Går det blanda componenter

henrikrosen

Ny medlem
Med risk för att bli idiotförklarad ställer jag här en fråga om att blanda Campagnolo och Shimano. Har fått tag på ett bra set med hjul men det är avsett för Campagnolo krans och jag har Shimano Ultegra på cykeln. Spelar det någon roll eller fungerar det inte alls att blanda på det viset?

/Henrik

beroende på hjul borde det väl gå att byta kassett body från Campa till Shimano.

Finns också (ambrosio eller miche)kassetter med Campa splines shimano spacing och tvärtom. Och en listig grej som heter j-tec shiftmate. Annars funkar det icke om det inte är niodelat det handlar om!

Det fungerar skapligt om det är en 6600-grupp, 6700 har jag inte testat. Man måste bara tänka om lite när det gäller vajerdragningen vid fästskruven på bakväxeln.

Du måste sätta fast vajern på "vänstersidan" om skruven, inte på baksidan som vanligt. Inställningarna blir galet känsliga och det är inte säkert att det går att få 100% bra, men senast jag fixade en sån lösning det så cyklades det ca 100mil på den utan att någon klagade allt för högt :) Vi snackar alltså campa 10-del och Shimano 6600 10-delat och alla 10 fungerar.

Senast ändrad:
Jag kör Campa växlar med shimano-kassett & Kedja på crossen. Kör dock enkelklinga fram. Men om jag inte minns fel var kedjevalet rätt viktigt. Kör en dura ace kedja kommer dock inte ihåg nummret. Det har funkat stabilt hela sommaren.

Dubmaster skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag kör Campa växlar med shimano-kassett & Kedja
> på crossen. Kör dock enkelklinga fram. Men om
> jag inte minns fel var kedjevalet rätt viktigt.
> Kör en dura ace kedja kommer dock inte ihåg
> nummret. Det har funkat stabilt hela sommaren.

kør 9delad shimano lina med campa reglage och bakväxel, sram vevparti och 10delad kedja funkar fint. Det blir aldrig helt perfekt kanske var 10e växling blir lite slirig men det är ok men det är lite mer justerande för o få det till.

Dont Mix, är en regel som funkat länge. Vissa komponenter går utmärkta att mixa, andra lite sämmre och vissa inte alls. Men "dont mix" principen, den funkar alltid.

”Shimergo” är en bra term att googla i det här sammanhanget.
Jag uppdaterade trainercykeln från fixie till växlad i går kväll, och kan därför konstatera att 10-växlade campareglage funkar utmärkt med shimanobakväxel och 8-delad shimanokassett. Det känns som att vinterpendlaren, där jag har haft 8-delade campareglage och 8-delad shimanokassett + shiftmate bak kommer att få motsvarande uppgradering snart.

http://www.ctc.org.uk/desktopdefault.aspx?tabid=3946

/s-o

Pebben skrev:
> Dont Mix, är en regel som funkat länge. Vissa
> komponenter går utmärkta att mixa, andra lite
> sämmre och vissa inte alls. Men "dont mix"
> principen, den funkar alltid.

Men hur kul är den principen då? ;)

Hannez5.3 skrev:
> Shimano och SRAM går att blanda.

Det beror ju helt på vad man blandar. SRAM-reglage och Shimanobakväxel (och tvärtom) går ju t ex jättedåligt att blanda.

Hannez5.3 skrev:
> Jag tänkte på slitagedelar, det är ju sällan
> man byter till helt nya reglage på sin gamla
> cykel.
> Kedja, kasset, vevparti...

Isåfall kan man blanda Campa oxå. Inga problem.

JT skrev:
> Varför slänger ni inte på en Shiftmate om ni
> ska blanda Campa och Shimano? Då funkar det ju
> utan problem.

Grejen är att jag köpte en sån men den har inte blivit monterad eftersom allt funkar ändå!

Tillbaka
Topp