Genesis eller ortler

Swemurse

Medlem
Genesis eller ortler
Nu kommer jag kanske ställa världens dummaste fråga på detta forum.
Har sedan innan sökt med ljus och lykta efter en bra "alltiallo"-cykel med en prislapp som gör att sambon inte dödar mig när hon finner kvittot.
Situationen är ju sådan att jag ska cykla lite med barnen 1 och 2,5år men förskolan ligger nära (så nära att jag varit sugen på att be om lov att få sätta upp en zipline ;) ) och ta mig till jobb (1,2mil enkel). Bonus vore att kunna cykla som "motion" och "nöje". Vandrar en del och sprang innan skada (fot), söker därför efter något inte allt för urbant och klent.

Nu hamnat lite i ytterligheterna; Genesis flyer (med inköp av tillbehör såsom lyse, skärmar etc. https://www.genesisbikes.co.uk/genesis-flyer-vargn21250) och ortler saragossa (som verkar tämligen komplett. https://www.bikester.se/ortler-saragossa-M801665.html?vgid=G1122839&cgid=37149). Nu har jag ingen större kännedom om någon av dessa tillverkare.

Någon som vet mer om kvalité etc.? Sökte efter en crescent Kebne initialt men finner ingen till vettigt pris (om alls, jäkla corona) och klurade även på skeppshult men vet ej om jag klarar att gå "full on gubbe" ^_^
Tar gärna emot tips.

moros

Aktiv medlem
Genesis eller ortler
Ja det är väl ytterlighteterna, single speed med bock eller fullutrustad touring/hybridcykel. Genesis är ju det korrekta altenativet på ett cykelforum, frågan är bara om du hittar en i lager utanför UK (läs brexit-problematik/kostnader). Ortler är väl Tyskarnas Crescent typ (inte riktigt kanske). Den är ju en komplett utrustad cykel med allt man behöver inkl. navdynamo och belysning samt hydrauliska skivbromsar en motsvarande Crescent som ändå består av samma kina/taiwan-komponenter kostar nog en bra slant extra.

Swemurse

Medlem
Genesis eller ortler
Ja det är väl ytterlighteterna, single speed med bock eller fullutrustad touring/hybridcykel. Genesis är ju det korrekta altenativet på ett cykelforum, frågan är bara om du hittar en i lager utanför UK (läs brexit-problematik/kostnader). Ortler är väl Tyskarnas Crescent typ (inte riktigt kanske). Den är ju en komplett utrustad cykel med allt man behöver inkl. navdynamo och belysning samt hydrauliska skivbromsar en motsvarande Crescent som ändå består av samma kina/taiwan-komponenter kostar nog en bra slant extra.
Är rätt säker på att jag kan ordna en genesis via en lokal leverantör.

Kände att ortler kändes rätt komplett men via lite sökningar så blev jag tveksam kring kvalité. Annars kändes den som rätt mkt bang for the buck och väldigt "familjevänlig". Ev montera en pakethållare fram så kan en packa för kung och fosterland

moros

Aktiv medlem
Genesis eller ortler
Är rätt säker på att jag kan ordna en genesis via en lokal leverantör.

Kände att ortler kändes rätt komplett men via lite sökningar så blev jag tveksam kring kvalité. Annars kändes den som rätt mkt bang for the buck och väldigt "familjevänlig". Ev montera en pakethållare fram så kan en packa för kung och fosterland
Kan du ordna fram en Genesis och tycker single speed är ok så får du ju en snygg, bra och väldigt lättskött cykel.

Ett alternativ som är lite roligare är kanske en Kona Dew. Nackdelen är att så fort man börjar röra sig mot den här typen av cykel så finns det också en risk att tjuvarna ser något mer intressant än en anonym Ortler

En cykel lite i samma stil som Genesis men med växlar är ju Bikesters "Fixie"

Swemurse

Medlem
Genesis eller ortler
Kan du ordna fram en Genesis och tycker single speed är ok så får du ju en snygg, bra och väldigt lättskött cykel.

Ett alternativ som är lite roligare är kanske en Kona Dew. Nackdelen är att så fort man börjar röra sig mot den här typen av cykel så finns det också en risk att tjuvarna ser något mer intressant än en anonym Ortler

En cykel lite i samma stil som Genesis men med växlar är ju Bikesters "Fixie"

Jo, stöldbegärlighet är ju ett faktum. Men också lite därför jag vill hålla mig sub 10k (förutom sambons ev vrede 😅).

Kikat på deras fixie innan men känns som att det kostar mer innan jag gjort den till 3säsongcykel.

Konan ser bra ut. Stabil hybrid men tror att den blir dyr innan den är klar.

Lågt underhåll men högt underhållsvärde känns som fokus för sliten 2 barnspappa

staine

Aktiv medlem
Genesis eller ortler
Apropå sambon: du slipper bil-, bensin- kommunala färdmedelskostnader. Plus att hon får en snygg och vältränad man på köpet. Samt att barnen fostras i det hälsosamma cykelspåret! Finns inga som helst nackdelar med en dyr cykel! :)

Pfaff

Aktiv medlem
Genesis eller ortler
Dottern fick tag i en bättre beg men alldeles ny (!) Ortler (namnet känns mer österikiskt än tyskt för mig) av någon modell för en spottstyver. Jag fick äran av att justera in den. Mycket gedigen sak mit gruendlichkeit gebaut s.a.s.
Helt säkert inte det häftigaste eller lättaste valet men bör hålla för både barn och pappor i generationer.

(Den verkar dessutom vara levererbar utan att blanda in engelskmän, brexit, tull och VAT. Inte dåligt i dessa tider)

Senast ändrad:

thomaslundstrom

Aktiv medlem
Genesis eller ortler
Jag plusettar Genesis bara för att jag också har en. Jag hade personligen valt en hoj med växlar, exvis CdA eller CdF (som jag själv har), men det kostar ju en slant till. Jag har pendlat ca 9km enkel med singlespeed på plattmark (så platt det kan bli typ, på Amager i/utanför Köpenhamn). Det funkade såklart men några växlar hade inte suttit helt fel.

Men ortler är ju ändå hundra resor bättre än kraschent.

Ta den du tycker är läckrast. 🤩

Bengt-re

Aktiv medlem
Genesis eller ortler
Har suttit på min Croix de Fer sedan 2014. Still going strong.
Jag har en pirat Croix de Fer från 2014 och den rullar glatt på efter att kört Veloton, brevets, pendling, rapha festive och massor turfande. Bra ram som är inne på sina tredje bromsok, andra styret, tredje gaffeln, andra bakväxeln....

Lite tung, lite tåöverlapp med skärmar, men trevlig och pålitlig

Swemurse

Medlem
Genesis eller ortler
Jag plusettar Genesis bara för att jag också har en. Jag hade personligen valt en hoj med växlar, exvis CdA eller CdF (som jag själv har), men det kostar ju en slant till. Jag har pendlat ca 9km enkel med singlespeed på plattmark (så platt det kan bli typ, på Amager i/utanför Köpenhamn). Det funkade såklart men några växlar hade inte suttit helt fel.

Men ortler är ju ändå hundra resor bättre än kraschent.

Ta den du tycker är läckrast. 🤩
Funderade också på växlar, typ day one eller brixton. Men blir aningen dyrare om man så säger. Sen tror jag att det går att uppgradera till växlat sen

thomaslundstrom

Aktiv medlem
Genesis eller ortler

Pfaff

Aktiv medlem
Genesis eller ortler
Teoretiskt kan du uppgradera till växlar med den ramen. Praktiskt sett kommer det bli meckigt pga de dropouts som sitter.

Min rekommendation vore CdA 20 med helt reko 9-speed Sora. https://www.sigmasports.com/item/Genesis/CDA-20-Disc-Gravel-Bike-2021/SJYC
Sigmasports funkar bra, har handlat ram där tidigare. Bara en nackdel, UK. Jag skulle vänta ett tag till att beställa därifrån.

och:”We're sorry, but unfortunately, we're unable to ship this item to your country”

Bengt-re

Aktiv medlem
Genesis eller ortler
Å så säger de ”you can’t download a car”. Bengt har tydligen laddat ner en cykel.
Nja. Verkligheten var en gnutta tristare. Wiggle köpte egenbrandade ramar byggda i samma fabrik i taiwan på samma ritningar. Monterade lite enklare komponenter och sålde dem i egen webbutik. Lite billigare, lite enklare, men i mitt fall var det det utgående Croix de Feren som siverts misslyckades att få tag i (alla jäflar skulle ju tömma lagren) så jag fick nöja mig med piraten och lite enklare komponenter. Det dysfunktionella utförandet på bakbromsens fäste fick man på köpet. Jag har varit nöjd ändå - jag fick ju en ram innan de slopade sönder topröret, att lacken inte var lika sexig fick man ta. Don efter person.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer