Går det att laga skruvfäste till flaskhållare?

Vizual54

Aktiv medlem
Som rubriken.
Köpte en begagnad MTB till dottern idag utan att notera att nedre skruven till flaskstället var igängad fel. Försökte försiktigt skruva ut den men självklart gick fästet sönder i ramen.
Går det att sätta dit en ny på något sätt? Vad heter prylen? Dvs vad ska man söka på när man letar ny eller någon som kan laga?

Ah, så bara borra ur den gamla och nita dit en ny. Det låter ju inte så farligt
Hur pass mycket "sönder"? Om det är bara gängan som är paj, men annars sitter fästet på plats, då är det bättre att fixa med helicoil (gänginstas, googla ordet, går att köpa lite vart som helst) tror jag.
maxresdefault.jpg

Hur pass mycket "sönder"? Om det är bara gängan som är paj, men annars sitter fästet på plats, då är det bättre att fixa med helicoil (gänginstas, googla ordet, går att köpa lite vart som helst) tror jag.
maxresdefault.jpg
Godset brukar vara.... tunnt. Sätta helicoil i krökt tunnplåt låter som ett omöjligt projekt.

Godset brukar vara.... tunnt. Sätta helicoil i krökt tunnplåt låter som ett omöjligt projekt.
Darför sa jag om fästet sitter kvar -- självklart inte helicoil i själva ramröret. Men om det är bara gängan som gick sönder och allt sitter kvar, då är det kanske onödigt att borra ur och ersätta med en nit. (Det var inte klart till mig från första inlägget vad exakt hände.)

Helt klart nitmutter före helicoil för ett flaskhållarfäste. Ganska så enkelt att få bort den gamla nitmuttern. Om det ramlar in något i ramen som ligger och skramlar, så kan det gå att få ur resterna om du plockar bort framgaffel eller vevparti med vevlager.

Självklart satt niten löst så det var inte helt lätt att få ut den. Prövade att försöka hålla i den med tång och borra men det var omöjlig att få något grepp om den.
Slutade med att jag fick ta en fil och fila ned den så mycket att jag kunde ta en pincett och sedan bryta bort resten med.
20200302_210746.jpg

Efter det var det bara att peta in den i ramen. Ska prova att skaka ur delarna genom BBt i morrn.
20200302_211211.jpg

Nit borta, återstår en sväng förbi Jula eller Biltema och skaffa nit + tång och sätta dit en ny.

Senast ändrad:
Om du bara ska sätta dit en nit, och inte har lust att köpa en tång för bara en användning så går det alldeles utmärkt att sätta i en nitmutter genom att använda en vanlig skruv med en mutter på för att komprimera ihop den så att den sitter fast. Dra på muttern på skruven och skruva sedan i den i nitmuttern, sen så skruvar du på muttern samtidigt som du håller fast skruvskallen, då klämmer du ihop niten på samma sätt som med tången.

Tillbaka
Topp