Geofunderingar helstel mtb

Rent funktionsmässigt så är väl det rimligaste för det du beskriver nu är väl någon av hudskis modeller. Typ dualisten.

Dom ser ju dock ut som att en kona dew gett sig in i manosfären och kallar sig själv för alfa. Så utgår från att du kommer total-såga den.

Visa bilaga 832833

Skickar ännu inte till Europa. Men den precis ut som cykeln TS will har. Enda nackdel jag ser är max 29x2,5" däck.

så en dirt med lång st och mycket plats för väskor?

Edit. Jag TROR marino vuxit upp lite. Med reservation för att jag inte hört eller sett nåt på flera år. Ett tag var det mycket investeringar i maskiner och fräsa egna dropouts.

bikecad är ju kul i alla fall
Nej, inte dirt - ganska modern mtb men icke dämparkorrigerad är ledorden. Och stål. Och go känsla. Osv.

Rent funktionsmässigt så är väl det rimligaste för det du beskriver nu är väl någon av hudskis modeller. Typ dualisten.

Dom ser ju dock ut som att en kona dew gett sig in i manosfären och kallar sig själv för alfa. Så utgår från att du kommer total-såga den.

Visa bilaga 832833
Alltså det där är inte alls tokigt! Men behöver vara stål. Hittar inte geosiffror, men den ser ju kalas ut på alla sätt på bild!

[...]

Fairdale elevator med kolfibergaffel. 406mm kedjestag. Föack gaffelvinkel. Låg standover, Tar 29.2.4" däck... Då är åtminstone jag avundsjuk.

[...]

Ser trevlig ut, finns dessutom i lager för okej pris hos europeisk återförsäljare:

Komplettera med gaffel med lagom A2C från den här listan:

Om man vill ha stål och 15x110-axel ser följande bra ut:
  • Surly Dinner Fork 27,5 (420mm / 29x2,2)
  • Ritchey WCS Steel Adventure Fork (435mm / 29x2,6)
  • Soma Jawbone Type-A Fork (420mm / 29x2,25)
  • Mone Bi-plane fork (flera versioner, 430 och uppåt)

Jo, men den är ju på samma sätt dämparkorrigerad som alla andra. Jag vill inte ha en sådan cykel..

Visa bilaga 832696
Är det området mellan bryggan och däcket som du stör dig på? Eller är det de överdimensionerade styrhuvudet? bägge?

Jag har en Surly Karate Monkey (nya) som jag kör som helstel eller bakstel med 120mm gaffel (pga. gubbrygg).
KM gaffeln må vara dämparkorrrigerad men har fortfarande ett AC-mått på 483mm. Kör man med ett stort 29 däck på 2.6-2.8 så fyller den ut rätt bra. Kolla Krampus för hur det kan se ut.

Jag har ju en Singular Swift mk4. Är den dämparkorrigerad?
Hur vet man det? :)
Den är avsedd för att kunna köras med dämpad gaffel, så det finns mycket utrymme mellan undersida headtube ner till marken, enkelt uttryckt. Det är inget fel med det och jag vill påtala att det i detta fallet endast är mina högst subjektiva tankar om utseende som avgör frågan för mig.

Är det området mellan bryggan och däcket som du stör dig på? Eller är det de överdimensionerade styrhuvudet? bägge?

Jag har en Surly Karate Monkey (nya) som jag kör som helstel eller bakstel med 120mm gaffel (pga. gubbrygg).
KM gaffeln må vara dämparkorrrigerad men har fortfarande ett AC-mått på 483mm. Kör man med ett stort 29 däck på 2.6-2.8 så fyller den ut rätt bra. Kolla Krampus för hur det kan se ut.
Det är utrymmet mellan gaffelns krona ned till däcket. Förstår att det låter som att jag krånglar till det och det gör jag ju alldeles säkert, men det är liksom en cykel som ska vara rätt just för mig och om det inte blir exakt rätt kan jag lika gärna stå över. Simple as that!

Krampus har varit en kandidat på listan över cyklar jag kunnat tänka mig genom åren och förmodligen hade jag valt en sådan före Karate Monkeyn pga hjulstorleken. Nuförtiden får man väl plats med 29-tumshjul även i Karaten?

Ska också sägas att ramen jag tittar på har lite lättare och nättare stål än Surlys pansarvagnsgrejer. Kan säkert också avskrivas på "känslokontot" men det är också mot det budgeten räknas av.☺️

Följer den här tråden med glädje, ska bli intressant att se om du får till det du vill ha!

Var i exakt samma tankar som du ett bra tag (fast utan gaffelkravet), det slutade med en beggad surly karate monkey. Mest för att den hade fästen för allt, geometri som får en att ta det lugnt, och var ganska ful så ingen snor den på stan.

så en dirt med lång st och mycket plats för väskor?

Edit. Jag TROR marino vuxit upp lite. Med reservation för att jag inte hört eller sett nåt på flera år. Ett tag var det mycket investeringar i maskiner och fräsa egna dropouts.

bikecad är ju kul i alla fall
Med tanke på vad de flesta ramar som föreslagits här kostar, så bör ju en Marino eller till och med en Waltly titan inte vara så mycket dyrare i slutändan? En Waltly titan med helt fri formgivning kostar väl under 15tkr inkl. gaffel, styrlager, frakt, tull och moms i dagsläget om jag inte är fel ute?

32-tums framhjul i en kona unit då? :)
Haha, alltså 32-tumscykel är ju en nästan ännu mer omöjlig dröm som jag tänkt på ända sedan jag såg något obskyrt konceptbygge för tio år sedan eller så!😂 Stora hjul är verkligen nice! Har också startat en tråd om en lång stålram som man kan sitta som en äldre herre med hatt och cykla till kyrkan på söndagarna, fast klippa kyrktrappan uppför precis innan man hoppar av och går in. 32-tumshjul, bakåtsvept styre, massa blanka delar.. Hm. Annan cykel, andra tankar men ändå goda sådana!☺️

Kan man få en lekfull stål-mtb med 32-tumshjul, noll utrymme i framgaffeln, 420-millimeterskedjestag och extremt lätta/lättrullade däck men som greppar skitbra i lera?😂 Vill ha!!

Haha, alltså 32-tumscykel är ju en nästan ännu mer omöjlig dröm som jag tänkt på ända sedan jag såg något obskyrt konceptbygge för tio år sedan eller så!😂 Stora hjul är verkligen nice! Har också startat en tråd om en lång stålram som man kan sitta som en äldre herre med hatt och cykla till kyrkan på söndagarna, fast klippa kyrktrappan uppför precis innan man hoppar av och går in. 32-tumshjul, bakåtsvept styre, massa blanka delar.. Hm. Annan cykel, andra tankar men ändå goda sådana!☺️

Kan man få en lekfull stål-mtb med 32-tumshjul, noll utrymme i framgaffeln, 420-millimeterskedjestag och extremt lätta/lättrullade däck men som greppar skitbra i lera?😂 Vill ha!!
Kolla in Seido BPS fork, på bilden jag postade tidigare har den 29x3.0 däck i sig, det finns hur mycket utrymme som helst över. A2C är 500mm. Kör! Bygg en 32a!

Med tanke på vad de flesta ramar som föreslagits här kostar, så bör ju en Marino eller till och med en Waltly titan inte vara så mycket dyrare i slutändan? En Waltly titan med helt fri formgivning kostar väl under 15tkr inkl frakt, tull och moms i dagsläget om jag inte är fel ute?
Marino tilltalar mig inte alls, och inte heller titan förutom till kastruller, bestick och flaskställ.

En totalt egenkonstruerad ram från bra rambyggare är långt utanför budget. Samtidigt är sådana rambyggare vana vid fälgbromsade långfärdscyklar snarare än snärtiga mtb-ramar med märkliga genomgående hjulaxlar.

Har tagit några stapplande steg med att bygga om några cyklar med skivbromsfästen och annat, och härnäst är planen att bygga en lastcykel till barnen där jag svetsar själv, men att bygga en egen ram från grunden är jag inte alls kompetent nog för ännu och ännu mindre kapabel i form av tidsåtgång. Har nog åtminstone tre påbörjade cykelbyggen som stått i mer än ett år utan att jag lyckas motivera mig att ta tag i saken. Bra på att starta, dålig på att avsluta!

En annan gång kanske..

Med tanke på vad de flesta ramar som föreslagits här kostar, så bör ju en Marino eller till och med en Waltly titan inte vara så mycket dyrare i slutändan? En Waltly titan med helt fri formgivning kostar väl under 15tkr inkl. gaffel, styrlager, frakt, tull och moms i dagsläget om jag inte är fel ute?
Utmaningen med Marino, förutom att TS nu inte vill ha skiten, är att även om du får kvalitet som jag fick så har du inte kontroll över detaljerna. Du specar xyz men resten av alfabetet blir som det det blir. Jag har tex för breda seat stay.

Utmaningen med Marino, förutom att TS nu inte vill ha skiten, är att även om du får kvalitet som jag fick så har du inte kontroll över detaljerna. Du specar xyz men resten av alfabetet blir som det det blir. Jag har tex för breda seat stay.
Dålig koll på Marino. Waltly, om TS nu hade kunnat tänka sig en titanram, vilket han inte kan, har otroligt specade ritningar på ramarna som tillverkas. De tillverkar också väldigt många av de "custom" titanramar som säljs under varierande märken, allt ifrån Sonder till Curve och allt där emellan.

borde inte vara omöjligt att hitta nån som fräser nya sliding dropouts till en unit så geometrin blir rätt bakändan passar 32 :)

edit: om det finns ram med sliding dropouts gjord för 500 axle-to-crown och du sätter en 470-gaffel i, t ex unit-gaffel, sen designar egna sliding dropouts så borde det gå att få en helt legitim 32-tumsgeometri.

Senast ändrad:
borde inte vara omöjligt att hitta nån som fräser nya sliding dropouts till en unit så geometrin blir rätt bakändan passar 32 :)

edit: om det finns ram med sliding dropouts gjord för 500 axle-to-crown och du sätter en 470-gaffel i, t ex unit-gaffel, sen designar egna sliding dropouts så borde det gå att få en helt legitim 32-tumsgeometri.
Oh, inte en helt tokig idé!🤯

Jag tar med mig den funderingen.. Har inte koll på ytterdiameter på 32-hjul och sådant men det är ju en smal sak att räkna lite på vad som behövs för att få till den lösningen.

Har kontakter som kan fräsa, på frihand eller med CNC (CNC-killen vill ha en utegrill i stort betongrör och det är min specialgren!), men är rädd att det kostar åtminstone flera tusenlappar att få till. En Kona Unit finns väl bara som komplett cykel dessutom, och ganska dyr sådan, så då behövs en annan ram med löstagbara dropouts (som jag inte ens har koll på om Konan har). Låter lite dyrt och tidskrävande...

Och sen ska det finnas fälgar och bra däck. Hm hm hm. Flerårsprojekt låter det nästan som!😛

Det är utrymmet mellan gaffelns krona ned till däcket. Förstår att det låter som att jag krånglar till det och det gör jag ju alldeles säkert, men det är liksom en cykel som ska vara rätt just för mig och om det inte blir exakt rätt kan jag lika gärna stå över. Simple as that!

Krampus har varit en kandidat på listan över cyklar jag kunnat tänka mig genom åren och förmodligen hade jag valt en sådan före Karate Monkeyn pga hjulstorleken. Nuförtiden får man väl plats med 29-tumshjul även i Karaten?

Ska också sägas att ramen jag tittar på har lite lättare och nättare stål än Surlys pansarvagnsgrejer. Kan säkert också avskrivas på "känslokontot" men det är också mot det budgeten räknas av.☺️

Jag kan kan garantera att Pirelli Scorpion enduro i 29x2.6 på 35mm ID fälg fungerar när man kör SS även när man kör kortast möjliga kedjestag. Numera kör jag 29x2,4 för mindre pansarvagnskänsla.

Svårt läge, när det man "villhöver" inte finns på marknaden.

Jag skulle kanske kika på en ram man gillar och sen försöka hitta en passande gaffel eller få någon att bygga den.

En 26 tums gaffel i stål lär ju funka om man är bekväm med "ocyklingsbar" qr
;)
Tex.

Jag kan kan garantera att Pirelli Scorpion enduro i 29x2.6 på 35mm ID fälg fungerar när man kör SS även när man kör kortast möjliga kedjestag. Numera kör jag 29x2,4 för mindre pansarvagnskänsla.

Svårt läge, när det man "villhöver" inte finns på marknaden.

Jag skulle kanske kika på en ram man gillar och sen försöka hitta en passande gaffel eller få någon att bygga den.

En 26 tums gaffel i stål lär ju funka om man är bekväm med "ocyklingsbar" qr
;)
Tex.
Det finns nog säkert någon lämplig gaffel för 26-tum som rymmer 29x2,4, men man får ju toklågt och ocyklingsbart BB och gaffelvinkel på typ 74 grader på köpet. Annars bra tanke!

Tack för skolningen i axle to crown med eller utan sag osv. Jag har aldrig riktigt funderat på det hållet men nu vet jag!
Följer såklart tråden då snygga stålisar är... Snygga :)

Jag tar med mig den funderingen.. Har inte koll på ytterdiameter på 32-hjul och sådant men det är ju en smal sak att räkna lite på vad som behövs för att få till den lösningen.

Har kontakter som kan fräsa, på frihand eller med CNC (CNC-killen vill ha en utegrill i stort betongrör och det är min specialgren!), men är rädd att det kostar åtminstone flera tusenlappar att få till. En Kona Unit finns väl bara som komplett cykel dessutom, och ganska dyr sådan, så då behövs en annan ram med löstagbara dropouts (som jag inte ens har koll på om Konan har). Låter lite dyrt och tidskrävande...

Och sen ska det finnas fälgar och bra däck. Hm hm hm. Flerårsprojekt låter det nästan som!😛
Fix my bike säljer unit ram:

Alltså, det där är ju verkligen sjukt tillgängligt och skulle bli en supercykel alla dagar i veckan. Då bortsett från utsvävningar ovan om 32-tumskonverteringar och annat.

Det är som sagt bara dumheter som styr mig mot ramen i ursprungliga inlägget. Säkert mest fåfänga och andra behov av att vara lite unik. Finns inte en enda bild i hela världen på liknande cykel som den jag avser bygga, och jag tror verkligen det hade kunnat bli kanon bortsett från långa kedjestag och högt sadelrör.. Attans!

(686-622)/2 = 32. du behöver en 32 mm "för kort" gaffel för ramen för att bibehålla geometrin. vilket även gör att 32 mm dämparkorrigerat fult utrymme täpps till.

ram:
edit: kanske inte funkar med "höjda" dropouts pga ramens design, så då kör vi denna istället: https://pacecycles.com/products/rc629-frameset?variant=55285768257915

så sätter vi på en "för kort" dämparkorrigerad gaffel:

fälgar:

däck:

Senast ändrad:
Hur funkar det att slajda custom sliding en bra bit bakom ramen? Den ser ut ha samma konstruktion som marino dvs ena delen svetsad.

Och jag trodde mullet var poängen för att fylla gaffel m hjul med bibehållen geo.
32 bak bör ge samma geo som sänkt gaffel

Har du kört helstel i stök? Där skulle jag inte ville har smalare än 2,6" fram. Bak räcker 2,4". Om du inte ska köra stök tycker jag också att 2,4" räcker.
Ja. Stökigaste stöket är vad som är roligast. I samband med att jag bara cyklade helstelt så hade jag en polare som alltid skrattade gott åt att mitt största problem med helstelt var att synen blir helt sabbad för att allt skakar så djävulskt när man drar igenom stenkistor. Men på den cykeln hade jag bra 2,3 eftersom det inte fanns utrymme till mer. Den fälgen var helt blank pga tusen genomslag...

Jag spenderade alltså flera år med att gruppcykla tillsammans med andra, där samtliga alltid hade FS-cyklar. Det är de stora oväntade smällarna samt riktiga stenkistor som ställer till bekymmer, men det är också där den stora skaderisken är och därför kör jag inte lika vårdslöst längre. Cykeln som blir resultat av den här tråden kommer inte köras stenhårt utför.

Gissar att du och jag har olika cykelteknik givet att du löser att köra enbart bakbroms på helstelt men behöver 2,6-däck. Alla är olika men jag är ganska säker på vad jag behöver kring just däck.

Hur funkar det att slajda custom sliding en bra bit bakom ramen? Den ser ut ha samma konstruktion som marino dvs ena delen svetsad.

Och jag trodde mullet var poängen för att fylla gaffel m hjul med bibehållen geo.
32 bak bör ge samma geo som sänkt gaffel
ett rakt av för stort framhjul fyller ju ut gaffeln estetiskt, men det tippar ju cykeln bakåt, här 32-tum i blått i en unit:
Skärmavbild 2026-05-28 kl. 10.10.05.webp

(686-622)/2 = 32. du behöver en 32 mm "för kort" gaffel för ramen för att bibehålla geometrin. vilket även gör att 32 mm dämparkorrigerat fult utrymme täpps till.

ram:
edit: kanske inte funkar med "höjda" dropouts pga ramens design, så då kör vi denna istället: https://pacecycles.com/products/rc629-frameset?variant=55285768257915

så sätter vi på en "för kort" dämparkorrigerad gaffel:

fälgar:

däck:
Kan du sluta mata ved på elden? Jag måste jobba lite också!😂

Tack för fina och inspirerande inspel! Klurar vidare!☺️

Edit: gaffeln och fälgarna du länkar är ju perfekta på alla vis. Fälgarna är dyyyyra men annars rätt bredd osv. Fet ram. Alltså, det där är ett projekt jag skulle vilja ge mig in på...

ok, tar du hänsyn till vad nu normalt AC2 för 32'' är då eller är det orginal gaffel?

Edit, ja, jag glömde det men hoppas räddas av en lägre gaffel
jag har tappat dig. nej, poängen är med mullet är inte bibehållen geo. för att få bibehållen geo med 32-tumshjul fram och bak behövs t ex en ram som är gjord för typ 510 axle-to-crown och en gaffel som är typ 480. sen behöver bakre dropouts höjas och troligtvis skjutsas bak lite också.

Har vi gått från:
Planerar en sån där go mtb som ska vara lekfull, enkel och funkis
Och
Det har länge närts en dröm om att ha en lekhoj som jag kan ta ut på turer tillsammans med barnen, så man kan följa efter dem nedför trappor och annat

Till någon sorts 32" jättecykel med extra långa customdropouts på en unit (usch så trist den är) som förlänger dom redan långa kedjestagen?

Jag inte dömer. Jag bara frågar

Har vi gått från:

Och

Till någon sorts 32" jättecykel med extra långa customdropouts på en unit (usch så trist den är) som förlänger dom redan långa kedjestagen?

Jag inte dömer. Jag bara frågar
Jag skyller allt på @bekväm grop hejdå som uppviglar till dumheter!

Men tack för dömandet eh jag menar frågandet, tror ditt inlägg styr upp saker och ting. Är nog såhär:

1. Köra trappor med barnen och cykla bakhjul på pendlingssträckan, 2. Få en fin, tillgänglig och go hoj, 3. Ställa upp på SSSM med ändamålsenlig cykel.

4. Bygga special-special med udda allt är inte riktigt med på listan i dagsläget.

Tack!☺️

jag har tappat dig. nej, poängen är med mullet är inte bibehållen geo. för att få bibehållen geo med 32-tumshjul fram och bak behövs t ex en ram som är gjord för typ 510 axle-to-crown och en gaffel som är typ 480. sen behöver bakre dropouts höjas och troligtvis skjutsas bak lite också.

Även jag måste jobba så omformulerar till fråga;

Hur mycket bygger 32'' (a2c + hjul) och finns det en ram som passar det med rimlig ändring av geo (med 29'' bak)

EDIT: Läser ovan som att tråden i morgon, fredag, övergår i en F1 liknande satsning på seger i SSSM

och finns det en ram som passar det med rimlig ändring av geo (med 29'' bak)
arguably är inte geo-ändringen på en vanlig unit, eller vilken 29:a som helst, med dämparkorrigerad gaffel så dramatisk. 1 cm högre vevparti, 1,5 grad flackare sadelrör.

Hur mycket bygger 32'' (a2c + hjul)
bara hjulet bygger. 32 mm givet samma däckstorlek. axle-to-crown på gaffeln är fast. gissningvis får 32-tumshjul plats i dämparkorrigerad 29-gaffel.

Tillbaka
Topp