Gefwert / Devisini /De Visini

SvenT62

Medlem
Jo. 1984 köpte jag en cykel. Tror det var på Karlbergsvägen(?). Märke De Visini. Den var tänkt för långfärd, så den hade främre pakethållare och annat.
Sen släppte lacken och av nån anledning så hamnade den hos Georgij Geftwert som då hade affär på Gotlandsgatan(?). Han lät lacka om den åt mig och frågade om han kunde sätta sitt eget namn på den. Jorå, såklart. Så min svarta cykel heter sen dess "Cicli Gefwert". Pistagegröna styrlindor och dekaler..
Jag vet inte varför jag har såna minnesluckor, men det var iofs 40 år sen.
However:
* Jag försöker få ihop cykelns historia. Nån som kan koppla ihop hr Geftwert med Karlbergsvägen? Och Vicenza (där De Visini tillverkades)?
* Och sen funderar jag förstås på att renovera den.. Jag är för gammal för bockstyre, så jag säljer den efter renovering.
Ska jag försöka få tag på originaldelar, eller ska jag köpa Shimano-grejer? Framväxeln behöver bytas, t. ex.
Vad säger ni?

Jo. 1984 köpte jag en cykel. Tror det var på Karlbergsvägen(?). Märke De Visini. Den var tänkt för långfärd, så den hade främre pakethållare och annat.
Sen släppte lacken och av nån anledning så hamnade den hos Georgij Geftwert som då hade affär på Gotlandsgatan(?). Han lät lacka om den åt mig och frågade om han kunde sätta sitt eget namn på den. Jorå, såklart. Så min svarta cykel heter sen dess "Cicli Gefwert". Pistagegröna styrlindor och dekaler..
However:
* Jag försöker få ihop cykelns historia. Nån som kan koppla ihop hr Geftwert med Karlbergsvägen? Och Vicenza (där De Visini tillverkades)?
* Och sen funderar jag förstås på att renovera den.. Jag är för gammal för bockstyre, så jag säljer den efter renovering.
Ska jag försöka få tag på originaldelar, eller ska jag köpa Shimano-grejer? Framväxeln behöver bytas, t. ex.
Vad säger ni?
Lätt!
Enligt googles AI ligger ju Karlbergsvägen på Söder så där har du kopplingen! 🙄
Screenshot_20250919_142103_Google.webp
Jag bodde på Norrmalm vid den tiden och kan inte påminna mig en cykelhandlare på Karlbergsvägen, däremot på nån av gatorna norrom, Frejgatan kanske?
De plockade ihop cyklar på italienska ramar.
Men det är också 40 år sedan för min del...

Geftwert hade sin butik på söder, bara några kvarter från cykelcity, i början av 00-talet. Jag kommer ihåg att han sålde cyklar med sina egna klibbor på, G2.

Var in där när jag höll på och rekade marknaden inför köp av min första racer. Kul och pratglad farbror. Blev dock inget köp där.

However:
Vad säger ni?

Bilagor

• 20250926_182334.webp
    20250926_182334.webp
    1.8 MB · Besök: 67
  • 20250926_182345.webp
    20250926_182345.webp
    237.8 KB · Besök: 63
  • 20250926_182651.webp
    20250926_182651.webp
    253.4 KB · Besök: 66
Nu har jag pratat med Georgij!
80 år gammal och inte så pigg. Men han kom ihåg min cykel. Columbus-rör.
Han åkte till Vicenza i Italien för att lära sig bygga cyklar och tog med kunskap och delar hem.

Tillbaka
Topp