Geofunderingar helstel mtb

n3wton

Aktiv medlem
Tja!

Planerar en sån där go mtb som ska vara lekfull, enkel och funkis och har i form av SSSM fått en utmärkt ursäkt att bygga en sådan. Är 95% säker på att det blir bygge, men det är okänd terräng att bygga på ramen jag tänker bygga på. Det har länge närts en dröm om att ha en lekhoj som jag kan ta ut på turer tillsammans med barnen, så man kan följa efter dem nedför trappor och annat utan att behöva låsa fast sin stigcykel på torget när man tar en fika. Idag blir det bara lastcykel, och ju äldre barnen blir desto mer inspirerat cyklar dom, och desto mer deprimerad blir jag av att inte kunna haka på dem. Mer info kommer senare, men först lite diskussion om ni känner er manade!

På bild nedan är det min ordinarie heldämpade stigcykel i vitt och den tilltänkta ramen i svart. Har linjerat upp naven då det känns som det är mest intressant. Med mig stående på den heldämpade cykeln kommer BB i saggat läge förmodligen inte så jättemycket högre än den helstelas.

Skärmavbild 2026-05-27 kl. 12.32.38.webp

I korthet är de stora skillnaderna följande (skriver +/- för den nya ramen gentemot den befintliga):

+20 mm kedjestag (450 mm långa på nya, INTE bra), +47 stack, -20 mm reach, +110 mm sadelrör (INTE bra), +1,5 grad HA (inte bra men acceptabelt då det inte går lika fort med nya ramen).

Är inte alls nöjd med kedjestagen då det ska vara en pigg och rolig cykel, men byter det mot att denna ram inte kommer ha dämparkorrigerad gaffel. Reach är okej om den är lite kortare - cyklade stig i flera år på en helsten mtb med typ 395 i reach och det fungerade helt okej.

Det långa sadelröret kommer ställa till bekymmer och bara ge utrymme för ca 120 mm dropper, om ens det. Körde samma helstela mtb som nämns ovan med 80 mm dropper pga 27,2-sadelrör från stenåldern, men då hade jag sadeln väldigt lågt från början. Kommer sakna rörelseutrymmet från 170-droppern och är lite osäker på hur illa det blir med droppern i fullt slammat läge, dvs sadelrörsklämma-dropperbygghöjd-sadel-rumpa. Make it or break it-grej tror jag.

Galet högt headtube kommer kännas konstigt men förmodligen acceptabelt. Finns ju några specialstammar som är negativ vinkel på som man kan köra i värsta fall, men högt styre är inte den största dealbreakern på mtb.

Anledningen till att jag inte bara kör en Surly Karate Monkey eller dylikt är för att jag har svårt att leva med dämparkorrigerad gaffel. Det är säkert bara dumheter, men dumheter är det som ger näring till mitt liv verkar det som. Gör jag bort mig? Kommer jag dö pga för hög sadel i första bästa dr0p to flat? Ska jag vara tyst och bara tejpa reglagen på fulldämpade stigcykeln? Har jag ens tid att åka till SSSM?

Geometri är mycket personligt. Du har själva nämnt det flesta problem du har med (existerande?) ramen.

Själva ville jag har en helstel SS med geometri som liknar min stigcykel men med ännu kortare kedjestag. Jag hittade en Santa Cruz Chamelion XL ram på K&S som var perfekt men hade ännu längre reach än jag tänkte köra. I efterhand visade det sig att vara perfekt, för att en lång ram är bra vid 99% ståcykling. Sadelstolpen är lång, men jag kör utan dropper med sadeln ner.

Allt berör på vad du föredrar.

Jag köper gärna en ram som jag egentligen vill ha, men den finns inte.:confused: Har ingen ram idag utan avser beställa.

Målet är en helstel stål-mtb med någorlunda modern geo, men utan dämparkorrigerad gaffel. Har gått runt och funderat på Nordest Sardinha tidigare som är bättre rent cykelmässigt än den jag tar upp här i tråden, med lite kortare kedjestag och lägre/flackare (dvs mycket bättre på alla fronter egentligen), men den är dämparkorrigerad...

En Santa Cruz som du nämner @Berk är ju bra på alla vis (och din är ju så galet snygg dessutom!), men den faller på samma sak som alla andra. Plus rammaterialet då.

Det är liksom en känsla mer än det praktiska som är viktigt i det här fallet skulle jag säga. Sa ju att jag vet att det bara är dumheter..😛

Självvalda begränsningar och fixa idéer är kul! Utan såna så kan man ju bara gå till Sportson och köpa en cykel.

Det långa sadelröret tycker jag låter tråkigt, det är svårt att vänja sig tillbaka när man vant sig vid längre dropper. Klart att det funkar, men det känns som en större skoj-dödare för mig än långa kedjestag, i synnerhet om det är hopp- och tramsgrejer du ska hålla på med, och i synnerhet med helstelt. Schysst att ha mycket tillgänglig "fjädringsväg" då, i form av utrymme mellan rumpa och sadel.

Jag har just nu min första cykel någonsin med korta-ish kedjestag och förstår vad det är som folk tycker är kul, men samtidigt tycker jag inte att det är så rysligt kinkigt. Om cykeln är lagom stor och "rätt" i övrigt så kan en cykel vara väldigt kul även med 450 mm kedjestag.

Förresten behöver jag också fundera på en SSSM-cykel om jag ska kunna vara med. Men det blir nog gammalt 26"-vrålåk med fälgbromsar. Den har dock både korta kedjestag och icke-dämparkorrigerad geo. :)

Självvalda begränsningar och fixa idéer är kul! Utan såna så kan man ju bara gå till Sportson och köpa en cykel.

Det långa sadelröret tycker jag låter tråkigt, det är svårt att vänja sig tillbaka när man vant sig vid längre dropper. Klart att det funkar, men det känns som en större skoj-dödare för mig än långa kedjestag, i synnerhet om det är hopp- och tramsgrejer du ska hålla på med, och i synnerhet med helstelt. Schysst att ha mycket tillgänglig "fjädringsväg" då, i form av utrymme mellan rumpa och sadel.

Jag har just nu min första cykel någonsin med korta-ish kedjestag och förstår vad det är som folk tycker är kul, men samtidigt tycker jag inte att det är så rysligt kinkigt. Om cykeln är lagom stor och "rätt" i övrigt så kan en cykel vara väldigt kul även med 450 mm kedjestag.
Great minds think alike!

Jag tror också det kan vara ett reellt problem. Tiden på helstelt då jag faktiskt cyklade ganska mycket stig ihop med andra (tror säkert att du sett mig i skogen i perioden då jag levde ett liv utan heldämpad hoj) så lever man helt på ben och armar för att kunna cykla med FS-gänget. Den cykel jag cyklade på då hade kortare men inte superkort sadelrör och det fungerade, men då var hela cykeln också kortare och det spelar nog in en del för att "komma bort" från sadeln liksom. Den cykeln var också knepig som satan och man blev nästan utskrattad eller åtminstone bortviftad som en stolle som strax skulle slå ihjäl sig när man cyklade i stora grupper, så det har gjorts icke-smarta val även förr i tiden..

Jag köper gärna en ram som jag egentligen vill ha, men den finns inte.:confused: Har ingen ram idag utan avser beställa.

Målet är en helstel stål-mtb med någorlunda modern geo, men utan dämparkorrigerad gaffel. Har gått runt och funderat på Nordest Sardinha tidigare som är bättre rent cykelmässigt än den jag tar upp här i tråden, med lite kortare kedjestag och lägre/flackare (dvs mycket bättre på alla fronter egentligen), men den är dämparkorrigerad...

En Santa Cruz som du nämner @Berk är ju bra på alla vis (och din är ju så galet snygg dessutom!), men den faller på samma sak som alla andra. Plus rammaterialet då.

Det är liksom en känsla mer än det praktiska som är viktigt i det här fallet skulle jag säga. Sa ju att jag vet att det bara är dumheter..😛
Förstår inte riktigt varför du inte vill ha "dämparkorrigerad gaffel"? Fult?

Har byggt två helstela av dels en nukeproof scout 290 och en pipedream sirius, har övergett båda.
Det går inte att översätta geometri från en heldämpad till stel / hardtail.

Det som folk verkar glömma är de fungerar olika om när man ska tex bunnyhoppa, hoppa eller bara lyfta framhjulet. En hardtail (eller helstel) med samma geo som en heldämpad kommer inte kännas likadan, den kommer kännas större.

En heldämpads reach blir kortare när man drar upp styret (om man gör det rätt), bakdämparen komprimeras.
En helstel och hardtail händer det ingenting i bak med, dessutom blir den längre i reach varje gång den komprimeras om man har framdämp.

För att kännas likadan, så måste din stela/hardtail reach vara typ 20 ish mm eller mer kortare. Helst kortare chainstays också.
Det finns en bra video från Jeff Lenosky om det här.

Med det sagt. Köp en liten kona unit.
Det skulle jag gjort, det sparar massa huvudvärk med att försöka skapa en hoj och lappa ihop någonslags körbar geometri. MEN det var väldigt kul att bygga de helstela cyklarna :)

Nej, den är inte dämparkorrigerad. Det blir svårt att hitta en cykel som har färre cm marginal mellan framdäck och gaffeln.
Det är exakt därför jag har den här tråden ju! Premisserna är satta, så syftet är att ni ska hjälpa mig att inse att jag ska köpa ramen jag tänker på - inte övertala mig om att låta bli. :ROFLMAO:

Förstår inte riktigt varför du inte vill ha "dämparkorrigerad gaffel"? Fult?

Har byggt två helstela av dels en nukeproof scout 290 och en pipedream sirius, har övergett båda.
Det går inte att översätta geometri från en heldämpad till stel / hardtail.

Det som folk verkar glömma är de fungerar olika om när man ska tex bunnyhoppa, hoppa eller bara lyfta framhjulet. En hardtail (eller helstel) med samma geo som en heldämpad kommer inte kännas likadan, den kommer kännas större.

En heldämpads reach blir kortare när man drar upp styret (om man gör det rätt), bakdämparen komprimeras.
En helstel och hardtail händer det ingenting i bak med, dessutom blir den längre i reach varje gång den komprimeras om man har framdämp.

För att kännas likadan, så måste din stela/hardtail reach vara typ 20 ish mm eller mer kortare. Helst kortare chainstays också.
Det finns en bra video från Jeff Lenosky om det här.

Med det sagt. Köp en liten kona unit.
Det skulle jag gjort, det sparar massa huvudvärk med att försöka skapa en hoj och lappa ihop någonslags körbar geometri. MEN det var väldigt kul att bygga de helstela cyklarna :)
Har funderat på det där också. Just -20 mm handlar det ju om i reach på den här cykeln, och då är inte min FS speciellt lång jämfört med de ännu mer moderna. Tror det blir kalasbra med en lite kortare cykel mao. Problemet är ju de där långa kedjestagen om man ser till ditt resonemang, och det är också en sak som jag oroar mig över. Det som talar för att det ändå blir bra är att den gamla helstela mtbn jag körde hade lika långa kedjestag och det var aldrig något jag reflekterade över trots idogt bakhjulscyklande och hoppande.

Dämparkorrigeringen är ful och också jättedum om man får för sig att köra med skärmar (been there, done that svarvning av specialalurörgrej för att fästa skärmen i...). Har svårt för icke-funktionell design och jag kommer aldrig köra dämpad gaffel (HT är helt enkelt ingen bra grej) och därför behöver jag ingen luft mellan däck och gaffel. Det är 95% en utseendefråga dock, men också något jag tänker hävda rätten till.😊

Kona Unit är supersmart och rätt val på alla vis. Men vill ändå inte.

Kanske låta Marino specialbygga en stålram åt dig? Om han nu fortfarande är aktiv, ingen aning. 🙄

Här är lenosky videon:

Jag förstod inte det här när jag köpte min nukeproof scout, med exakt samma reach (dock betydligt högre stack eftersom hardtail) som min heldämpade. Och mycket riktigt, den känns betydligt större, vilket är ganska irriterande. Just sayin...

Kanske låta Marino specialbygga en stålram åt dig? Om han nu fortfarande är aktiv, ingen aning. 🙄

Var inte hela den där grejen som att singla slant? Ibland blev det bra, ibland cirkus fick jag intrycket av. Tror inte jag orkar/vill/behöver gå den vägen. Men bra tips annars! Annan custom med specialbeställd ram osv är inte aktuellt då hela kalaset då fallet låååångt utanför budget.

Har funderat på det där också. Just -20 mm handlar det ju om i reach på den här cykeln, och då är inte min FS speciellt lång jämfört med de ännu mer moderna. Tror det blir kalasbra med en lite kortare cykel mao. Problemet är ju de där långa kedjestagen om man ser till ditt resonemang, och det är också en sak som jag oroar mig över. Det som talar för att det ändå blir bra är att den gamla helstela mtbn jag körde hade lika långa kedjestag och det var aldrig något jag reflekterade över trots idogt bakhjulscyklande och hoppande.

Dämparkorrigeringen är ful och också jättedum om man får för sig att köra med skärmar (been there, done that svarvning av specialalurörgrej för att fästa skärmen i...). Har svårt för icke-funktionell design och jag kommer aldrig köra dämpad gaffel (HT är helt enkelt ingen bra grej) och därför behöver jag ingen luft mellan däck och gaffel. Det är 95% en utseendefråga dock, men också något jag tänker hävda rätten till.😊

Löste skärmfrågan med vinkeljärn på mina byggen:

Bakskärmen blir dock att montera med någon lösning från sks på ramen.

Men:
Surly verkar vara några av de få ramarna som har plats för feta däck och skärmfästen både bak och fram.
Har en gammal karate monkey, som är en fantastisk helstel 29" mtb.
Lagom läskig geometri också med 70 graders gaffel, så man inte får för sig att göra något dumt :)

Det är exakt därför jag har den här tråden ju! Premisserna är satta, så syftet är att ni ska hjälpa mig att inse att jag ska köpa ramen jag tänker på - inte övertala mig om att låta bli. :ROFLMAO:

Då borde du inte har skrivit alla problem med ramen.

Gapet blir lite mindre om man kör mer voluminösa däck på bredare fälgar. Jag kör gamla Dissector i 29x2,6 på 35 mm fälgar, som blir lite större än vad finns på t.ex. Kona Unit.

Det är absolut bra om hela cykeln är mindre som helstel, iaf enligt mina erfarenheter.

Mitt problem var också att jag försökte och ville köra typ allt som jag vanligtvis gör på den helstela, och det visade sig ganska begränsande.

Det slutade med ont i handleder och en insikt om att den bästa "ha kul med barn" cykeln nog borde vara en liten 27.5 hardtail, så man inte får för tråkigt i skogen och på pumptrack, men ändå kan hoppa och trixa om så bjuds.

En stel dämparkorrigerad gaffel i stål kommer flexa mer än en kortare icke dämparkorrigerad. Och det tror jag är en bra grej. Talar för dämparkorrigerad.

Körde min helstela MB31a mer i skarpt läge nu tillsammans med polaren (som är en jäkel på att cykla) för en vecka sen. Detta efter en vinter av att cykla på den under mina ensamturer i mer makligt takt.

Jag blev glatt förvånad över hur snabbt jag kunde köra på den! Helkul!

Din tilltänkta ram liknar mer en adventurehoj för cykling långtbortistan än något jag skulle vilja busa runt på hemmavid.

De flesta föredrar än kortare cykel som helstel SS. Jar föredra lika lång cykel som min stig-FS. Jag har funderat varför. En sak är såklart personlig preferens. Men en annan kan vara underlaget. Jag kör gärna de stökigaste stigar kring jag kan hitta kring Stockholm medan många andra verkar bor på ställen där det är mer slätt. Kan dock sig att min SS är tråkig på plattstig,

Som ren protest mot vinkeljärn och annat slog det mig nu att man skulle kunna sänka hela överröret på aktuell ram. Lite bekymmer med att gaffelvinkeln är 69 grader och sadelröret 74, så överröret kommer bli för kort. Kanske kan snedställa det lite förvisso. Ramen har droppade sadelstag redan, så förhållandevis enkel operation i det stora hela för att kunna ta av både sadelrör och styrrör typ 5 cm.

Hellre det än dämparkorrigering och vinkeljärn iallafall!😛

Är med på din tanke om flexande gaffelben @Froste. Har inget emot exempelvis en Unit, men det känns "mäh" och jag vill inte. Vill bara ha cyklar som jag blir glad och inspirerad av!

@Aron , just så är det ju. Också det som egentligen är avsikten med aktuell ram.. Och när funderingarna gick mot Sardinha-ramen var tanken också att kunna bikepacka med hojen. Aktuella ramen hade passat utmärkt till det också. Vill ha allt i ett!

Jag tror inte du kommer hitta en cykel med MTB-geometri som är gjord endast för stel gaffel. Efterfrågan på såna är typ noll.

Alternativet är som sagt nån slags touring-cykel, men då kommer den vara allt annat än rapp och pigg. Som min:

breezer.webp

Tillbaka
Topp