Går det att rikta gaffel på gammal damcykel?

Fredrik S

Aktiv medlem
I mitten på 1990-talet blev min mor avstulen cykeln som hon köpte för sin första lön, 14 år gammal någon gång i början av 60-talet. Morsan har aldrig riktigt kunnat släppa detta utan så fort ämnet cyklar kommer på tal så börjar hon prata om sin gamla cykel, hur mycket bättre än alla andra cyklar den var o.s.v

Efter som cykeln var utlånad till mig när den blev stulen så är det ju inte utan att man har känt sig lite skamsen emellanåt.

Tro´t den som vill men nu har cykeln dykt upp efter 20 år! Ståendes övergiven i ett cykelställ utanför en hyreskasern i en dålig del av stan. Den har verkligen precis allt som en cykel skall ha efter att ha gått som pundarjonne i 20 år, sprejburkslackad osv. osv. Men jag tror ändå att det mesta går att fixa.

Jag är sugen på att bärga den, fixa till den och lämna tillbaks den till morsan, men problemet är att gaffeln är krökt. Går det att rikta gaffeln, eller är det kört? Jag har bara kollat lite som hastigast på den så jag vet inte om det är gaffelröret eller gaffelbenen som är krokiga.

Dom juridiska aspekterna av att ta tillbaka cykeln behöver inte diskuteras i denna tråd, morsan har kvar sin kopia av polisanmälan, ramen är märkt med hennes personnummer och rätten att behålla stöldgods som man köpt i god tro är sedan länge avskaffad.

Vill däremot höra historien hur cykeln blev hittad. För du har väl inte åkt runt i 20 år och letat efter den? :)

60-tals cyklarna hade ganska anonymt utseende på gaffeln så det borde inte vara några problem att hitta en bättre beg. likande modell, Mät bara avståndet från nedre lagerbanan upp till gängan.

garfunkel skrev:
-------------------------------------------------------
> Vill däremot höra historien hur cykeln blev
> hittad. För du har väl inte åkt runt i 20 år
> och letat efter den? :)

Nejdå. Jag har inte åkt runt och letat i 20 år. Morsan råkade gå förbi en dag och fick syn på den av en ren slump. Hade ju varit kul om det fanns en spektakulär historia kring hur den hittades efter så lång tid, men så är tyvärr inte fallet.

Hur ser gaffeln ut, vad är det för märke på cykeln, och vilken stad bor du i? Plocka med cykeln först och främst, och så fixar du gaffeln sen, allt går att lösa på något sätt.

Tack till alla som har svarat. Jag har bestämt mig för att bärga cykeln. Jag återkommer när jag vet lite mer om vad jag behöver för gaffel. Jag bor inte i Stockholm, men jag är där några gånger om året. Om jag minns rätt så är det inte "fullstora" hjul på cykeln, vilket gör att det kanske blir svårare att hitta en gaffel, men det skall nog lösa sig.

Den rosa gaffeln på bilden är för 28" antar jag.

Jag har absolut inga problem med att min frus i princip oanvända framgaffel vandrar runt bland happys medlemmar och cyklar. Jag gissar på färgsättningen att den är medel till sent åttiotal.

Och som jag tipsade om i Olga-tråden, beroende på var du bor så kan Rösebäckens (utanför Karlstad) eller Rodix (Norrköping) vara bra källor för gamla cykeldelar.
Sen vill vi förstås se bilder! Både före stölden, nuvarande skick och massor med bilder från renoveringen!

Tillbaka
Topp