Garmin varia monteringstips?

alexander10

Aktiv medlem
Hej!

Skulle vilja montera en cykelradar baktill på cykelväskan garmin varia. Är lite osäker bara på hur känsliga dessa är, kan man sätta den på detta vis baktill på väskan eller kommer den att ha svårt att läsa trafiken baktill beroende på hur väskan är packad och hurpass rakt och still bakåtriktad den sitter?

Med vänliga hälsningar!

1000007042.webp
1000007041.webp

Hej!

Skulle vilja montera en cykelradar baktill på cykelväskan garmin varia. Är lite osäker bara på hur känsliga dessa är, kan man sätta den på detta vis baktill på väskan eller kommer den att ha svårt att läsa trafiken baktill beroende på hur väskan är packad och hurpass rakt och still bakåtriktad den sitter?

Med vänliga hälsningar!

Visa bilaga 764417Visa bilaga 764418

Jag skulle säga att det går.

Jag har en strut och en tailfin där jag monterat quarterturn fästet med hjälp av standardsnoddar respektive buntband, och på en tar jag lite hjälp av en påsklämma som distans.

Jag har inte upplevt vinkeln bakåt som känslig, men kan inte uttala mig om det är lämpligt att sätta den med radardelen åt sidan som du visar. Men det är ju bara att fästa QT rätt så hamnar radarn nedåt.

20250422_165822.webp

20250422_165923.webp

20240704_082139~2.webp

Okey, bra. Då skulle jag bara kunna vrida på fäster möjligen så den hamnar rakt då. Får väl försöka justera radarn så den sitter hyfsat bra riktat bakåt när jag cyklar. 😀

Men du tycker att den uppfattar bilar bra bakåt i alla fall?

Tack för svar!

Okey, bra. Då skulle jag bara kunna vrida på fäster möjligen så den hamnar rakt då. Får väl försöka justera radarn så den sitter hyfsat bra riktat bakåt när jag cyklar. 😀

Men du tycker att den uppfattar bilar bra bakåt i alla fall?

Tack för svar!

Ja, jag kan inte påminna mig om någon gång den har missat en bil (false negative) bara några gånger den varnat för något som inte finns (false positive) och det är i linje med vad jag hört generellt om varian.

Ja, jag kan inte påminna mig om någon gång den har missat en bil (false negative) bara några gånger den varnat för något som inte finns (false positive) och det är i linje med vad jag hört generellt om varian.
Okey, trevligt. Slänger iväg en beställning då, känns ju ganska bra att veta att man i alla fall har en bil bakom sig så kanske man kan gå ut i kanten lite. På samma sätt kanske man kan gå ut lite i den lite finare asfalten när där inte är en bil på ett lite tryggare sätt kanske.

Tack för svar!

@fhloston har svaret! Jag har en Restrapväska med ett band likt TS väska ungefär, och där har jag buntbandat fästet på samma sätt. Slumpar sig så att när jag packat fullt sitter fästet spikrakt och galant!

Bildsökte "cykel" på telefonen och hittade då den här bilden som både visar Varialösning men också väckte ett enormt bikepackingsug hos mig! Är det semester snart?

IMG_4619.webp

PS. Ingenting på en cykel ska sitta med gummiband imho. Förutom kanske ett runt reservslangen.. Variafästet går fint att buntbanda!

Edit: "Spikrakt" kanske är att ta i. Helt dugligt rakt vid fullpackat stämmer bättre!

Okey, trevligt. Slänger iväg en beställning då, känns ju ganska bra att veta att man i alla fall har en bil bakom sig så kanske man kan gå ut i kanten lite. På samma sätt kanske man kan gå ut lite i den lite finare asfalten när där inte är en bil på ett lite tryggare sätt kanske.

Tack för svar!
Kolla om du får tag på 515 modellen. Bättre batteritid och möjlighet till blink.
Gillar att den byter takt på blinkandet i samband med radaraktivitet. Känns som bilisterna uppfattar en bättre då. Kanske placebo

Värt att känna till är att det går bra att köra med ansluten powerbank om man tycker att batteritiden inte räcker till.

Man får bara tänka på vattentäthet och så 😊

Undra om den klämman kan monteras horisontellt så att säga, har ju bara ett band som går vertikalt baktill att fästa på 😮
Den där borde man kunna bygga ihop själv för någon tia, får kolla om mna har någon lämplig klämma man kan skruva/limma fästet på. Annars har jag också kört på samma sätt som ovan, dvs vanliga fästet genom remmen bak. Har funkat utmärkt men en klämma hade varit en liten uppgradering

Satan vad läskigt! Har inte ens slagit mig att false positives skulle kunna vara en grej med radar på cykeln. Föreställer mig att man ligger och trycker efter mörkrets fall på en öde landsväg någonstans och plötsligt får upp en spökbil bakom sig trots att man varken hör något eller ser några lampor.. får rysningar bara jag tänker på det. Det är redan läskigt nog kan jag tycka ibland. Brukar vara fine någon kilometer eller tre, men när man kommit in en bit i skogen och börjar hallucinera att vinden egentligen är ett kvinnorop på hjälp eller att man kanske såg något längs med skogskanten så är det sista jag vill att min Garmin ska pipa till och skrämma livet ur mig pga ”silvertåget” som dyker upp bakom mig… huja!

Hej!

Med vänliga hälsningar!

Visa bilaga 764417Visa bilaga 764418
Gör ett litet fäste som du sätter på vänster sida på din metallställning från Topeak. Ett runt rör med ett par distanser (så den kommer ut något i sidled från väskan) och fäst sedan radarlampan i dess vanliga fäste för sadelstolpe runt röret som nyss nämndes.

Gör ett litet fäste som du sätter på vänster sida på din metallställning från Topeak. Ett runt rör med ett par distanser (så den kommer ut något i sidled från väskan) och fäst sedan radarlampan i dess vanliga fäste för sadelstolpe runt röret som nyss nämndes.
Smart, detta ska jag prova. Kanske man kan borra hål i röret och skruva i en bult där hålen för flaskhållaren är i toppeak-metallhållaren.

Mvh Alexander

Vid en runda där jag tappade radarn för att gummiringen den satt fast med gav upp så stoppade jag den i ryggfickan, där överraskade den mig med att fortsätta varna för alla bilar.
Det här testade jag på senaste turen när jag hade en väska i vägen och det funkade bra för mig också. Man får se till att den inte kan vrida sig och när jag låg på tempopinnarna fick jag några false positives, någon gång från när jag passerade under en bro.

Sålänge du inte ska flytta på den, om du ska fästa den nån gång sådär då funkar den bra. Men jag bytte ju väska emellanåt och efter 7e gången eller så gick ju plastklippet. Så typiskt 😮

Lite hoppfullt då. Jag köpte två, men har inte monterat. De ska sitta permanent. Inte bra, men ändå bättre än 7 turer på samma väska...

Smart, detta ska jag prova. Kanske man kan borra hål i röret och skruva i en bult där hålen för flaskhållaren är i toppeak-metallhållaren.

Mvh Alexander
Gjorde ett extremt enkelt betatest av ett sådant fäste med hjälp av en bit av en plogpinne och ett par snuttar vp-rör.
IMG_1431.webp

IMG_1433.webp
IMG_1434.webp

Bör egentligen räcka med plogpinne som material, för det lär vara minst lika starkt som gummisnodden som håller i Garminfästet.

Tillbaka
Topp