Giro d'Italia 2019

DeLiQ

Aktiv medlem
Giro d'Italia 2019
Så, härom dagen lättade italienarna på skynket och avslöjade lite grann inför nästa års upplaga, då Emilio-Romagna uppmärksammas lite extra.
http://www.giroditalia.it/eng/

Grande partenza i Bologna den 11 maj.
Tempo-prolog där det tydligen ska cyklas i världens längsta arkadgång upp till klostret San Luca.

Samt, etapp 9, 10 och 11.
E9: Riccione till San Marino (individuellt tempo).
E10: Ravenna - Modena.
E11: start i Carpi.

Det tar väl någon månad eller så innan resterande etapper officiellt presenteras, men har någon sett några rykten om sträckningen?

Vilka favoriter tror vi på?
Ska Dumle få revanch?
Kommer Froome tillbaka för en ny satsning på en dubbel (eller kanske trippel)?
Några hemmafavoriter som skräller?

Och, för egen del, vart ska jag förlägga min cykelresa för att hitta något trevligt bergsområde som jag ännu inte utforskat och samtidigt avnjuta någon eller några etapper?

Giro d'Italia 2019
DeLiQ sa:
Ska Dumle få revanch?

Tror varken Froome eller Domoulin kör, båda kommer köra touren istället. Simon Yates gör ett nytt försök och vinner.

Giro d'Italia 2019
GoranS sa:
Etapp 10 är i alla fall inget jag skulle satsa på för berg. ;-)

Nej, det lär väl inte vara mer klättring än ett par järnvägsviadukter.
Innan jag börjar leta boende så ska jag nog invänta hela bansträckningens presentation.
Är lite sugen på Piemonte (Barolo-området, fast det är väl mer kullar än berg där), så vi får väl se vad som erbjuds.

Giro d'Italia 2019
emilh sa:
DeLiQ sa:
Ska Dumle få revanch?

Tror varken Froome eller Domoulin kör, båda kommer köra touren istället. Simon Yates gör ett nytt försök och vinner.

Ett inte alltför osannolikt scenario, fast jag tror ändå inte att Dumle avstår.

Giro d'Italia 2019
I eftermiddag presenteras bansträckningen i sin helhet.

gdi2019.jpg

http://www.giroditalia.it/eng/news/...pecial-guest-alla-presentazione-del-giro-102/

Giro d'Italia 2019
Första tempoetappen var ju rätt kort så tidsavståndet även till siste man borde inte vara alltför stort. Även om det vore coolt att hålla tröjan genom hela loppet skulle nog Roglic tycka att det vore skönt med en lång utbrytning som går hem så han slipper vara med på de dagliga presskonferenserna etc. Håller han tröjan till nästa tempoetapp lär han väl dryga ut ledningen dock…

Giro d'Italia 2019
NLC sa:
Men vilken jävla bana det var, 6 km på 7 min och sen 2 km på drygt 6 min. Snacka om tempoväxling...
Jag har promenerat upp till San Luca för 19 år sedan. Minns att det var jävligt brant och varmt, som tur var gick man i arkaden där det var skugga (och trappsteg vissa partier). Och det tog inga 6 min, snarare en halvtimme :-)

Senast ändrad:
Giro d'Italia 2019
Förmodligen. Alla kunde ju se att Froome skulle vända på steken med en lång lång attack trots en risig förstavecka förra året och S Yates närmast kollapsa sista dagarna. Eller att Dumoulin skulle lyckas ta tilllbaka ledningen med sekunder den sista etappen 2017.

Giro d'Italia 2019
Charmen med Girot är väl snarare att det brukar vara mer wild and crazy än det betydligt mer kontrollerade TdF. Tycker jag iaf.

Bättre underhållning helt enkelt, synd bara att man inte har möjlighet att se så mycket på veckodagarna.

Giro d'Italia 2019
Inte grand tour men för att sätta lite perspektiv på olika lopp så undrar jag om någon sett tour of turkey? Jösses i h-e vad tråkigt att se på. Kollade 2 dagar helt likvärdiga etapper. Först 15 mil rak jävla motorväg och sedan någon liten sväng och en något mindre halvrak väg in till mål. Den banläggaren borde steglas och brännas över öppen eld!

Giro d'Italia 2019
Drosa sa:
Inte grand tour men för att sätta lite perspektiv på olika lopp så undrar jag om någon sett tour of turkey? Jösses i h-e vad tråkigt att se på. Kollade 2 dagar helt likvärdiga etapper. Först 15 mil rak jävla motorväg och sedan någon liten sväng och en något mindre halvrak väg in till mål. Den banläggaren borde steglas och brännas över öppen eld!

En kalkontour helt enkelt...

Giro d'Italia 2019
Ingen åsikt. Å ena sidan gjorde han inget medvetet och förtjänade att vinna. Å andra sidan är det bra att regler som har med säkerhet att göra inte viftas bort.

Giro d'Italia 2019
Sjukt härligt att Eurosport-player nu har den brittiska sändningen. Inget ont mot Vacchi och Adamson men reklamavbrott varje ~5 minut versus reklamfritt med Hatch och Kelly är ett enkelt val.

Giro d'Italia 2019
Kändes fel att Viviani blev av med segern, men det som måste svida mest måste ju vara att han blev av med 50 spurtpoäng... Dessutom verkar ingen av cyklisterna ha haft någon större invändning mot Vivianis sidoförflyttning, inte ens Moschetti som ju var den som förlorade mest på manövern, även om han nog trodde sig kunna få en topp-3-placering om han inte hade blivit hindrad.

Giro d'Italia 2019
Grym körning av Carapaz. Orka sitta med när Emirates pumpade max och ha kyla och benpulver kvar.

Synd att Dumle försvann ur GC och hoppas vår TL kommer igen.

Tillbaka
Topp