Giro delle Dolomiti Dolomiten radrundfahrt vilka ska dit?

Kaijan

Aktiv medlem
Nu är det knappt tre veckor kvar till starten av för mig årets höjdpunkt.
Vilka mer åker och åker ni ner med cykeltours.se?
Längtar rejält efter Dolomiterna .
Blir tredje gången för mig.
Första gången med en organiserad resa

Senast redigerad av en moderator:
Jag åker med Cykeltours! Blir första gången för mig.
Hur lägger du upp cyklingen de sista veckorna? Och hur klarar man värmen där nere, några tips?

/Kalle

Jag ska också dit med cykeltours.

Upplägg... tänkte satsa på korta träningar med hög intensitet.

Ska ner med Cykeltours för tredje året i rad.

Angående värmen: Varför inte sticka ut och köra mitt på eftermiddagen här hemma om du bor så att det är varmt? Sen är det inte lika illa som man kan tro. När man kommer upp lite i bergen så blir det svalare (oftast går det dock utmärkt att köra kort-kort). Dessutom så finns det gott om depåer så man behöver aldrig vara rädd för att gå torr. Arrangörerna är också väl medvetna om behovet av vätska när det är varmt. I fjol slängde de t.ex. in en extra (vätske-)depå den varmaste dagen.

Hur man lägger upp träningen de sista veckorna beror kanske lite på vad man har för målsättning. Om man vill försöka åka fort, gör som TJ föreslår. Om man är på lite lägre nivå och vill ta sig igenom det som ett härligt cykeläventyr så skulle jag säga: träna på lite blandat fram till några dagar innan avresan och se sedan till att ta det lugnt. Det är inte bra att starta loppet och vara sliten eller ha ont någonstans.

Tack, ska försöka köra korta pass i värmen då. Kompaktvevparti är på ingång från CRC. Vilken utväxling kör ni på? När jag kollat runt kör folk på allt från 39-25 till 34-30... tänkte testa 34-25 och om benen stumnar sista dagarna får jag fixa en 27-kassett där nere.

/K

Jag har 34-27 som lättast och använder den rätt mycket uppför. Gillar dock att hålla skaplig kadens mer än att bryta mig upp. Vad man behöver för utväxling beror ju också på kapacitet och vikt. De åren jag varit nere har Cykeltours-resenärerna i stor utsträckning haft kompakt eller i några fall trippel.

Per-Håkan har en bra runda som körts dagen vi kommit ner de två åren jag varit med. Först rullar man några mil söderut i dalen och sen kör man http://www.salite.ch/pietralba.asp?...qo6dp&dx=485&dy=330&empriseW=970&empriseH=661 upp till Aldino där det är fika. Därefter är det huvudsakligen lättåkt tillbaka till hotellet med bara några mindre backar. Backen innan fikat ger en rätt bra känsla för vad det är som väntar under veckan. Om du då upptäcker att 34-25 är jobbigt så är ett besök i en av Bolzanos cykelaffärer att rekommendera. Det har båda åren jag varit med varit en del personer som avlagt ett besök hos "Mr Magic", som Silva kallar honom, för att anpasssa utväxlingen så att den bättre passar kombinationen benstyrka och branthet på backarna. Han lägger på vad du vill ha/behöver. Vet personer som kört med 30 bak på Shimano efter besök hos honom.

Jag skall osså hänga med cýkletours för första gången i dom stora bergen.
skall bli ql å jobbigt,vågar inte ha nån amtition innan man fattar hur stora bergen är....
Men va fan vi kör hårt eller ??

Hälsn Rickard

Per-Håkan har en fin runda... Jo tjena den har man hört ett par gånger.
"- Äh det är bara en lite knäpp över här..."
Typ en 4-5 km runt 12-13 % om inte minnet sviker mig, och då hade vi redan ett berg bakom oss. :-)

backe.jpg ht=360

Det är Per-Håkan till vänster...

stopp.jpg ht=360

Styvt 700 cyklister väntar på start efter depåstopp.

utsikt.jpg ht=427

Sound of Music-cykling...

I övrigt är det cykling av världsklass. I år blir det inget Giro för mig, men är där veckan före och cyklar runt på egen hand. Kanske nästa år... Ha det gott och glöm inte kameran.

/Ola

Ola: Om du tycker 18%-historien vid Mölten var Sound of music-cykling så var väl biten upp till Aldino inte så farlig. ;-)

Sen så sa jag ju inte att Aldino-turen är lätt utan att den är bra p.g.a. att den ger en god indikation om vad som komma skall. Kommer nog själv att göra som i fjol och skippa den och ta en egen tur - en 2-milsstigning upp i Val Senales lockar - men för de som inte cyklat berg tidigare är den klart rekommendabelt att hänga med Per-Håkan.

MR TREK: Om du inte är väldigt duktig så kan du glömma någon topplacering totalt i loppet. Kanske lite tråkigt, men sant. För att exemplifiera detta: För två år sedan körde vi Plan de Corones som backtempo en dag och Zelger som vann då hade 46.07 medan Pellizotti på bergstempot på riktiga girot det året vann på 40.23 (exakt samma sträcka). I år vann Garzelli den sträckan på girot med tiden 41.28. Att ha ambitionen att köra hårt är dock helt rätt (därmed inte sagt att ren turistcykling heller är fel om man är lagd åt det hållet). Det gället bara att hitta vad som är lagom hårt, för om man kör för hårt är det extremt svårt att komma tillbaka - man återhämtar sig helt enkelt väldigt dåligt när det lutar kraftigt emot!

Sound of Music va nog mest själva utseende på utsikten.... Annars var det nog mest min egen andning jsg hörde, och ett hjärta som höll på att hoppa ur bröstkorgen. 13-18% i 3 km är ju inget man tränar på hemma precis :-)

God tur där nere!

Blir min andra runda, kul ska det bli.

Utväxling blir som förra året 50/34 och en 12-27, och det behövdes.

Det blir 34-27. Min erfarenhet av berg är att man aldrig tycker att man har för låg utväxling.

Jag åker för andra året irad och jag betektnar mig själv som en cyklist med ett elakartat backeksem. Jag tog mig runt förra året och känner mig mycket stolt med det. När det gäller utväxling så har cykelreparatören med vita hanskar eller mister magic en del att lära oss nordbor vad man faktiskt kan göra. Själv fick jag uppleva att det visst går att köra med en 30 klinga som störst där bak trots att Shimano säger 27 är max. I år blir det ju Passo Stelvio, smaka på den!

Kommer också att åka med cykeltours, det blir första gången och jag har aldrig kört i Alperna så jag är lite byxis och nervös över utväxlingen. Jag kommer att köra kompakt med 11-28 bak och kommer att träna i Orsa den här veckan med många långa backar. Vi syns på bussen. /Mats

Jag ska också åka ned med cykeltours. Det blir första girot för mig. Jag cyklade dock Maratona dles Dolomites förra året och fick då blodad tand för dolomitcykling (Passo Pordoi är underbart!).

Jag tänkte köra med 52/36 och 11-28. Maratonan körde jag med 50/34 och 12-27...50/34 klingorna åker nog med i bagaget i nödfall även i år. Rif.Gardeccia och Passo Duran verkar riktigt saftiga. Är det någon som cyklat något av dem och kan säga hur tuffa de är jämfört med Passo Giau t.ex?

Vad gäller träningen de sista veckorna så tror jag att det beror väldigt mycket på hur mycket man tränat tidigare under säsongen och vilka ambitioner man har. Om man bara brukar cykla ett par pass i veckan så kan man nog fortsätta med det fram till avresan, och kanske försöka simulera den väntade ansträngningen något sånär mest för att förbereda sig mentalt. Alltså typ köra något pass med ett 30min-1 h långt tempo i sommarvärmen...att få ihop 1000-tals hm i sverige är ju dessvärre svårt.
Om man tränar så mycket att man är "nedtränad" för tillfället däremot, så är det nog en bra idé med färre, kortare och mer högintensiva pass veckan/veckorna innan.
Gör inte som jag gjort bara och träna så hårt en dryg månad före, så att ni får problem med knäna :S Men det ordnar sig nog, men någon ideal formtoppning blir det inte direkt ;)

/Rikard

Blir flyg ner och hem, 2 nätter mindre på bussen blir det, cykel och väska får ta bussen så möter jag upp vid hotellet utvilad och kolhydratladdad :-)

Att sen flyg och tåg ska stämma är en annan fråga men det ordnar sig nog.

rillepille:
Per-Håkan vet jag körde Gardeccia senast den var med på loppet (2006 eller 2007) och han har sagt att den är rätt tuff, vilket innebär att den är det - han har en tendens att säga att backar som lutar på rätt bra inte är så farliga. Om jag fattat det rätt är det värsta med Gardeccia att den bara maler på de sista ca 3 km med tuff lutning hela tiden och knappt några kurvor. Har du grejat Maratonan med 34-27 skulle jag dock gissa att du grejar Gardeccia med 36/28. Det lär hur som helst bli till att stå upp och bryta en del i den backen ... ;-)

Banprofilerna jag sett på Duran ser inte så blodiga ut. På salite.ch får den ungefär samma index som Giau. Man ska ju sen ta i beaktande att man bara kört hårt i en backe varje dag och inte som när Giau dyker upp på Maratonan redan gjort 5(6) backar.

Hur är det nerför?
Måste man ta sig ner i lustempo efter en masterbil?
Jag tillhör de som älakar att åka lite fortare nerför och är långsam uppför pga extralasten

Du får aldrig passera ledarbilen, varken uppför, på platten eller utför. Då blir du diskad. Ledarbilen kör typiskt väldigt långsamt utför, så ligger man tight på den går det åt bromsgummi. Låg nära den i sista utförskörningen ( http://www.salite.ch/7893.asp?Mappa...9srbp&dx=485&dy=330&empriseW=970&empriseH=661 ) på sista etappen i fjol och efter ett tag började det lukta ganska rejält av bränt gummi (det gick väl i 30 km/h).

Om man låter bilen få runt tio minuters försprång så brukar det dock gå att få en rätt kul utförskörning. Kommer man trots luckan ikapp klungan så kan man stanna till och knäppa en bild eller bara beundra utsikten och därefter återigen kunna rulla på utför. Tänk dock på att vägarna inte är avstängda så att skära dolda kurvor och dylikt är inget man ska ägna sig åt om man vill komma hem i gott skick.

Edit: Fixade länken*2

Är det någon som tänker ta sig från trakterna kring Gävle till Stockholm för att ta bussen. Jag är intresserad av att samåka i sådana fall.

Ni som ska åka med Cykeltours, har ni fått någon deltagarlista? Är ju bara ett par veckor kvar nu och de brukar komma utskickade 2-4 veckor innan.

Rille Pille

Vad sägs om dela rum?

ps. ut och träna med dig o sitt inte på happy, snart är det race ds

rillepille skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag fick deltagarlistan idag.
>
> /Rikard

Ja, när man kom hem låg mycket riktigt kuvertet där med hela "förbrytarlistan". En rejäl samling verkar det bli i år. Kul!

Nu så har jag lyckats skriva ut profiler på alla klättringar utom två, desutom är det tidtagningklättringar, rätt korta men en profil är alltid nyttig, GoranS som är bergsget och Alp kännare kanske har hittat dom och har något tips.

Etap 3: Pozza Di Fassa till Rif Gardeccia
Etap 6: Bivio/Passo Mendola till Bellavista/Kaltere Höhe

Ser riktigt väldigt mycket uppför ut annars, blir lite mer än de 3-400 höjdmeter man får på ett distanspass här hemma.

mankis: Har aldrig sett några bergsgetter som väger 80 kg, så någon sådan är jag nog inte och det finns de med långt större kunskaper om Alperna än jag. Lite profiler kan man dock hitta på:

Gardeccia: http://www.salite.ch/8380.asp?Mappa...8dp&dx=485&dy=330.5&empriseW=970&empriseH=661
Mendola:http://www.salite.ch/mendola.asp?Mappa=http://www.viamichelin.fr/viamichelin/ita/dyn/controller/Cartes-plans?mapId=-tikt5htctzb8dp&dx=485&dy=330&empriseW=970&empriseH=661

Ett par kommentarer: Per-Håkans beskrivning av Gardeccia gör att jag tror att profilen inte säger allt. På quaeldich.de sägs att den har någon del med 16%. Sista etappen är precis samma som för två år sedan. Backen är ganska jämn lutning på, några kurvor och delvis i skog. De snabbaste körde den under 10 minuter, så det är ett kort men intensivt lidande, om man vill åka fort.

Tackar, visste att jag kunde lite på dig, kollade på climbbybike men hittade inte dom där.

Nu börjar det pirra i resenerven. Har gjort mitt sista backpass runt Lugnet i dag och det blev 1800 höjdmeter och 65km på 3,5 timme, skönt att ha det gjort. Det blir kanske lite rull på tisdag.

/Mats

Man får ryggan utkörd ut på etappen så man kan byta/förstärka klädsen oftast efter målpassering på tidstagningstoppen, bra att ha med tex armvärmare, väst, regnjacka, torr underställströja mm innan nedförskörningen eller om vädret ändras.

Att utnyttja ryggsäcksutkörningen rekommenderas starkt. Det är grymt skönt att få på torra kläder på överkroppen innan en utförskörning efter att man kört sig sjöblöt av svett. Och, som sagts, det är verkligen bra att ha en gardering för väderomslag, så skicka med allt tänkbart och otänkbart i ryggsäcken. Sista dagen brukar det dock inte vara någon sådan service, så ta inte med någon ryggsäck till starten den dagen - då lär du få cykla med den hela etappen!

Någon form av kudde (vanlig eller uppblåsbar nackkudde) kan vara skönt på bussresan (om du åker buss ner). Jag brukar plocka med några uppblåsbara galgar för att hänga upp uppsköljda kläder på. Badbyxor om du tänkt ta ett dopp i poolen (inte min kopp te, men vissa gillar det ...). Ev solskydd beroende på gener och nuvarande brunhet.

Cykelmässigt brukar jag ha med däckavtagare, minipump, kedjeolja, multiverktyg, ett extra däck, slangar, extra bromsbelägg och en långskaftad insexnyckel för avtagande av pedaler. Blir det värre än så får man fixa det där nere resonerar jag.

Sen är en soldans uppskattad då vädret ser lite tveksamt ut några dagar enligt yr.no, i synnerhet måndagens prognos får vi hoppas slår gravt fel.

GoranS skrev:
-------------------------------------------------------
> rillepille:
> Om
> jag fattat det rätt är det värsta med Gardeccia
> att den bara maler på de sista ca 3 km med tuff
> lutning hela tiden och knappt några kurvor.
Så där var det på Passo Fedaia också

Hade varit kul att se om benen räckt för sub2 på Stelvio. Tycker tiden jag hade på den biten vi körde indikerar att det borde funnits goda chanser, men det är ju lätt att säga då vi inte körde de sista 570 höjdmeterna.

Lyckades under veckan beta av Val Senales/Maso Corto, Erbe, Valparola, Costalunga, Giovo, Duran, Forcella Staulanza, San Lugano, Gardeccia, Terlano-Meltina-stigningen samt Monte Bondone vilka jag inte gjort tidigare. Börjar kännas som man gjort ganska många av stigningarna runt Bolzano även om det naturligtvis finns många ogjorda också.

Tillbaka
Topp