Garmin Training effect + Zwift

Forza!

Aktiv medlem
Hej!
Är det någon som har en bra lösning på hur man får Garmins "Traing effect" att funka med Zwift? Om man kör Zwift får man inte med det i Garmin Connect. Som det är nu kör jag med min Garminklocka parallellt och raderar den posten i Strava så att det inte blir dubbelt där.
Ska jag få det att bli OK i Garmin Connect får jag radera Zwiftposten men då missar jag ju en del data.

Någon som har ett bra förslag på hur man ska göra? Jag har förmodligen otur när jag tänker så det borde väl finnas något enklare sätt?

Har samma "problem", men tror inte det finns någon lösning. Det är samma med andar typer av pass utanför Garmin-rymden (tror jag), dom kmmer inte med i uträkningen av training effect.

Du får skaffa en TILL app för att mäta training effect, typ Trainingpeaks :)

Kör samma lösning med skillnaden att det av någon anledning inte blir dubbla pass i Strava för mig. Zwiftpasset kommer över till STRAVA men inte passet från Garmin.
Kör jag inte Zwift utan nåt annat och då bara med klockan laddas det passet automatiskt över till Strava. Fattar inte varför men är glad att det är så. :-)
Använder även Trainingpeaks för uppföljning/analys, ser STRAVA mer som en social plattform.

OK, fast orkar ju inte med ytterligare en app! Är inte jätteseriös med träningen men tycker det är lite kul att Garmin försöker hålla koll på och ge tips om min träning. Ibland stämmer det till och med vad jag själv tycker :)

Jag hade själv samma problem med Garmin och sufferfest.
Jag läste någonstans att trainingeffekt i garmin är kopplat till Firstbeat och när du använder en garmin enhet har den enheten licens att koppla datan till firstbeat.
Det är alltså inte ditt garminkonto som har licensen utan din enhet.
Detta gör att när du använder andra appar och skickar in den datan i garmin connect har den inte licens att "synka" med Firstbeat.
Snurrigt förklarat kanske men jag försökte =)

Tror inte det är någon skillnad faktiskt. Aktiviteten måste gissningsvis registreras genom en enhet som stödjer det. Jag försökte grotta mig ner lite i det när det gäller deras vo2max beräkning och jag tror det är samma sak där. GC gör inte beräkningar baserat på data från externa appar så vitt jag vet.

Sen skriver TS att han helst inte vill ta bort Zwift-posten för att han förlorar data? Vad är det som förloras då? (jag kör inte Zwift själv). Låtsas-sträcka och låtsas-höjdmeter?

Tror inte det är någon skillnad faktiskt. Aktiviteten måste gissningsvis registreras genom en enhet som stödjer det. Jag försökte grotta mig ner lite i det när det gäller deras vo2max beräkning och jag tror det är samma sak där. GC gör inte beräkningar baserat på data från externa appar så vitt jag vet.

Sen skriver TS att han helst inte vill ta bort Zwift-posten för att han förlorar data? Vad är det som förloras då? (jag kör inte Zwift själv). Låtsas-sträcka och låtsas-höjdmeter?
Om jag kör zwift får jag ju tex wattdata och kadens. Det får jag inte på klockan om jag inte krånglar till det och flyttar över pedaler. Vill ha det så enkelt som möjligt.

Om jag kör zwift får jag ju tex wattdata och kadens. Det får jag inte på klockan om jag inte krånglar till det och flyttar över pedaler. Vill ha det så enkelt som möjligt.
Det var därför jag undrade, alla har ju olika setup. När jag kör indoor (Body Bike) då kör jag ju min Edge 530 uppkopplad parallellt med deras app. Då får jag ju effekt och kadens i min 530, men inte avstånd t.ex (vilket är strunt samma), det kan bara appen hantera. Det gör ju att jag får in "bra" data i GC.

Det var därför jag undrade, alla har ju olika setup. När jag kör indoor (Body Bike) då kör jag ju min Edge 530 uppkopplad parallellt med deras app. Då får jag ju effekt och kadens i min 530, men inte avstånd t.ex (vilket är strunt samma), det kan bara appen hantera. Det gör ju att jag får in "bra" data i GC.
Samma här. Klockan fångar upp tid, kadens, effekt och puls som förs över till Garmin Connect. Sträcka o hastighet blir fel men det kvittar ju.
Strava får motsvarande från Zwift.

Utan wattdata i din Garmin får du väl ingen traningeffect heller?
Koppla pedalerna till både zwift och din garminenhet och starta båda samtidigt. Det är det enda sättet.

Utan wattdata i din Garmin får du väl ingen traningeffect heller?
Koppla pedalerna till både zwift och din garminenhet och starta båda samtidigt. Det är det enda sättet.
Jag får faktiskt Trainingeffect från klockan utan watt. Vill slippa flytta över pedalerna till trainern. Ska testa att koppla upp cykeldatorn istället för klockan nästa gång så får vi se vad som händer.

Testade att köra med cykeldatorn ( Garmin 830 ) istället för klockan ( Garmin Fenix 3 ). Nu får jag plötsligt inte dubbletter i Strava. Dessutom plockade datorn watt och kadens från trainern så nu räcker det med att radera Zwiftpasset i Connect. Lite enklare i alla fall ?

Men du kan välja så att filen från zwift sparas på Strava (Välj bort connect) och parallelt köra med din cykeldator som sparar till connect. Eller missförstår jag problemet?
Nejdå, det skulle funka om jag bara körde Zwift. Fast jag kör fler pass på "riktigt " och då får jag gå in och ändra vilket som ska synkas. Känns krångligare och jag kommer säkert glömma att byta. Känns som jag fått en bra lösning nu ?

Tillbaka
Topp