Gammal racer eller slimmad hybrid?

Anna_H

Ny medlem
Hej! Jag ska cykla halvvättern och funderar på vilken cykel jag ska ta. Jag har en nishiki 501 som jag slimmat (bytt till racerdäck, tagit av stänkskärmar och pakethållare, justerat ned styret). Alternativet är en kompis gamla racer med ramväxlar. Jag cyklade tjejvättern på min nishiki förra året och det funkade bra, men jag testade min kompis racer i helgen och jag ser helt klart fördelen med bockstyret på racern. Å andra sidan är min cykel ungefär lika lätt, anpassad för mig, mycket lättare att växla med och har bättre bromsar. Vad skulle ni köra på? Tacksam för tips!

Oron jag skulle känna är om man klarar 30 mil med bara ett eller två sätt att placera händerna. Nästa steg är möjligheten att ta motvind. Är gammelracern bra och passar skulle jag ta den. Har jag inga tidsambitioner eller tänker cykla i "långsam" klunga skulle jag nog ta hybriden. Besvärligt med säkerheten i klunga om man är ovan med ramväxlar.

Halvvättern är väl 15 mil, dvs 5 mil längre än Tjejvättern du körde ifjol. Du skriver inte hur mycket du tränat på din hybrid, men personligen skulle jag nog ta den cykel jag är inkörd på givet att halvättern väl redan är nu till helgen. Att cykla 15 mil på en cykel man bara testat en gång kan vara riskabelt ( även om den kändes bra när du testade den). Så din egen hybrid är mitt bud med de förutsättningarna.
Men på sikt och om du gillar cykling tycker jag att du bör satsa på en cykel med bockstyre.

Jag läste för slarvigt. Trodde du skulle öka från 15 till 30 mil. Är det 15 mil lutar jag nog åt den inkörda hybriden före den okända gammelracern.

Anna_H sa:
min cykel ungefär lika lätt
Gör nog ingen större skillnad.
Anna_H sa:
Det är ju några timmar (åtminstone fem?) så det är ju viktigt
Anna_H sa:
mycket lättare att växla med
Tror du det blir så mycket växlat mer än vid "vändningen"?
Anna_H sa:
Tror du det blir så mycket bromsat (mer än Omberg)?
Anna_H sa:
Vad skulle ni köra på?
Det som är bekvämt över den tiden det tar.

Eftersom jag är bekväm med ramväxlar hade jag kört den alla dagar i veckan.
Känner du likadant så tycker jag att du skall ta racern.

Tack för kommentarerna. Det är precis de faktorerna som ni tar upp som jag funderar över. Gammelracern passar ganska bra, men jag har inte kört med andra racers så har svårt att bedöma kvalitén i övrigt. Jag tyckte att det funkade ganska bra att växla, men jag hade inte riktigt lika bra flyt som med min cykel och tyckte att det var svårt att växla till lilla drevet. Jag har tyvärr inte hunnit träna några riktiga långsträckor, men jag motionscyklar till jobbet varje dag och tar mig i övrigt fram enbart med cykel. Tänkte testa samma runda (ca 40 km) idag med min cykel som jag gjorde i helgen med racern för att jämföra. Vad tror ni om att sätta på långa barends på min cykel?

Anna_H sa:
Tack för kommentarerna. Det är precis de faktorerna som ni tar upp som jag funderar över. Gammelracern passar ganska bra, men jag har inte kört med andra racers så har svårt att bedöma kvalitén i övrigt. Jag tyckte att det funkade ganska bra att växla, men jag hade inte riktigt lika bra flyt som med min cykel och tyckte att det var svårt att växla till lilla drevet. Jag har tyvärr inte hunnit träna några riktiga långsträckor, men jag motionscyklar till jobbet varje dag och tar mig i övrigt fram enbart med cykel. Tänkte testa samma runda (ca 40 km) idag med min cykel som jag gjorde i helgen med racern för att jämföra. Vad tror ni om att sätta på långa barends på min cykel?

Tror inte på långa barends de kan haka i någon annan cyklist. Men det finns nån ergomodell med lite av ett "T" längst ut. De har du nog nytta av i vanlig cykling också. Men jag är ingen hybridcyklist, fler svar är att föredra. Förövrigt anser jag att minimum som förberedelsecykling är halva sträckan man skall göra i ett svep. Men det är nog olika beroende på person.

Du kan ju skaffa drop barends, min fru har en Nishiki 501 med sådana, hon är väldigt nöjd med den.
2017-06-05_12.55.12.jpg

Mvh Ulf S

Ska du låna racern så se till att den är nyservad om den nu har stått länge oanvänd - det är inte kul om någonting skulle börja strula mitt på rundan. Så - ev nya slangar och nya däck, lite olja på kedjan, koll av bromsar och inställning av växlar... sen antar jag att den passar dig i storlek, annars är det ju inget alternativ.

Om det handlar om att köra i klunga, så skulle jag avråda från alla former av barends där du inte har händerna nära bromsarna.

Och jag såg ju nu att det gällde Vätternrundan där tydligen "förlängningspinnar" inte är tillåtet, så då går väl alla barends bort vad jag förstår?

Mvh Ulf S.

Hm, förvirrande med vilka styren som är tillåtna. Är även drop barends tillåtna då? Det såg ju inte så dumt ut annars.
Vad gäller förberedelsekörningen håller jag med - får bättra mig till nästa år!

Anna_H sa:
Hm, förvirrande med vilka styren som är tillåtna. Är även drop barends tillåtna då? Det såg ju inte så dumt ut annars.
Vad gäller förberedelsekörningen håller jag med - får bättra mig till nästa år!

Stumpys tanke är viktig. Skall du cykla själv eller i klunga/grupp? Håller du i drop barends i en klunga så har du kört på framförvarande innan du flyttat händerna. Vid ensamcykling är det inget problem. När jag hade hybrid ett litet tag fick jag domningar i lillfinger och ringfinger efter ca 7-8 mil, därav min oro för dina 15 oprövade mil.

Jag ska cykla med en kompis. Oberoende om jag kör med racern eller hybriden tänker jag att jag får tänka på säkerheten om vi hamnar i en klunga - även på racern är det långt till bromsarna om man håller i styret längst ner..

Anna_H sa:
Jag ska cykla med en kompis. Oberoende om jag kör med racern eller hybriden tänker jag att jag får tänka på säkerheten om vi hamnar i en klunga - även på racern är det långt till bromsarna om man håller i styret längst ner..

Här är det sånt som man inte tänker på. Jag har stora händer och kan lätt bromsa från bocken. Skall cykla och spela beachvolleyb*ll snart och kan inte svara mer. Hoppas du fick lite hjälp i alla fall.

Hehe ja, och racern är dessutom en herrcykel så den är kanske ännu mindre anpassad till mindre händer ;) Ja, tack så jättemycket för tipsen! Jag ska ta mig en ordentlig funderare till i helgen.

Jag måste höra med min kompis vad det är för märke och modell, men så här ser den ut

Bilagor

• Screenshot_20170605-160824.png
    Screenshot_20170605-160824.png
    556.3 KB · Besök: 47
Eftersom halvvättern är redan till helgen, dvs om några få dagar, så skulle jag ta den cykel jag är van vid, som jag vet att min kropp fungerar på under några timmar på sadeln.
Helt enkelt för kort tid att vänja sig vid en ny cykel.

Jag kom precis tillbaka efter en liten runda på 1,5 timme på min cykel. Jag tror att jag ändå chansar på att låna min kompis racer - jag fick ont i handlederna bara efter denna korta sträcka och känner mig stel i ryggen. Tack för alla tipsen! /Anna

Jag har en Nishiki 401 med lite bättre hjul än original å 28 mm racerdäck. Min enkla räcer från Merida slår 401an alla dagar i veckan både på korta å långa turer.
Så jag tror du gör rätt i att välja räcern. :)

frid!

Anna_H sa:
Jag måste höra med min kompis vad det är för märke och modell, men så här ser den ut
Den ser riktigt bekväm ut :-)
Men se till så att däck, ekerspänning, belägg/belägginställning och vajrar är bra så du slipper köra "halvrepareracykelnvätternrundan" :-)

Tillbaka
Topp