Garmin Forerunner (265), Wahoo och Träningsberedskap

NiklasL

Aktiv medlem
När jag cyklar använder jag en Elemnt Bolt och min Wahoo trainer styr jag med den (Bolt) eller Wahoos app på telefonen, beroende på om det är ett planerat pass eller ett improviserat. I höstas började jag löpträning efter många års uppehåll och har även börjat på crawlskola. För att få lite bättre koll på löpningen och även logga simningen köpte jag en Garmin Forerunner. Att det blev 265 berodde åtminstone delvis på funktionen "Training Readiness Score". För att även få in cyklingen i den beräkningen provade jag att koppla klockan parallellt med Wahoo-appen till Wahoo-trainern men det verkade då som om klockan ville ta över och styra trainern och inte bara spela in de olika parametrarna, så det blev ett knepigt träningspass. Nästa gång fick Wahoo styra och spela in på egen hand och efteråt importerades .fit-filen till klockan via Garmin Connect. Problemet då är att även om cykelpasset syns i både Forerunner och Connect så påverkas inte träningsberedskap och liknande parametrar i klockan. Det är som om träningspasset inte ägt rum alls, även om det finns där. DC Rainmaker skrev om detta 2021 och då var nyheten att pass i Zwift, Trainerroad, Sufferfest och Tacx app skulle räknas med i Garmins träningsberedskap men inget annat.

Sedan dess verkar inte så mycket ha hänt. Intrycket är att Garmin på så vis vill att man ska köra Garmin till allt men jag är nöjd med Wahoo i övrigt och vill stanna där med klockan som komplement.

Är det någon som vet hur man kommer runt den här begränsningen? Det blir liksom inte helt meningsfullt med funktionen "träningsberedskap" om klockan ignorerar ett 120% intervallpass på cykel och föreslår ett löppass när jag borde vila.

Går det inte att ansluta mot trainern som "effektmätare"? Då borde väl Garmin bara spela in och inte försöka styra.
Bra idé, provade faktiskt kort strax efter att jag skrivit frågan ovan och det verkar kunna fungera? Förut, när det inte funkade, anslöt jag "hela trainern" som sensor, nu var det bara Kraft (från trainern).

Tillbaka
Topp