Giro d'Italia 2020

DeLiQ

Aktiv medlem
Giro d'Italia 2020
För en månad sedan släpptes nästa års Giro och ännu ingen tråd. Har intresset för girot minskat?

3 etapper i Ungern med Grande Partenza i Budapest 9 maj. Arrivo i Milano den 31:a.
3 tempoetapper på 8,6 , 33,7 och 16,5 km
6 spurtetapper
7 "mellan"etapper
5 bergsetapper, varav 2 passager över 2700 möh (Stelvio och Agnello).
Total distans 3580 km
http://www.giroditalia.it/eng/route-2020/

Vilka favoriter har vi då till rosa, blått, lila och vitt?

Jag lämnar fältet öppet för fria spekulationer och börjar att fundera på var i Italien vår årliga cykelresa ska förläggas (har sneglat lite på Udine-trakten där 2 etapper avgörs, eller Barolo-området som jag haft på min önskelista ett tag).

GoranS

Aktiv medlem
Giro d'Italia 2020
Lite kul med Nove Colli-banan (i stort sett) på etapp 12, några dagar innan loppet går.

Etapp 18 och 20 är inte roliga etapper för en åkare i toppen som har en dålig dag.

Barolo ligger inte så långt från Bra, just saying ... ;-)

Senast ändrad:

DeLiQ

Aktiv medlem
Giro d'Italia 2020
GoranS sa:
Barolo ligger inte så långt från Bra, just saying ... ;-)
Det kan ju vara en indikator på att Barolo är ett _bra_ resmål, eller har du någon mer intressant info om Bra som jag inte känner till?

clnr sa:
Barolo över Udine som besöksmål!
Då vi gillar god mat och framför allt gott vin, så har området helt klart vissa fördelar. Det är jag mycket väl medveten om.
2013 var vi i Imperia och cyklade och åkte då för dagen (bil) och tittade på en tempoetapp på Girot som hade målgång i Barolo. Det är sedan dess jag har haft platsen på min cyklingslista.

Men, cyklingen kanske är bättre runt Udine..?

Miss Lycka 2.0 sa:
Danskarna kommer på bred front.
Hela färgpaletten till de röd-vita?
Någon tröja eller två tror jag inte är omöjligt, men inte mer än en i taget.

GoranS

Aktiv medlem
Giro d'Italia 2020
Så de ska modifiera starten och inte köra i Ungern. Undrar om det är fler modifikationer, t.ex. skippa höga berg i slutet.

DeLiQ

Aktiv medlem
Giro d'Italia 2020
Ingen Ungern-start enligt rapporten iallafall.
Jag tar det med en nypa salt innan infon är ute officiellt.

Min egen italienresa har också blivit uppskjuten. Boendet gick inte att avboka, men väl att omboka. Siktar på slutet av augusti och början av september istället och hoppas att världsläget förändrats tills dess.

a.svensson

Aktiv medlem
Giro d'Italia 2020
Så de ska modifiera starten och inte köra i Ungern. Undrar om det är fler modifikationer, t.ex. skippa höga berg i slutet.
Med tanke på att Ungern är ett av de minst drabbade länderna i Europa så vore det kanske bättre att köra fler etapper där.
Samtidigt kan det ju vara ungrarna själva som inte vill ha loppet då.
Annars ser jag det som positivt att man försöker köra loppet senare under året.

ooms

Aktiv medlem
Giro d'Italia 2020
Är det nedkortat till två veckor? Har för mig jag läst nånstans att det var förslag att försöka köra alla tre stora etapploppen, men korta ner dem till två veckor för att hinna med. Isf måste ju några etapper strykas.

Oooh

Aktiv medlem
Giro d'Italia 2020
Var så irriterad efter första etappen.
Vi "finländare" har ju inte så många bra cyklister, men intressanta Jaakko Hämningen Ag2R fick starta. De var ett tag sen vi hade nån som startade i nåt av de stora loppen.
Självklart är han ju i bara en i laget o får jobba för laget, men så kraschar han på första etappen iof utan skador men ändå. Han kan fortsätta...

Får forts glädjas åt de övriga nordbor

Mayhem

Aktiv medlem
Giro d'Italia 2020
Fantastiskt bra koll DN/TT har på cykling.

"Julian Alaphilippe tog guld i linjeloppet vid cykel-VM för en vecka sedan. Under den andra etappen av Giro d'Italia var han på väg mot segern i cykelklassikern Liége-Bastogne-Liége."

GoranS

Aktiv medlem
Giro d'Italia 2020
Inte för att försvara DN men det förefaller ju vara TT som skrivit texten och DN har bara plockat in den utan någon reflektion. Inte speciellt ovanligt i dagens tidningsvärld.

ooms

Aktiv medlem
Giro d'Italia 2020
Herregud vilka inkompetenta journalister. Dessutom har de inte koll på att vingelpellen Alaphilippe blev deklasserad till femte plats heller, dvs han hade inte vunnit även om han hade varit först över mållinjen...

GoranS

Aktiv medlem
Giro d'Italia 2020
Att tro att godtycklig person som skriver texter på TT ska ha mer koll på cykel än att en cykel är något man kan trampa på och som har två hjul är nog att vara överoptimistisk.

ooms

Aktiv medlem
Giro d'Italia 2020
Att tro att godtycklig person som skriver texter på TT ska ha mer koll på cykel än att en cykel är något man kan trampa på och som har två hjul är nog att vara överoptimistisk.
Men lite europeisk geografi borde de väl åtminstone ha koll på... Eller har skolans förfall gått så långt nu?

fedde

Aktiv medlem
Giro d'Italia 2020
Vi "finländare" har ju inte så många bra cyklister, men intressanta Jaakko Hämningen Ag2R fick starta. De var ett tag sen vi hade nån som startade i nåt av de stora loppen.
Får forts glädjas åt de övriga nordbor
Danskar och norskar då?
För det är väl varken svenska eller isländska deltagare i årets Giro?

/Fedde

GoranS

Aktiv medlem
Giro d'Italia 2020
Men lite europeisk geografi borde de väl åtminstone ha koll på... Eller har skolans förfall gått så långt nu?
Kan inte se vad som står (stod?) skrivet då det nu ligger bakom betalvägg så det är möjligt att det finns ngt som är/var geografiskt omöjligt. Att ha etapper på girot i Belgien har ju dock inträffat så det skulle i sig inte omöjliggöra det. Sen kan man ju fråga sig om TT fått uppgifterna från någon annan kolla och bara okritiskt översatt. Har inte koll på hur det funkar.

ooms

Aktiv medlem
Giro d'Italia 2020
Kan inte se vad som står (stod?) skrivet då det nu ligger bakom betalvägg så det är möjligt att det finns ngt som är/var geografiskt omöjligt. Att ha etapper på girot i Belgien har ju dock inträffat så det skulle i sig inte omöjliggöra det. Sen kan man ju fråga sig om TT fått uppgifterna från någon annan kolla och bara okritiskt översatt. Har inte koll på hur det funkar.
Vet man inte skillnaden på Giro d’Italia och LBL så vet man nog inte att de stora etapploppen kan ha etapper i andra länder heller. Så min tanke var att journalisten åtminstone borde reagerat på Italien vs Belgien (under antagandet att hen vet att Liège och Bastogne ligger i Belgien).

Ser dock nu att de korrigerat artikeln, eller snarare skrivit om den till att handla om andra etappen av Girot.

Giro d'Italia 2020
Vet man inte skillnaden på Giro d’Italia och LBL så vet man nog inte att de stora etapploppen kan ha etapper i andra länder heller. Så min tanke var att journalisten åtminstone borde reagerat på Italien vs Belgien (under antagandet att hen vet att Liège och Bastogne ligger i Belgien).

Ser dock nu att de korrigerat artikeln, eller snarare skrivit om den till att handla om andra etappen av Girot.
Rätt cyklister inblandade, men fel färg. Mer kan man väl inte begära?

dman

Aktiv medlem
Giro d'Italia 2020
Danskar och norskar då?
För det är väl varken svenska eller isländska deltagare i årets Giro?

/Fedde
Tänkte just på detta nyligen, Danmark och Norge har och har haft många bra cyklister, inklusive några världsmästare, en Tour vinnare (oh well)... Sverige och Finland inte alls så mycket, vad beror det på?

InlineOla

Aktiv medlem
Giro d'Italia 2020
Tänkte just på detta nyligen, Danmark och Norge har och har haft många bra cyklister, inklusive några världsmästare, en Tour vinnare (oh well)... Sverige och Finland inte alls så mycket, vad beror det på?
Kultur o tradition. Danmark, Finland o Norge briljerade inte direkt på tenniscirkusen på 80-90 talet om man tar en annan sport. Sen har väl de flesta konditionsidrotter hög status i Norge medan svenskar hellre kör bollsporter nuförtiden. Finnarna rankar längdåkning högre än cykling om man nu ska satsa på en konditionssport, Sverige likaså. Danskarna är dåliga på att kasta spjut.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer