Ge mig input och hjälp att välja gravel vs allround racer

Jag är på jakt efter en ny pendlings/träningscykel, kommer ha ca 18km till jobbet enkel väg ? det kommer att vara mest asfalt men även lite grus. Är extremt okunnig på ämnet, har tidigare haft en hybridcykel men är nu efter lite googlande och snack med olika cykelfantaster till vänner inne på att investera i en gravel alt. en allround racer.

Egenskaper jag gärna vill att cykeln ska ha:
* hydrauliska skivbromsar
* gärna ”gömda” sladdar (enbart för att jag tycker att det är snyggare ?)
* gå att cykla med cykelvagn (Thule chariot Cross)
* ha plats för vinterdäck

Jag är 176cm och har en budget på 20-25 k, går att stretcha lite till om det behövs ? kommer stå parkerad i låst garage både hemma och på jobb.

Söker framförallt tips på modeller, vad jag bör tänka på i mitt val och vilket alternativ som är bäst gravel vs allround racer?

Tack på förhand ??

Ahhh, det är inte en dealbreaker med vinterdäck, men hade varit schysst om möjligheten fanns. Men bra att veta att det förmodligen lutar åt gravel då ??

Det är mer "sleek" med gömda kablar, men en cykel som man cyklar på så mycket som en pendlare, och i så dåliga väder som en på pendlare (jämför med en leksaksräser) behöver man kunna underhålla själv ordentligt, då är kablar som *inte* kräver att man demonterar hela cykeln för att kunna byta en prioritet.
Så undvik cykel med kablar genom styrhyvudet, rent praktiskt kommer man inte undan interna höljen till växlar och bakbroms, nästan alla moderna cyklar har det.
Det är väldigt värt hydrauliska bromsar på en allväderspendlare.
Skärmar är oumbärligt.
Att få plats med rätt breda vinterdäck innanför skärmarna går att göra på två sätt, antingen en modern gravel med massor av plats för breda däck, eller en äldre pendlar/vardags-cx som man sätt 26"hjul på för vinterdäcken, då blir det nästan alltid gott om plats. (27,5" hade varit bättre men det finns inte så många vinterdäck till det).
Edit: 26"hjul såklart...

Senast ändrad:
Skulle det bli en gravel med 27,5” 45mm däck vilket inte är helt ovanligt (WTB Byway sitter på varannan hoj tycker jag) så funkar det bra med 50mm SKS Bluemels året runt och 27,5” 45mm Schwalbe Marathon Winter på vintern vid behov.

Går ju att smälla på lättare semislicks (Gravelking SK el dyl) om man vill spara vikt och rullmotstånd, ser dock lite lustigt ut med feta skärmar på smala låga däck.

Skärmar är redan nämnt, det är ett måste. Låt mig även föreslå en ram med fästen som möjliggör en lätt pakethållare så att du kan cykelväska/or. Jag har cykelpendlat ett tag, de senaste tre åren med cykelväska (alla tre pendlarcyklarna har nu pakethållare). Jag vet att det inte är aero och det ändrar balansen lite med last, men ur pendlingssynpunkt slipper man ryggsäck, lätt att ha med ombyte/regnkläder och det går att handla på vägen hem. Och cykeln är dessutom redo för cykelsemester :-)

Det är mer "sleek" med gömda kablar, men en cykel som man cyklar på så mycket som en pendlare, och i så dåliga väder som en på pendlare (jämför med en leksaksräser) behöver man kunna underhålla själv ordentligt, då är kablar som *inte* kräver att man demonterar hela cykeln för att kunna byta en prioritet.
Så undvik cykel med kablar genom styrhyvudet, rent praktiskt kommer man inte undan interna höljen till växlar och bakbroms, nästan alla moderna cyklar har det.
Det är väldigt värt hydrauliska bromsar på en allväderspendlare.
Skärmar är oumbärligt.
Att få plats med rätt breda vinterdäck innanför skärmarna går att göra på två sätt, antingen en modern gravel med massor av plats för breda däck, eller en äldre pendlar/vardags-cx som man sätt 25"hjul på för vinterdäcken, då blir det nästan alltid gott om plats. (27,5" hade varit bättre men det finns inte så många vinterdäck till det).
Tack för bra input! Känner inte att jag i nuläget är riktigt kompenent nog att utföra kabelservice själv (man kanske är något jag kommer behöva lära mig) ?

Skärmar är redan nämnt, det är ett måste. Låt mig även föreslå en ram med fästen som möjliggör en lätt pakethållare så att du kan cykelväska/or. Jag har cykelpendlat ett tag, de senaste tre åren med cykelväska (alla tre pendlarcyklarna har nu pakethållare). Jag vet att det inte är aero och det ändrar balansen lite med last, men ur pendlingssynpunkt slipper man ryggsäck, lätt att ha med ombyte/regnkläder och det går att handla på vägen hem. Och cykeln är dessutom redo för cykelsemester :-)
Ja det kanske inte är så dumt, hade pakethållare på min hybrid och gjorde endel längre semesterturer med den, dock var det innan barnen var med i bilden så nu tror jag det kommer dröja några år innan det är aktuellt med cykelsemester igen ? men det är ju såklart skönt att slippa ryggsäcken när man cykelpendlar ?? har laptop som ska med till och från jobbet varje dag så hade ju varit schysst att slippa ha den på ryggen!

Vad är din budget? Om det kan inkludera elektroniska växlar så kan gömda slangar i styre och stam vara OK. Om budget innebär mekansika växlar skulle jag starkt råda dig emot det. Själv kommer jag hålla ut så länge jag bara kan från att behöva ha gömda kablar på en cykel. Men som trenderna går där många tycker det är snyggt så kommer det nog bli svårare med åren. Funktion, driftsäkerhet och möjlighet att enkelt kunna serva cykeln bör prioriteras.

Håller verkligen med. Det är riktigt djävla skit med kablar genom styrhuvudet. Lyckas cykelindustrin sälja cyklar med den konstruktionen i sån mängd att det blir en de facto standard så är det ett stort steg tillbaka i utvecklingen.

Tack för bra input! Känner inte att jag i nuläget är riktigt kompenent nog att utföra kabelservice själv (man kanske är något jag kommer behöva lära mig) ?
Ja det är ingen raketforskning, och att kunna allt på sin cykel är vettigt om man faktiskt cyklar mycket. Sparar både pengar och tid iom att du slipper krånga med hämtning, lämning och tidsåtgång på verkstad. Dom flesta grejjerna tar ju bara minuter ändå, och lär man sig allt så har man hojen i mekaniskt toppskick varje gång man ska ut.

Tycker precis som andra att det är ett jävla krångel med intern kabeldragning, och då har jag inte ens genom styrhuvudet på mina. Skulle som normal gubbmotionär aldrig få för mig att lägga pengar på det.

Ang. dubbdäck så är dom smalaste på marknade vad jag vet Schwalbe Winter som finns i 30mm, men dom är rätt höga i mönstret och med dubben, så räkna med nominell plats för 35mm om du har utanpåliggande skärmar, vilket vissa moderna komforträcers har. 30mm tänker jag borde duga om det är mycket asfalt/GC o liknande men är det annat och kanske lite sämre standard på underhållet eller att du helt enkelt bor nånstans med lång vinter så kanske nåt från 35mm skulle kännas bättre. Sväljer ojämnheter bättre på isgata osv och har lite större kontaktyta och därför bättre grepp.

Vad är din budget? Om det kan inkludera elektroniska växlar så kan gömda slangar i styre och stam vara OK. Om budget innebär mekansika växlar skulle jag starkt råda dig emot det. Själv kommer jag hålla ut så länge jag bara kan från att behöva ha gömda kablar på en cykel. Men som trenderna går där många tycker det är snyggt så kommer det nog bli svårare med åren. Funktion, driftsäkerhet och möjlighet att enkelt kunna serva cykeln bör prioriteras.
Budgeten är 20-25k men kan stretchas lite, men inte så pass att den kommer rymma elektroniska växlar är jag rädd ?

Känns väl som ett vettigt alternativ, dock inte elektroniska växlar.

Det finns folk som har pendlat väldigt många år utan skärmar, trots allt. Jag har hört (Sic!) att lätt nysnö lätt dras upp i skärmarna och bygger på. Bra skärmar kan dock vara oerhört skönt.

Endurace AL 7 tar upp till 35mm, är ”billig”, relativt lätt, snygg och har fått toppbetyg i de tester jag har läst. Ett jäkla otyg att de har valt bort skärmfästen.

Edit: dessa verkar fixa biffen.

Men kanske inget som man vill ha på året runt.

Senast ändrad:
Ja det kanske inte är så dumt, hade pakethållare på min hybrid och gjorde endel längre semesterturer med den, dock var det innan barnen var med i bilden så nu tror jag det kommer dröja några år innan det är aktuellt med cykelsemester igen ? men det är ju såklart skönt att slippa ryggsäcken när man cykelpendlar ?? har laptop som ska med till och från jobbet varje dag så hade ju varit schysst att slippa ha den på ryggen!
Ett av mina bättre pendlarrelaterade köp var en (privat) laptop att ha hemma så jag slapp släpa jobbdator fram och tillbaks. Förutsätter dock att man jobbar via fjärrskrivbord el dyl.

Min input är att jag har en gravel och en endurace och de är väldigt lika i känsla tycker jag, förutom en sak. Flared styret. Jag funderar starkt på att byta bort det på graveln, annars tycker jag att det är en väldigt bra cykel som all-rounder. Annars handlar det mest om passform. Min gravel är på gränsen till stor och min endurace på gränsen till liten (har precis monterat en längre stam och tror att det kommer bli perfekt). I början pendlade jag med ryggsäck på graveln, men nu har den både skärmar och pakethållare samt sidoväska. Nu kommer säkerligen andra tycka annorlunda, men jag skulle säga att en framåtlutad cykelställning och en tungt lastad ryggsäck är en ryggdödande kombination. Det är vansinne att tynga ner överkroppen på det sättet. Skulle aldrig köpa en cykel att pendla på som inte har fästen (eller budgetera för tailfin eller vad det heter).

Tillbaka
Topp