Gävle Happyride: onsdagar eller vilken dag som helst ibland på mtb

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Gör en happy idag, vill inte släpa in en skitig cykel i lgh. Hoppas ni får en trevlig tur.

Någon som kan tipsa om en bra cykelväg upp till Kilafors, tänkte kanske trampa dit på lördag...

Det blev en riktigt trevlig tur, spännande hela tiden med alla hala rötter. Jag, Daniel och Magnus blev det. Hemlingbybacken var inte helt enkel att ta sig uppför.

PPTG skrev:
-------------------------------------------------------
> Den är ju inte jättelång. När man kommer fram
> till grusvägen/vändpunkten så fortsätter man
> gästrikeleden till nästa grusväg. Håller
> vänster på den några vänster, så går det in
> en stig till vänster tillbaka mot vändpunkten.

Aha, då vet jag vilken stig du menar.

this%20thread%20is%20worthless%20without%20pics.gif

Helt rätt the_TnT! Utan bilder så fattar ju den som aldrig varit där ingenting. Jag är själv ofta inne på t.ex Uppsala tråden bara för bildernas skull.

Hoppas nån kan fota nästa onsdag (för det blir väl en tur då?) så att kanske fler blir sugna.

Som oerfaren regncyklist var det mer än spännande över rötter och stenar igår. Trots att det "bara" blev 1.4 mil stig (milspåret plus en liten omväg i början via MTB-spåret och diverse småstigar) så var jag ganska slut när jag kom hem. Det krävdes massor med koncentration, och det tog tydligen ut sin rätt.

Men skoj var det, riktigt ordentligt skoj till och med. :-)

Jag lyckades, med en gnutta skicklighet och massor med tur, hålla mig upprätt hela turen. Några gånger handlade det dock om att hjulet/hjulen både hann sticka åt sidan och komma tillbaka innan tyngdkraften hade hunnit suga ner mig i backen. hihi

/Daniel

Senast redigerad av en moderator:
Någon som är sugen på en långtur på onsdag?

En tur på förmiddagen vore ju inte helt fel (har innebandyträning på kvällen).

Ett möjligt alternativ för att få lite kilometer i benen är en sväng på stigarna vid Skidstavallen, följt av Gamla Bönavägen ut till Harkskär, sen Utnora -> Björke -> Hille -> Åbyggeby -> Stigslund för att sedan avsluta med en sväng på femkilometersspåret i Sätra. Borde bli 5-6 mil för de flesta (inkl transport till och från start/mål).

/Daniel

Långtur blir det inget av den här veckan. Jag håller mig till en kortare tur på tisdag eftermiddag, om någon är intresserad. //Tomas

Om du med eftermiddag menar 19.00 eller senare så är jag med. (Kommer med tåg till Gävle 17.54 och måste hinna äta och byta om.)

/Daniel (som funderar på Lida Loop i alla fall)

Jag tänkte försöka köra före middagen, typ 5.

Edit: Klart du ska köra Lida, det blir ju fint väder och allt.

Det låter bra Daniel, jag har kollat på lite stigar i det området som jag skulle vilja testa. Har även en skön stig (iof med några trixiga passager) längs Testeboån, så man skulle kunna samlas vid Konsum i Stigslund (Triangeln?) och köra den upp till Hille och sen via stigområdet bakom Curlinghallen (Sellgrens?) mot Skidstavallen, för att åka vidare ut i skogen...

När samlas vi, 09:30?

Kan man fika vid kiosken i Björke?

Norrlandet.jpg ht=502

9.30 vid Konsum låter bra för mig.

Jag var ut i lördags och körde en längre sväng, och då stannade jag till och köpte en Snickers och en Gatorade på kiosken i Björke, så nog borde vi kunna stanna till där och fylla på förråden. Utbudet av sportdryck var dock förutom den där Gatorade-flaskan lika med noll, och jag vet inte hur många fler som fanns.

Sen noterade jag just på kartan att det finns en väg från Björke via Oppala och Mårdäng till Åbyggeby. Borde vara trevligare än vägen via Hille (som betyder några kilometer på gamla E4:an).

Nån mer som hänger på? Vi behöver ju inte köra nåt mördartempo, men lite svetto blir det nog ändå. :-)

/Daniel

Jag hoppas nån annan har koll på vilka stigar som är bra för MTB vid Skidstavallen. Själv har jag noll koll.

/Daniel

Jag har kört lite på stigarna där, annars är motionsspåren fina att köra på.

/ Pär

Jag ska köra Gästrikerundan i morgon så räkna inte med mig. :/

Engström skrev:
> Jag ska köra Gästrikerundan i morgon så räkna
> inte med mig. :/

Har Salsan fått smaka skog i år eller är det bara asfalt som gäller?

Blir det stadion den 12/7?

Nilsen skrev:
> Har Salsan fått smaka skog i år eller är det
> bara asfalt som gäller?

Den har nästan bara fått äta grusväg och lite asfalt, helt fel miljö för den med andra ord. Så både Salsan och jag är sugen på lite skog. =) Men fram till vättern så blir det bara racer (gulp, det är ju nästa vecka).

> Blir det stadion den 12/7?

Vad?

Edit: En sökning på "stadion 12/7" gav Metallica. Så jag ska alltså inte åka. ;-) Tror det blir svårt att slå upplevelsen från Tallinn i sommras.

Edit^2: Ska du dit?

Tyvärr ingen tur för mig....

Har stukat tummen sen förra passet så jag har lite svårt att växla annars hade det ju varit guld att leka lite cykel....

have fun.

För långt för min kropp!!
Jag får väl cykla en kortvända i valbo på kvällen.

Jag hänger med någon annan gång.

/ulf

Nilsen skrev:
> Konsum i Stigslund (Triangeln?)

Du menar Konsum precis bredvid järnvägen va?

Jag är där 9.30!

/Daniel

Nu gick alla ni som fegade ur miste om en riktigt härlig tur. *ler*

Det blev bara jag och Nilsen (som visade sig vara en stig-kännare av stora mått, med ett mindre undantag *hihi*). Runt 5 mil (5.7 för mig inkl. transport till och från Sätra) i ganska hyffsat tempo i ett alldeles underbart väder.

Tyvärr trampade jag in en gren i bakväxeln så att växelörat fick sig en törn. Vågar man försöka vrida tillbaka växeln? Om inte, var i Stockholm kan man köpa ett nytt växelöra till en Gary Fisher?

/Daniel

Kom just hem från ett besök nere på stan. Det visade sig att enda butiken i Gävle som säljer Gary Fisher (Team Sportia XL) hade stängt idag, men killen på Intersport slet fram ett specialverktyg för att rikta växelöron och några minuter senare var det rakt och fint igen. En halvtimme senare hade han dessutom finjusterat både fram och bakväxel, så nu kan jag inte skylla på hojen om nån frågar varför jag ännu inte anmält mig till Lida Loop.

Fast det vore ju bra med ett extra växelöra eller två liggandes utifall jag blir anfallen av fler grenar. Ska se om Team Sportia XL kan plocka hem några åt mig. Vad brukar dylika manicker kosta?

/Daniel

Japp de missade iaf kursen i hur man bäst kånkar cykel över hygge ;)
Men jag var stentung i benen, hade inte en chans att hänga på Daniel när han tryckte på. Lida kommer att gå som en dans, speciellt nu när växlarna är justerade igen. Var det Adde som hjälpte dig?

Själv drar jag till Dalarna på långloppsläger med garanterat stora mängder höjdmeter, sen ska jag försöka att hänga på dig i skogen Daniel...

/Pär

Själv sitter jag med en gaffel i bitar och hoppas på att få ihop något körbart till på söndag. Vem tror ni har mest saker till RockShox hemma? //Tomas

Nilsen skrev:
> Lida
> kommer att gå som en dans, speciellt nu när
> växlarna är justerade igen. Var det Adde som
> hjälpte dig?

Vet inte vad han heter. Yngre kille som verkar vara ansvarig för cykel-avdelningen nu för tiden. Saknar killen som jobbade där förut. Han var ju MTB-åkare och kunde massor om allt och gjorde alltid ett bra jobb.

Tycker annars att de gör ett bra jobb på Posa för det mesta, så passar det med öppettider så lämnar jag hojen där.

Nu är jag i alla fall till slut anmäld till Lida. Klickade i "elitmotionär" (fålla 5), hoppas jag inte får ångra det valet.

/Daniel

PPTG skrev:
> Själv sitter jag med en gaffel i bitar och hoppas
> på att få ihop något körbart till på söndag.
> Vem tror ni har mest saker till RockShox hemma?
> //Tomas

Skiter allt sig så har jag en gammal judy TT som står och skräpar och en Suntour till min för tillfället slaktade cykel.

Slå en pling om du skulle behöva det. noll-sju-noll-3395182

Kanske dags för en happyride nu på onsdag (13/6)?

Nån som har förslag på var vi ska åka?

/Daniel

Hej Daniel och alla andra MTB'are

På Onsdag är det Gästrike cup i Högbo, så förslaget är att alla som brukar vara med och köra på Onsdagar kommer dit och är med. Gästrike cup brukar vara väldigt trevliga att köra.

Det var väldigt oförskämt att spurta om mig på det viset i går (Söndag).

Magnus

Piglett: Tack för erbjudandet. Jag fick ihop den i alla fall och den verkar fungera hjälpligt, men lever om en hel del.

Det var en förfärligt tung söndag trots moderata 3:52. Jag hade en intressant upplevelse på upploppet kramp på både fram och baksida. Man kan ju inte riktigt stanna på upploppet. Jag är inte direkt sugen på tävling idag, så Gästrike cup tror jag att jag står över.

//Tomas

De där Gästrike Cup tävlingarna börjar 18.00 va? Jag har ingen chans att hinna hem i tid tyvärr.

Dessutom måste man lösa årslicens? Hur mycket kostar det?

/Daniel

Anmälan 18.00 och första start 18.30, brukar oftast lösa sig med anmälan även om man är sen.

Tror att det på tidigare tävlingar gått att endera friskriva klubben från ansvar genom en namnunderskrift eller möjlighet till engångslicens och på nått av de 2 sätten slippa licenskravet.

Är det någon som är intresserad av att köra en vanlig tur i kväll?

//Tomas

Väldigt osäker, ska vara med på budgivning på ett hus kl18:00, så jag tror att det kan bli svårt att hinna med.

Blir inget för min del.
Har bland annat punka plus att jag inte har några lagningsgrejor (blev stulna ur sadelväskan).
Sen har inte Nilsen sett till att skaffa fram min nya slang än...
Lycka till.

Jag är intresserad, förståss. :)

/Daniel

Jag tror jag hinner, så då kör vi som vanligt då?

//Tomas

19.30 vid Preem/Hemköp i Sörby, 19.40 vid spårcentralen i Hemlingby?

I'll be there! (19.30 vid Preem.)

/Daniel

Vad sägs om en tur i skidstavallen på ondag den 20:e juni?

Det låter intressant! Jag är ine säker på att jag lyckas komma, men jag ska försöka.
/Per

Jag kommer förmodligen!

Vore kul med lite bättre uppslutning än de senaste 2 onsdagarna. :)

/Daniel

Ska försöka att masa mig ut, ska bara byta däck, kedja och kapa bromsslangarna först. Var det någon här som var och körde milen igår? En kille på mitt jobb var där och sprang och blev omkörd av några cyklister innan bron över bäcken vid 8-9km, och en av cyklisterna körde omkull två ggr i backen ner mot bron...

Ska vi säga 19:45 från Skidstavallen då, så kan man köra från Preem som vanligt för de som bor i närheten. En schyst klunga vore ju kul.

Jag var ute i går men vi höll oss på Gästrikeleden, annars hade det gott kunnat vara jag när det gäller att köra omkull.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp