[Ganska OT] - Recept mandelkaka och citronkräm

katten

Aktiv medlem
När jag och frun var i Stockholm i våras gick vi förbi Bianchi Café. Fikasugna gled vi in och fick en riktigt god mandelkaka/tårta med citronkräm som tillbehör. Säkert något med rivna sötmandlar och kanske limoncello i såsen. Det är väldigt långt till Stockholm och här finns inga italienska kafeer, kan någon tipsa om vad vi åt (och gärna en receptlänk!) så att jag kan försöka hemma i köket?

/Andreas

Jag har inga direkt tips på kakan, men jag vill bara inflika att kakrecept aldrig kan vara OT på ett cykelforum.

Hittar inte exakt någon sån kaka/tårta i deras meny -> http://bianchi.cafe/wp-content/uploads/2017/10/v44Merge.pdf men här kommer en liknande kaka...

Recept på ITALIENSK MANDEL OCH CITRONKAKA från https://blogg.loppi.se/nettan/2015/03/08/italiensk-mandel-och-citronkaka/ :-)

3 dl mandelmjöl + 2 msk till formen

1 dl vetemjöl

1 tsk bakpulver

1 citron

2 ägg

2 dl strösocker

1 dl mild olivolja

50 g flagad mandel

"Sätt ugnen på 175 grader.

Smörj en form och ströa med 2 msk mandelmjöl.

Vispa ägg och socker poröst. Blanda de torra ingredienserna, utom mandeln.

Skölj en citron och riv bort skalet, pressa ur saften i ett glas.

Vänd ned mjölblandning, citronskal, 1 msk citronsaft och olivolja i bunken med ägg och socker. Rör ihop allt till en smet.

Häll smeten i formen och strö över mandeln. Grädda i ugnen i 25 minuter.

Pudra över florsocker när den svalnat om så önskas.

Servera med lättvispad grädde. Jag smaksatte 3 dl grädde med 1 msk lime curde och 1 tsk vaniljsocker, vilket var väldigt uppskattat!

Till kakan serverade jag kaffe eller te då det var en söndagskväll, men kan med fördel serveras med ett glas prosecco."

Senast ändrad:
Grymt bra! Vi var o Stockholm i helgen men hade barnen med. Då blir det inte sådana kafébesök men kakan fanns i tankarna. Får se när det kan bli tillfälle att prova.

/A

Tillbaka
Topp