gammal räser - mjuk gaffel?

dabac

Aktiv medlem
Hej på er,
Håller på och plockar med en gammal räser(muffad stålram, Shimano 600, 6-delat, horisontella dropouts..)
Efter en hjultransplantation och lite återvinning ur skrotlådan(Tack Bosse för styrlagret, det kom till användning nu) är den på rull igen, men den är rätt läskig att bromsa. Så snart man börjar bromsa mera bestämt så syns det tydligt att gaffeln böjer sig bakåt, 2 cm ungefär.
Borde den vara så flexibel?
Har tittat igenom den rätt noga och ser inga sprickor. Den skulle kunna vara lite böjd bakåt från nån kollision i cykelns tidigare liv, men det är svårt att se ordentligt utan ngn vettig referens.
Det är lite speciella fälgar, så bromsen greppar kanske lite bättre än på en vanlig alufälg, men det är ingen panikbromsning med låsta armbågar och lättande bakhjul som det handlar om.
Ingen last på cykeln, och jag är inte märkvärdigt tung heller.

Är det Alu eller kolfiber gaffel?, kan ju inte säja att jag är någon expert på racer gafflar direkt men det låter ju klart läskigt... Förslag är ju att köpa en bättre begagnad, men prata först med nån som vet, vad vet jag kanske ska vara så att den böjer sig...
Fredrick

På min 800gr alu-gaffel kan man helt klart se böjningen även om den är lite ryckig.

Hade du sagt 2cm vid full-tok-broms hade jag nog inte oroat mig men nu kanske. Svårt att säga. Helt klart är i alla fall att gamla stål-gafflar(som jag får anta att det är) flexar.

antar att det är en cro-mo gaffel, de brukar vara flexiga, ligger i stålets natur. Kolla ordentligt efter sprickor och tecken på invärtes rost. Har du det så är nog ramen slut, annars kör på.

Är det svårt att få en uppskattning okulärt, försök att få i 5-56 i gaffeln och låt stå ett tag, häll ut. Undersök sörjan, är det rostbitar i den är det för sent, är den bara missfärgad, ingen fara. Rostskydda insidan av ramen med kokt linolja efteråt.

mitscat skrev:
-------------------------------------------------------
> Är det Alu eller kolfiber gaffel?,

Stål, kromad, men översta 1/3 av gaffelbenen målade

mitscat skrev:
> Förslag är ju att köpa en bättre begagnad,

Skulle gärna göra det. Har letat lite men inte hittat nån med tillräckligt långt styrrör ännu.

Jag har ofta hört att man kan använda gamla lvghojar som CX hojar. Nåväl utvecklingen har gått frammåt märkte jag när jag testade en gammal monark med 32 mm sulor på en inte alltför dålig traktorväg. Gaffeln slingrade ju sig helt hysteriskt för sidleds belastningar jämfört med den monarkens gaffel är min 4za python ett spett.
I vart fall kan gamla cromo-stålsgafflar röra sig en hel del.

Farsan har en gammal Pegga som är likadan. Skulle tro att det rör sig om två centimeter även på den när man bromsar. Och den är i varje fall inte utsliten. Det borde ju ge lite extra komfort :-)

Jorå, jag läste. har kollat efter sprickor så gott som tidigare penselomlackering med svart hammarlack tillåter. Ser inget oroande -men under omständigheterna behöver inte det betyda så mycket.

Rost:
har inte spolat ur den, men trots allt dragit ur styrstammen och allt verkar OK. Haft ur vevparti och sadelstolpe ur ramen utan att ha sett nån märkvärdig rostbildning där. Cykeln skulle/ska bli min 3-säsongspendlare, med lite udda hjul.

Graj skrev:
> Jag har ofta hört att man kan använda gamla
> lvghojar som CX hojar. ..testade en
> gammal monark med 32 mm sulor på en inte alltför
> dålig traktorväg. Gaffeln slingrade ju sig helt
> hysteriskt .. gamla cromo-stålsgafflar kan röra
> sig en hel del.

Låter ju betryggande, har en del andra grejer jag vill göra med cykeln och vill helst inte att den blir för dyr (eller tidskrävande) innan jag vet att den (och jag) kommer att funka för den tänkta användningen.

Tillbaka
Topp