Garmin vector - Effektmätare i pedalerna

geologen skrev:
-------------------------------------------------------
> Det är ju snarare så att det är central
> kapacitet som bestämmer primärt, så därför
> kan enbenscykling ge nästan lika bra resultat. De
> där 70 procenten kan säkert bli bra mycket mer
> om man tränar på det hela tiden.

Jobbigt om den visar sig vara 110%. Vad gör man då? ;-)

Supertramp skrev:
> Vad är ett "bra" rundtramp?
> Är det någon som lyckats visa att hågot sätt
> att trampa skulle vara effektivare än ett annat?

Du borde cykla mer MTB.

För mig personligen, alltså. Ett Powertap nav + hjul för 15k är inte heller intressant. Som geologen skrev redan inledningsvis så är ju pedaler mer utsatta också. Nu har jag aldrig kraschat förvisso, men för att ens överväga att ta den risken borde dessa nog vara billigare än andra alternativ.

Man lär ju inte använda Vector-pedalerna när man kör downhill eller på bompa-på-över-stockar-och-sten-pass där chansen till närkontakt med stenar är höga.

Om man ändå lyckas ha sönder pedalerna så kan man köpa reservdelar och byta ut de trasiga delarna.

Spontant skulle jag inte ens våga köra lvg med pedaler för 15k. Men det hänger ju på hur ömtåliga de är också. Om det är möjligt att reparera till humant pris så är det ju faktiskt ett stort plus.

Olegh skrev:
> Spontant skulle jag inte ens våga köra lvg med
> pedaler för 15k. Men det hänger ju på hur
> ömtåliga de är också. Om det är möjligt att
> reparera till humant pris så är det ju faktiskt
> ett stort plus.

Vågar du köra lvg med en dyr kolfiber-ram? antar att de är större risk att den går sönder vid en krasch en pedalerna

En fördel som jag ser det är ju att de går att montera på dessa på spinningcykeln under vinterträningen. Inte alltid de är så smidigt att byta till ett effektmätande vevparti på spinnigcyklar.

sen kan ja väl hålla med om att 15k är mycket pengar för en effektmätare...

Det tråkiga svaret är väl att de är olika bra för olika personer. Med mitt användningsmönster passar det jag har nu bäst. Men för andra kan mycket väl dessa pedalvarianter vara bäst.

Hur ofta har ni kraschat eller förstört några andra pedaler på LVG? Jag har dår aldrig kraschat pedalerna och förstår då inte heller varför man plötsligt skulle göra det med Garmin Vector?

Kan möjligen hända att podsen kan råka ut för något i en krasch, men de är ju utbytbara

Jag har själv inte gjort det, men känner flera som skrapat i pedaler rejält hårt under GP-lopp och även linjelopp. En vanlig pedal skrapas, men här är en del av pedalaxeln uppfylld med känsliga detaljer plus att axeln sannolikt är svagare än en normal pedalaxel eftersom den är ihålig. Och även om pedalen sitter kvar, så kanske innandömet skadas när man slår i.

Det verkar ju onekligen rätt smutt att man kan ha med sig pedalerna mellan olika cyklar.

I skogen på en MTB skulle jag undvika att använda dom ivf om det är riktigt brötig stig det handlar om. Men på grusväg och lätt, oteknisk stig borde det inte vara några problem.

Utomhus vintertid är det nog ingen hit heller men på spinningpassen och monarken måste det ju vara en klar förbättring att få effektkurvorna tillsammans med pulskurvorna direkt efterpassen.

En fråga dock: vad är det för gänga på t ex schwinns spinninghojjar? Säg att det är någon underlig ostandardgänga i deras pedalgänga?
På min gamla monark måste jag byta vevparti för det är något gammalt konstigt vevparti, som jag iofs tänkte byta till något mera modernt när det rasar ihop så då löser sig det.

på nyare monark o på de schwinn hojar jag meckat me äre numera "rätt" sort gänga. på monark vare bara medans de hade smidda vevar som de hade gamla sortens gänga

geologen skrev:
> Jag har själv inte gjort det, men känner flera
> som skrapat i pedaler rejält hårt under GP-lopp
> och även linjelopp. En vanlig pedal skrapas, men
> här är en del av pedalaxeln uppfylld med
> känsliga detaljer plus att axeln sannolikt är
> svagare än en normal pedalaxel eftersom den är
> ihålig. Och även om pedalen sitter kvar, så
> kanske innandömet skadas när man slår i.

fast det är ju rätt många pedalaxlar som är just ihåliga redan sen innan, o dessutom lär de ju dimensionerat allt annat, (godstjocklek o material) för ändamålet. o sitter inte allt som mäter i axeln o inte själva pedalkroppen? alltså borde man kunna renovera dem

Är de någon som köpt några pedaler? och vart kan man köpa? hörde nått om att de bara var vissa butiker som skulle få sälja dessa till att börja med.

Är nu klart att stages wattmätare börjar säljas i England. Billigaste versionen med 105-vevparti kommer kosta 599 pund. Väldigt mycket billigare alltså. Hoppas dessutom att ex wiggle kan ta in och pressa priset lite till. Goda nyheter!

bonbon skrev:
> Men det är fortfarande nästa år som gäller?
> Wiggle pressar lite Powertap G3 just nu.

Sägs september angående stages och England

Tillbaka
Topp