Ha!
Nu är jag f-n KUNG på GPS-kartor!
Hittade en trevlig "Open MTB Map" över Sverige. Laddade ner, installerade och lyckades öppna den med Garmin BaseCamp.
Sedan lyckades jag exportera den till ett Garmin-formatterat MicroSD (frugans) och kunde till slut konstatera att den fungerade utmärkt i hennes Edge 810.
Och den är precis lika detaljerad som min dyra Friluftskarta, och säkert mera uppdaterad när det kommer till nya vägar och så. Vettigare färgsatt också. Och framför allt ... gratis. Skärmdumpen nedan visar en populär bit av skogen mellan VH och Öran. Kartan täcker hela Sverige och är ca 400 Mb stor så ett SD-kort på 1 Gb räcker gott och väl.
Så nu är jag beredd att ordna med kartuppdateringar till alla som vill. Jag valde en färgsättning som rekommenderas till Garmin med pekskärmar, men den funkar säkert bra till lite enklare enheter också, t.ex. eTrex.
PM'a så kommer vi överens om tid. Rompa tittar förbi i kväll efter 19. Per - Rompa kan säkert passera dig och plocka upp din GPS. Eller bara ditt SD-kort, det räcker.
En liten varning - kartuppdateringen kommer skriva över den installerade kartan så om ni vill ha den gamla kvar så anslut minneskortet till datorn och kopiera undan filen \Garmin\gmapsupp.img