Det här med mtb och meckande är ju alltid lika roligt. Vet aldrig hur det slutar när man sätter igång med något.
Planen var att byta styrstam till en kortare innan jag ut och köra ikväll. Det går snabbt, tänkte jag innan.... Började skruva loss den gamla runt kl.20 och när jag drar lite i styret med lösa skruvar så släpper ju självklart styrlagret. Första tanken är att bara dra åt allt igen, men det krasslar och rasslar så mycket om de lösa styrlagerdelarna så jag vill inte riktigt dra fast lagret i den statusen. Istället blir planen en rengöring och uppsmörjning.
Men det går väl hyfsat snabbt, tänker jag...
Råkar tyvärr tappa ner en av lagerbrickorna på golvet när jag håller på och fibblar. Hämtar upp den och plötsligt inser jag att jag glömt i vilken ordning allt satt. Det löser sig när jag monterar ihop, tänker jag.
I rengöringsskedet lossnar plötsligt den delen som kullagret sitter i och en liten, liten kula släpper från "ringen" och rullar iväg. Letar och letar och efter några minuter hittar jag den. Skönt!
Men nu börjar jag bli mer och mer "vilse" i vilken ordning allt satt. Trots detta tror jag mig ha fått ihop allt efter en hel del tänkandes och observerandes av passformer. Men när jag drar åt glappar lagret som bara den....Jaha, det blev väl fel då tänkte jag. Gör om, men hittar inget annat sätt att få ihop lagret på ett rimligt vis. Googlar upp en youtubevideo över styrlager och montering och inser att jag ändå gjort rätt. Vafan är det då tänker jag...
Och tillslut hittar jag svaret till megaglappet. Jag bytte ju styrstam och höjden på stammen var inte samma (den nya någon mm tunnare) så det blev aldrig tillräckligt tryck på stammen när den skulle klämma fast lagret. Hivar dit en spacer under stammen, drar åt och då nyper den fast. Äntligen!
Men blev det någon cykling då? Nej :-( Det som bara skulle ta en kort stund blev plötsligt ett mastodontmeck på flera timmar.....
Någon som känner igen sig?
God natt!