Garmin Forerunner - kanon till kalkon

d_anders

Aktiv medlem
Nin Forerunner 255s har fungerat hur bra som helst och jag var jättenöjd tills problemen började för några veckor sen.

Efter laddning fungerar klockan normalt sett ok i en dag eller två, möjligtvis med lite högre batteriförbrukning än tidigare. Sen rätt vad det är så dyker en blå triangel upp. Lite senare kan klockan vara igång igen men då har batteriet hux flux gått ner rejält. Sen rätt vad det är så fryser den och lite senare så är batteriet slut. Detta mönster upprepas sen.

Det kom ett par nya uppdateringar samtidigt så jag gissar att problemet är relaterat till uppdateringen. Jag har sett att liknande problem är lite återkommande tema hos Garmins klockor vilket jag tycker är helt sjukt. Så dyra produkter måste vara pålitliga i grundfunktionen vilket rimligtvis bör vara att minimum visa korrekt tid.

Har gått från att vara helnöjd till att bli sjukt missnöjd.

Reklamera och skriv till Garmin vad som har hänt, hur gammal den är mm och annan väsentlig information. Garmin brukar vara väldigt generösa och hjälpsamma vid problem, eller så kan man erbjudas nya produkter, som är renoverade till ett begagnat pris. Hur gammal är den? Var är den köpt?

Den är begagnad och har tyvärr ett par år på nacken. Något kan ju ha gått sönder, men jag misstänker starkt mjukvaran

Jag hade skrivit till Garmin ändå, och nämn hur det gick till, har du tur kan du få köpa nyare varor som är renoverad.
Jag har även funderat på andra märken, köpt och provat en annan, och sen gått tillbaka till Garmin ändå, jag har inte provat alla, men upplever att Garmin håller måttet bra, dock lite överprisade kanske

Min som kanske heter 235 eller 245 gjorde något liknande för några veckor sedan, minus triangeln. Tänkte att jag får tacka för de här typ 6-10 åren eller vad det kan vara, men sen vaknade den till liv och nu är den som vanligt igen.😊 Dödsryck eller bara tillfällighet vet jag inte, men den känns närapå odödlig. Elpryl som håller mer än 2-3 år är ju något att fira, även om jag verkligen tycker att man borde kunna räkna med 10 år eller så, minst.

Ja, livslängden i sig tycker jag är bra. Det irriterande är att de verkar strula till mjukvaran. Buggar som orsakar fel i någon "specialfunktion" kan jag leva med men inte att klockan blir helt opålitlig. Vid upprepade krascher hade det varit önskvärt om klockan hade hamnat i något basfunktionsläge med det mesta avslaget så att den i alla fall klarar av att visa tid.

För övrigt tänker jag nu testa klockan utan att ha garmin connect igång på telefonen och se om det gör någon skillnad. Hjälper inte det så ska jag testa hard reset.

Det verkar tyvärr inte vara möjligt att backa till en äldre mjukvara för att se om problemen har att göra med den senaste uppdateringen.

+1 på att kontakta Garmin.
Jag fick en ny (refurbed med nytt batteri) när barometern dog på min gamla 920XT trots att den var typ fyra år, utgången ur sortimentet och jag köpt den begagnad. Otippat serviceminded för ett "stort" bolag.

Hoppas att det ordnar sig. Har du förresten provat nå sorts "factory reset"? Kan kanske hjälpa om det är mjukvara.

/J

+1 på att kontakta Garmin.
Jag fick en ny (refurbed med nytt batteri) när barometern dog på min gamla 920XT trots att den var typ fyra år, utgången ur sortimentet och jag köpt den begagnad. Otippat serviceminded för ett "stort" bolag.

Hoppas att det ordnar sig. Har du förresten provat nå sorts "factory reset"? Kan kanske hjälpa om det är mjukvara.

/J

Det pratas mycket om deras suveräna kundtjänst - men känns som det alltid är gamla exempel och att de blivit mindre generösa.
När skärmen på min Edge 530 slutade fungera fick jag erbjudande om att köpa en begagnad refurbed för typ 1600 kr.
Köpte den ny för typ 2500 så kanske inte tidernas deal.

Mina Vector 3 har börjat glappa irriterande mycket pga. sliten pedalkropp. Då var svaret "vi har inga reservdelar kvar." Frågade om pedalkroppar för Rally som man kan flytta axlarna till och även dem hade dem inte reservdelar till och det är ändå en inte så gammal produkt.

Men självklart är det värt att fråga Garmin direkt :)

Tillbaka
Topp