Getter,öl och cykel

matteboy

Ny medlem
Getter,öl och cykel
Jag är en sån där tattare som pluggar igen vägarna på sommaren med min husvagn, och dricker stödbensöl när jag har ställt upp den. Öl är (för mig) förknippat med sommar, sol och grill.

Vad är det som gör att öl är förknippat med cykling? Ölen är med på rides, ölen dyker i diverse trådar där det sker byteshandel. Öl behöver man inte byta till sig, det finns på bolaget tänker jag.

Jag dissar ingen, utan är mer intresserad av den kulturella kopplingen till cykeln.

Och var kom getterna in i bilden?

Getter,öl och cykel
Bullabus skrev:
-------------------------------------------------------
> Kan man dricka något annat ihop med cykling...nu
> blev jag förvirrad...

Nä, det kanske är jag som är en outsider. Men geten då?

Getter,öl och cykel
matteboy skrev:
> Bullabus skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Kan man dricka något annat ihop med
> cykling...nu
> > blev jag förvirrad...
>
> Nä, det kanske är jag som är en outsider. Men
> geten då?

Ölen dricker man, geten har man med sig...

goatbak.jpg

Getter,öl och cykel
Rödvin går också bra men först efter det att ölen är slut.

Man är inte invigd i cyklingen om man inte förstår sig på getterna.

Getter,öl och cykel
Rock skrev:
> Rödvin går också bra men först efter det att
> ölen är slut.
>
> Man är inte invigd i cyklingen om man inte
> förstår sig på getterna.

Förstår och förstår, jag vill veta bakgrunden. Vinet tänker jag inte ens kommentera, vin är inte gott.

Getter,öl och cykel
Aron skrev:
> Sån där stödbensöl; den är väl belgisk?
> Eller i värsta fall från något exotiskt
> microbryggeri?

Närå.stödbensöl har inget geografiskt ursprung, bara den är kall.

Getter,öl och cykel
Aron skrev:
> Sån där stödbensöl; den är väl belgisk?
> Eller i värsta fall från något exotiskt
> microbryggeri?

Bara om man ställer husvagnen på Nytorget.

Getter,öl och cykel
Öl har ju nackdelen att det innehåller hemskt mycket tomma kalorier. Inte bra för en cyklist.

Cava däremot, eller sekt eller vin mousseux, eller i värsta fall champagne, innehåller mest bara bubblor samt är en lättsam och livgivande näringsdryck som varmt kan rekommenderas i stället för den bukfyllande ölen.

Getkött/-ost/-skinn etc. är något överreklamerat och går utmärkt att leva utan.

Mina fem cent.

Getter,öl och cykel
staine skrev:
> Öl har ju nackdelen att det innehåller hemskt
> mycket tomma kalorier. Inte bra för en cyklist.
>
> Cava däremot, eller sekt eller vin mousseux,
> eller i värsta fall champagne, innehåller mest
> bara bubblor samt är en lättsam och livgivande
> näringsdryck som varmt kan rekommenderas i
> stället för den bukfyllande ölen.
>
> Getkött/-ost/-skinn etc. är något
> överreklamerat och går utmärkt att leva utan.
>
> Mina fem cent.

Ammen va! Vitt bubbel? Rött så klart, främjar bildandet av röda blodkroppar och därmed syreupptagningsförmågan. Hörs ju på namnet. Passar dessutom väldigt bra till getost.
Dina fem cent är inte 2 öre värda.

Getter,öl och cykel
http://www.singletracks.com/blog/mtb-trails/10-beer-towns-with-a-mountain-biking-problem/

"Beer–more specifically, craft beer–and mountain biking are almost synonymous today. It’s quite common to see spandex-clad, sweat-soaked, smiling bikers sipping a cold brew as a post ride “recovery drink.” Well, “recovery drink” may be a bit of a stretch, but there’s nothing more rewarding after a hard, punishing ride than a good, cold beer. Besides, you have to rehydrate somehow, and beer wins over gatorade every time.

Singletracks.jpg

Bikes and brews, they go hand in hand. So much so that numerous mainstream craft brewers have named their creations after trails and bikes… as if we needed more motivation to drink beer. There’s nothing like shredding some singletrack, and then knocking back a “Singletrack.”

But bikers drinking beer isn’t a one-way street. It turns out that many in the beer business actually do enjoy biking as well. In fact, back in 2012 the craft brewery Oskar Blues from Lyons, CO opened up a second brewery in Brevard, NC, just outside of Asheville. One of the main reasons for choosing the Brevard/Asheville region was that they wanted a location that could provide great mountain biking for their employees (from a recent NPR article). A brewery after my own heart!"

....

Getter,öl och cykel
Om getter vet jag lite. Iblan förväxlar jag dem med får.
Då det gäller öl tror jag det är så att blir man törstig och hungrig av att cykla och öl mättar pch gör dig otörstig. Dessutom kan man unna sig en bärs när man jobbat hårt på cykeln.
Fast det där är kanske bara min privata koppling mellan öl och cylling?

Tillbaka
Topp