Gear ratios kassett och framdrev

Hej! Ny på forumet, detta känns som en vanlig fråga och kanske har avhandlats tidigare, länka gärna till det/de inläggen i så fall.

Jag ska byta kassett och framdrev på min bianchi via nirone 7. Jag bor i Göteborg med relativt mycket backar. Jag har just nu dura ace 11-28 i kassett och Shimano 105 50/34 i framdrev. Jag har haft bra kraft i backar med en behaglig kadens men spinnar ut i nedförsbackar när jag når över 50 km/h. Jag vill åt en högre hastighet i nedförsbackarna men bibehålla en relativt hög kadens (80-90 varv/min) i uppförsbackarna.

Jag funderar på framdrev Shimano 105 FC-R7000 Vevparti 52/36 och kassett Shimano 105 R7000 11-30. Någon som vet om detta är en bra konfiguration att möta mina behov?

Tack för hjälpen!

Byte från 50 till 52 ger bara 4% tyngre växel, så inte mycket. 11-30 har samma första 8 drev som 11-28 med små steg emellan, så det finns ingen nackdel met att byta till den. Så det blir bättre men inte mycket skillnad. Med ännu större drev fram blir det kompromiss på lättaste växel eller mee större steg.

Om du med 50 som stora fram tycker att du spinner ur vid 50 km/h så kommer du med x som stora fram att spinna ur vid x km/h, givet att du fortsatt har 11 som minsta bak.

Edit: Sen tillkommer ju problem om stora fram blir så stor att storleken på den lilla behöver justeras för att gapet annars blir större än vad växeln klarar. Då kommer du att behöva öka kassettens omfång för att kompensera för att minsta klinga fram blivit större.

Byte från 50 till 52 ger bara 4% tyngre växel, så inte mycket. 11-30 har samma första 8 drev som 11-28 med små steg emellan, så det finns ingen nackdel met att byta till den. Så det blir bättre men inte mycket skillnad. Med ännu större drev fram blir det kompromiss på lättaste växel eller mee större steg.
Tack för svar! Jag vill egentligen inte ha så mycket skillnad, bara lite högre top speed. 4% extra top speed är ju inte jättemycket dock

Nej, 4% är verkligen på marginalen i min värld. Ska du ha 10 % behöver du 55 fram om du har 11 som minsta bak och då lär det vara svårt att få det att funka med 34 som lilla fram. Och byter du den mot en större kommer du att vara tvungen att kompensera med ett större största drev på kassetten.

En fråga är om du försökt träna på att trampa med högre kadens? Jag säger inte att det är för alla, men om du med träning kan öka kadensen till 100 varv/min utan att spinna ur i utförsbackar (eller andra negativa bieffekter) kommer du att komma upp i lite över 55 km/h utan något byte av utväxling.

Nej, 4% är verkligen på marginalen i min värld. Ska du ha 10 % behöver du 55 fram om du har 11 som minsta bak och då lär det vara svårt att få det att funka med 34 som lilla fram. Och byter du den mot en större kommer du att vara tvungen att kompensera med ett större största drev på kassetten.

En fråga är om du försökt träna på att trampa med högre kadens? Jag säger inte att det är för alla, men om du med träning kan öka kadensen till 100 varv/min utan att spinna ur i utförsbackar (eller andra negativa bieffekter) kommer du att komma upp i lite över 55 km/h utan något byte av utväxling.
Det är sant som du säger! Jag har inte försökt träna upp min kadens. Kan vara värt att försöka göra. Oavsett är min nuvarande kassett + framdrev för slitna att cykla vidare på, så jag måste ändå göra ett byte.

Kanske ändå då är värt att köra på 11-30 + 52/36, det ger ändå en mekanisk möjlig ökning i topphastighet jämfört med konfigurationen jag hur nu, och träna upp kadensen utöver det.

Finns ju 53/39 också. Tycker det blir ett mer harmoniskt växelsteg när man byter klinga och samtidigt motväxlar bak.
Men det är kanske ingen bra idé om du använder lättaste växeln idag.

Ska man ha kvar samma utväxling som 34/28 med en 39 fram behöver man gå upp till 32 bak vilket väl(?) är möjligt.

Som vanligt när man klagar på att man "trampar ur" och därför behöver tyngre växel så handlar det snarare om att få upp kadensen. Det klassiska framdrevet för tävlingscyklister är ju 53/39 (idag kanske det är många som har tyngre?) och proffsen brukar kunna cykla snabbare än 53 km/h med 53/11. 🙂

Svarade dig i ”Cykelmecka” men inlägget behövde godkännas av admin då det var mitt första i gruppen. Fortfarande inte godkänt.
Mitt svar var i linje med ovanstående. Kolla in ”Gear Calculator” på webben så kan du laborera med antal kuggar, kadens m.m.

Rätt enkel matematik här — spinner man ut vid 50 km/h med 50T så spinner man ut i 52 km/h med 52T. Lämnar det som uppgift åt läsaren att lista ut vad det blir för resultat med 53T 😀

Eftersom 50+ farten inte uppkommer medelst muskelkraft utan gravitation torde det vara bättre att optimera aerodynamiken isf trampandet.

Ok, jag kanske tolkade TS fel. Jag trodde det handlade om att han ville kunna trampa upp hastigheten högre.

Du tolkade TS rätt. Men det finns anledningar varför lbgcyklar inte kommer med större drev och varför de flesta tävlingscyklister inte kör med större drev: de håller högre kadens när det går att trampa och när det går tillräckligt brant utför åker de hastigheten genom att sänka ytan so tar vind. Tipsen till TS är att göra samma.

Du tolkade TS rätt. Men det finns anledningar varför lbgcyklar inte kommer med större drev och varför de flesta tävlingscyklister inte kör med större drev: de håller högre kadens när det går att trampa och när det går tillräckligt brant utför åker de hastigheten genom att sänka ytan so tar vind. Tipsen till TS är att göra samma.
Jo det förstår nog dom flesta men om backarna inte är så pass branta att det går att krypa ihop och bara rulla så måste han ju trampa och kan han inte trampa med tillräckligt hög kadens så är det ju bara högre utväxling kvar att ta till. Eller tänker jag fel?

Eller så vänder man på det och tipsar om att sitta så upprätt som möjligt. Då minskar sannolikheten att en fart ska uppnås där det inte längre funkar att trampa. Om det är själva urtrampandet som upplevs problematiskt.

Jo det förstår nog dom flesta men om backarna inte är så pass branta att det går att krypa ihop och bara rulla så måste han ju trampa och kan han inte trampa med tillräckligt hög kadens så är det ju bara högre utväxling kvar att ta till. Eller tänker jag fel?

52/11 ger 60 km/h vid 100 kadens. 60 km/h är väl max där jag skulle ville trampa till. 100 kadens borde man kunna får till med lite träning.

Tillbaka
Topp