Gängpaj på vevparti, byta ut eller köra på?

stigmarodören

Aktiv medlem
Tyckte jag gjorde alla rätt men trots det drog verktyget gängpaj på de första gängorna när jag skulle plocka av vevpartiet för att byta kedjering.

Inre gängorna var dock ok så jag gjorde ett andra försök och lyckades få av det. Nu är frågan, bör jag byta ut vevpartiet (tror det är rätt benämning?) för att undvika strul nästa gång jag vill få av det eller är det onödigt?

Söker tips från er som är erfarna, vad gör jag om inre gängorna går nästa gång liksom?

Gäller en "Suntour XCR crank" med square vevlager. 9-delat.

Tack på förhand

Kör på. Kniper det går det oftast använda en vanlig kloavdragare.
(Och skruva ut avgragarbulten tillräckligt nästa gång :-) )

Sen kan man ju göra en "Sixten"™ och hävda att det är omodernt™ och fail™ och att det bara är att byta till en dub-lagring.
Men sån skit håller vi ju inte på med...

Tack! Vi provar oss fram, jag är ny inom denna hobbyn men vill lära mig.

Sixten verkar kunnig och jag hjälpte mig med cykelval. I slutändan sket jag dock i allas tips och köpte en billigare cykel (Vitus Nucleus) som jag vågar mecka med utan att skita på mig när saker går åt skogen.

Bilagor

• 57352909_2419665758262162_2310390731040096256_n.jpg
    57352909_2419665758262162_2310390731040096256_n.jpg
    93.6 KB · Besök: 37
Strunt i kejdeguide.
Om du inte redan har kedjetapp vill säga.
Om du börjar råka ut för det med viss frekvens så visst, men det är mest cyklar som kör hårt utför som har behov av kedjeguider.

Annars får du som emmer skrev hitta antingen en klämadapter eller skicka tillbaks den kedjeguiden du har och köpa en som kläms fast från början, dumt att göra två halvdana lösningar på varann.

Tillbaka
Topp