Garmin Venu sq Music VS Forerunner 645 Music

Tänker att det finns väldigt många kunniga för garmin produkter här.
Sett den nya Venu sq Music och tycker den ser bra ut, men framförallt väldigt billig.
Skall primärt använda klockan till olika former av träning, inte för att mäta steg och sådant samt få mailaviseringar m.m.
Men varför är Forerunner dyrare när Venu sq innehåller music och mer eller mindre mer funktioner. Dock inte att du kan få fram väldigt specifik data gällande träning men detta intresserar mig inte jättemycket. Vad är det som motviverar FR dyrare pris?

Venu är ju en livsstilsklocka. Den saknar alla avancerade träningsfunktioner, framförallt för löpning såklart. Sen är ju frågan om man vill ha dom funktionerna. Att spåra att cykelpass med gps och puls gör de nog lika bra. Sneglade lite på Venu SQ Music för att ersätta min Vivoactive 3 men gillar inte att den ser ut som en Apple Watch, sen är den lcd/amoled och är därmed också bara på när man vrider på handleden eller rör skärmen, vilket funkar sådär. DC Rainmaker har ju som vanligt ett omfattande test om du inte redan läst det. Tyvärr jämförs den inte så mycket mot Forerunner , men det finns lite mer info i kommentarerna.

Garmin är ju väldigt speciella i sin segmentering. De kan ju inte stoppa in alla funktioner (även om det går) i en klocka för halva priset. Så då blir det lite knepigt. Framförallt om man inte vet exakt vilken funktion det är man behöver utan märker det först när man vill använda den och den inte finns. Som DC Rainmaker skriver så kan du mycket väl köra ett marathon med en Venu.

“To be clear – you can absolutely use the Venu family to run a marathon or train for any sort of other event. It’s got scheduled workouts and far more sport features than any stock Apple Watch or Fitbit. Where you see the gaps to the higher end Forerunner/Fenix lineups are for things like advanced training load/recovery metrics, PacePro/ClimbPro, and more advanced cycling sensor support (among numerous other things). But, most people wouldn’t know (or perhaps even care) about those things unless you’re into endurance sports.”

Jag har en Edge 530 för cykling och för övrig träning jag gör räcker Vivoactive 3 gott nog. Men den börjar bli lite trött så jag sneglar också åt något nytt. Kanske en billig forerunner med musik eftersom jag gärna vill ha den "gamla" skärmen :)

Jag slog till på en Venu Sq faktiskt. Vill bara ha den som GPS-logger egentligen, bonus med extra features. Den verkar hamna någonstans mittemellan träningsklocka och livsstilsklocka. Var bra rea nu i mellandagarna också :)

/edit: Nämen va f-n, jag har nu installerat den. Basmodellen har inte WiFi, det måste man ha Music-versionen för. Herregud så irriterande! Det är ett krav faktiskt. Ska skicka tillbaka den och byta till en Music.

_1070215-jpg.463384

Senast ändrad:
Jodå, nu har jag haft min Venu Sq sedan början av året. Rätt nöjd med den måste jag säga. Bytte till en Music direkt där så man fick WiFi. Funkar bra till att logga sin tur och hålla koll på tiden :) använder den även som väckarklocka och timer. Samt att jag brukar skicka puls från den till min Edge ibland om det är seriös träning eller lopp.

Fick något problem med min display, en liten del av nedre regionen blev helt svart. Skulle skicka in den till Garmin så skulle de lösa problemet. Deras lösning var att skicka ut en ny till mig! :) Bytte direkt till mitt nylonarmband. Bästa upgraden.

_B091494.jpg

Tillbaka
Topp