
Nej, det är som att ändra volume spacers. Gör rent så att det inte ramlar in grus eller annan smuts först. Ska du göra rent och fetta in air shaft så måste underbenen bort för att kunna lossa air shaft, men bara för att fylla på lite olja så kan underbenen sitta kvar.

Senast ändrad:
Nej, det är som att ändra volume spacers. Gör rent så att det inte ramlar in grus eller annan smuts först. Ska du göra rent och fetta in så måste underbenen bort för att kunna lossa air shaft, men bara för att fylla på lite olja så kan underbenen sitta kvar.

Toppen, då vet jag. Tack snälla för hjälpen, väldigt informativt 🙂

Top cap ska dras 25 Nm för min gaffel, kolla fox instruktioner om det är samma för din, då vi har olika.

Enklare att fylla olja genom att ta ur ventilkäglan och spruta in rätt mängd olja där, men kanske svårt att få ur eventuell gammal olja den vägen. Fast oljan brukar vandra nedåt ändå, så finns nog ingen olja kvar överst om det var länge sedan service av luftfjäder.

Nästa gång du gör underbensservice så ta ur air shaft och torka rent och i med nytt fett och olja i luftdelen. Är bara en låsring att ta bort och topcap, så inte mycket extra jobb.

Tillbaka
Topp