Gamla ben? Ny cykel?

bedbug

Medlem
Gamla ben? Ny cykel?
Hej alla,

Jag har sällan gett mig tillkänna under mina år här men har haft stor behållning av all samlad kunskap och alla tankar och frustrationer.
Nu en egen frustration som får mig att söka er klokskap.

Jag har tränat mindre än vanligt denna vår/sommar. Delvis beroende på att vädret varit taskigt men också pga en lång semester som i stort ägnades åt underehåll på sommarhus i stället för på cykel. Taskiga prioriteringar jag vet men...

Åter efter sommaren har jag gjort ett antal längre rundor, kört uppför Hammarbybacken ett par gånger och kört ett par rundor i Hellas. Inget utöver det vanliga. Men för ett par veckor sedan fick jag en ihållande värk i lårmusklerna kombinerat med akut muskeltrötthet och för första gången värk på framsidan av knäna. Att gå i trappor tar slut på mina lår direkt och det är svårt att cykla uppför. Jag märker av det även på platt mark. Låren gör ont och jag har inget riktigt "klipp" i benen. Taskig acceleration. Har knappt cyklat alls på två veckor men har fortfarande ont i lårmusklerna som om jag kört riktigt långt och knäna ömmar om än i mindra grad. Som om musklerna inte kunnat återhämta sig och det börjar bli riktigt frustrerande.

En del i ekvationen kan vara att jag just i samband med att värken började göra sig påmind köpte ny cykel. Från 26" till 29" och delvis ny geometri. Har tränat något mindre än normalt sedan cykelköpet. 1 ordentlig runda i veckan och en kort sträcka till och från arbetet varje dag.

Fråga: Hur mycket om något kan min ihållande värk och trötthet till dels bero på cykelbyte och vara en fråga om att behöva vänja benen vid delvis ny geometri? Eller kan denna del av ekvationen förkastas? Någon som upplevt liknande? Eller är det troligare att det beror på att jag tränad mindre denna säsong och därigenom överansträngt benen under de senaste veckorna? Jag har aldrig tidigare upplevt något liknande då jag bytt cykel. Eller börjar jag bara bli gammal?

Min instinkt är att bara bortse från det hela och fortsätta köra enligt tesen "ont ska med ont fördrivas". Eller är detta helt tokigt och kontraproduktivt?

/richard

Gamla ben? Ny cykel?
Oavsett orsak, så var försiktig med att anstränga dig för mycket så länge det smärtar. Smärta på framsidan av knäna, särskilt om det är senan nedanför knäskålen, kan vara överbelastad sena och kallas hopparknä. Ett helsike att bli av med, så förvärra inte det. Fick det för fyra år sen vid uppträningen efter ett benbrott, och kan fortfarande känna av det litegrann när jag tränat rejält. Speciellt nedför trappor i början av dagen, när man är ouppvärmd.

Gamla ben? Ny cykel?
Ont fördrivs sällan väl med annat ont. Utan genom eftertanke och rätt åtgärder.

En tanke från min sida är att du efter cykelbytet sitter fel på den nya cykeln. Inte att cykeln i sig är fel utan att du har sadeln placerad för högt/lågt eller för långt fram eller bak i förhållande till vad som är lämpligt för just dig på den cykeln.

Gamla ben? Ny cykel?
Jag är långt ifrån expert men har varit övertränad rätt mycket i samband med pendling t/f jobb varje arbetsdag parallellt med att försöka cykla i skogen.

En sak jag märker är att återhämtning går mycket fortare om man fortsätter träna, äta ordentligt etc. dvs att sängliggande eller slappande återhämtning verkar i alla fall för mig minst fördubbla tiden det tar att bli normal igen efter att jag blivit övertränad. Så bästa återhämtningen för mig verkar vara vanlig vardag med lite lågintensiv träning här och där.

Ny cykel kan definitivt göra benen sura ett tag, och det kan ju också vara nåt suboptimalt med hur du sitter/passar på nya hojen, eller hur du vande dig att passa på gamla hojen. Har nya hojen samma vevlängd som gamla? När jag byter en hoj jag har där vevarna är 175 mm så blir jag lätt sliten i benen.

Gamla ben? Ny cykel?
Jag tror som de andra,men vad har du för skor och pedaler ?? på mig gör det stor skillnad om klossarna sitter för långt fram eller om jag har mjuka jumpadojor på plattpedaler,bara en tanke vi alla är lite olika :)

Gamla ben? Ny cykel?
Supersonic sa:
En tanke från min sida är att du efter cykelbytet sitter fel på den nya cykeln. Inte att cykeln i sig är fel utan att du har sadeln placerad för högt/lågt eller för långt fram eller bak i förhållande till vad som är lämpligt för just dig på den cykeln.

Jo, jag håller fortfarande på att ställa in sadel, styre, reglage o.s.v. Cockpit är ganska annorlunda mot tidigare. Dessvärre känns ingen inställning riktigt bra eftersom ben och knän värker...

Tillbaka
Topp