Går det att eftermontera "stabilisatorfjäder"?

spunkel

Medlem
Såg på jobbets cyklar att det sitter en fjäder, kallas tydligen stabilisatorfjäder, mellan ram och framgaffeln, som förhidnrar att hjulet vrider sig för mycket och förhindrar att den välter t.ex.

Min har ingen sån men tänker om det går att eftermontera detta eller om ram och framgaffel behöver vara preparerade innan med hål och fäste för fjädern?

Finns att köpa, med klämma för ramens diagonalrör. Gaffeln behöver ha ett hål högst upp men det brukar finns för skärmfäste på cyklar där det kan tänkas att du vill montera en sån.

Jag har köpt på Holland Bike Shop men det finns säkert på närmare ställen.

Har flyttat över en sådan styrdämpare, mellan olika damcyklar. Krävdes mer pillig kraft att få ena änden på plats, än vad som märktes av sedan på "styrningen". Men det ser skoj ut!?
(Fanns redan lämpligt skruvhål i ramen, för wiredragning.)

Bilagor

• Screenshot_20250412-081431_Gallery.webp
    Screenshot_20250412-081431_Gallery.webp
    52.3 KB · Besök: 47
Krävdes mer pillig kraft att få ena änden på plats, än vad som märktes av sedan på "styrningen". Men det ser skoj ut!?

Varianter med justering är nog att föredra om man faktiskt vill ha ut nån stabiliserande funktion men mest håller den väl styret rakt-isch när man står still och vill lasta något i framkorg/låda. Jag tyckte det hjälpe mycket när jag regelbundet lastade väska fram och barn bak.

Tillbaka
Topp