GIANT Anthem

• Trådstartare Trådstartare R_C
  • Start datum Start datum

R_C

Medlem
GIANT Anthem
Hello

Jag har snokat runt lite och fått lite bilder på GIANT Anthem (med Maestro systemet). Det skall bli spännande att få provcykla Anthem och jämföra mot NRS. Bakdämparen på ramen är nog i detta fall en Manitou Radium RL men med lite annan placering av "logo" på dämparen.

Vi får se vad Jaguarverken har för mer information framöver?

NRS1(2004) och Anthem ramar: http://rikard.fotopic.net/p19504778.html
Anthem cykeln: http://rikard.fotopic.net/p19504779.html, http://rikard.fotopic.net/p19504777.html

GIANT Anthem
Vi får se vem som är först att testa cykeln...

Jag är nyfiken på om ramen har samma geometri (seat och head) som NRS, om ramvikten är lägre vid samma storlek, om ramen är mer vridstyv och naturligtvis - priset ;) De som har mången peng kanske kommer att köpa kolfibervarianten som troligen också dyker upp nästa år.

GIANT Anthem
Det är väl dom länkagen som kallas 3-bar link och används på tex moots smoothie

fr-smoothieTi_sm.jpg

GIANT Anthem
Anthem har inte samma länkage som Moots utan är 4-bar har jag för mig. Det ser dock inte ut som ett klassiskt 4-bar med horst-länk men funktionen skall väl bli densamma ungefär. Här kan säkert någon komma och rätta mig om jag har fel...

GIANT Anthem
Giant kör Maestro helt enkelt, vill man jämföra det med något annat så låt det vara SC:s VPP: <http://www.santacruzbicycles.com/vpp/>

[EDIT]: Visst vill man uppnå ungefär samma saker som med Horst Link, men samma blir det inte. Specialized hade förr en fin sida där man jämförde olika dämpsystem (självklart var Horst bäst ;-) och där kunde man se skillnaderna mellan de olika systemen bra beskrivna, även det säkert var lite vinklat.

Hur bakaxeln rör sig skiljer sig mellan de olika systemen, men även andra saker skiljer... orkar inte gå in mer på det nu.

Senast redigerad av en moderator:
GIANT Anthem
Kanske en variant av MOOTS men Anthem har fler lagerpunkter och därmed ett helt annat länksystem.

Jag skulle bra gärna vilja veta om Anthem (gäller även Trance för den delen) använder glidlager eller kullager i sitt länkage. Jag gissar på att det är kullager i de nedre lagringarna för den undre svingen, glidlager för de övriga lagringarna med undantag för dämparlänkens fäste i sadelröret som ser ut att också vara kullagrat.
Om det är som jag tror så har Giant tänkt till lite för det är inte så bra att ha små kullager som lagringar i länkarmar på en cykel med "vridande/böjande" påfrestningar.

GIANT Anthem
Det verkar bli lock out på den.

Undrar om det är därför man flyttat upp infästningen av dämparen jämfört med trance så att man lättare kommer åt reglaget? lite knepigt att den får stjäla plats av flaskhållaren.

GIANT Anthem
42Hz skrev:
-------------------------------------------------------
> Vadfan, lägga in bild på mig så där oprovocerat!
> ;))

Egenligen skulle jag lagt in en bild på moderatledaren, men i all hast hittade jag bara den här urfåniga bilden på när han cyklar trehjuling och jag tyckte inte att det var passande för en man i hans position, så jag tog näst bästa. Och du måste ju medge att du bliv lite lurad...

hamtrike.jpg

Ja, du ser ju själv - det går helt enkelt inte för sig!

EDIT: För övrigt vill jag se bildbevis på din skäggodling! Växer det bra och vilken "frisyr" saktar du på?

Senast redigerad av en moderator:
GIANT Anthem
H

Jag tror att de flyttat dämparfästet för att just få plats med dämparen.

Hela baksvingen är så kompakt, avståndet mellan vevlager/fäste för svingen och det övre länkaget är kort och att kälmma in en dämpare där går nog inte. Om man nu inte tar en superkompakt dämpare med fjutt-slag ;)

GIANT Anthem
Om du kikar på en Trance har man ju gjort om underröret för att få plats med dämparen. Där fäster ju dämparen genom underröret En Trance är ju ganska så kompakt den med... Jag tror hellre att man gjort det för att spara vikt. Det blir nog mer material att göra som på Trance.

Undra just vad den kommer att väga? Och om den blir lika rejsig som NRS?

GIANT Anthem
Ni som vet.
Är det inte rätt att NRS.en har en geometri som ser snabbare ut i XC och
Anthem.en snabbare i DH.
Typ snabbare = lämpar sig för. :)

E de inte så ?
Athem ser ut att vara lite mjukare.

GIANT Anthem
Tänkte precis som "H", vart ska man ha flaskan? Stora flaskor ser det ut som man får glömma.

Snygg hoj i alla fall, men jag behåller nog min NRS.

Tillbaka
Topp