Giro d'Italia 2024 (4-26 maj)

Haha, skön inställning.
Förresten hejar jag lite på han, Piccolo också.
Han verkar vara en lirare som vågar ta ut svängarna.
Pojken i Ef teamet (han som vann i förrgår) ligger också på min lista.
Någon som vet varför han hade en grön nummerlapp igår istället från hans vanliga vita?
Försökte googla men osv…
Vann intergiro-spurten, då kör man med grön nummerlapp dagen efter

Vilken etapp. Härlig körning av Pellizzari. Friskt vågat och han höll ju hela vägen. Mot Poggi inget att göra förstås. Men hoppas han fortsätter utvecklas, kan bli riktigt bra.

Inte roligaste girot kanske, men det hade sina höjdpunkter. Pellizzari och Piccolo var nya bekantskaper för mig. Alaphilippe och Quintana gnistrade till några gånger också. Tack för att man fick dela den virtuella TV-soffan med er! Jag kan tänka mig att det är fler än jag som inte direkt har ett överflöd av cykelintresserade vänner och kollegor att diskutera med ute i verkliga världen.

Inte roligaste girot kanske, men det hade sina höjdpunkter. Pellizzari och Piccolo var nya bekantskaper för mig. Alaphilippe och Quintana gnistrade till några gånger också. Tack för att man fick dela den virtuella TV-soffan med er! Jag kan tänka mig att det är fler än jag som inte direkt har ett överflöd av cykelintresserade vänner och kollegor att diskutera med ute i verkliga världen.
Mina "cykelintresserade" vänner är tyvärr inte proffscyklings-pundare så det är ju lönlöst att prata med dem ändå.

De har ju inte ens lärt sig holländska genom att läsa Wielerflits

Satte lite på kul ihop en tabell med antal segrar i olika stora lopp för Pogacar och några av de mest framgångsrika cyklisterna i historien (data från procyclingstats.com):

TdFGdIVdEVMMSRRvVPRLBLGdLGWAGRFWPNTATdSVCCTot
Pogacar211231112177
Merckx551372352323311285
Hinault53211221121148
Coppi251315190
Kelly122231722159
De Vlaem.31412161162
Gimondi1311112175
Anquetil5211151122
van Looy21231131163
Saronni2111121145
Maertens122111148
Moser11132112147

Totala antal segrar beror mycket på hur man räknar, så ta det för vad det är.

Dessutom är urval av lopp jättesvårt då vissa lopp inte ens funnits när vissa cyklister var aktiva. Dessutom varierar prestigen över tid och dessutom har jag en känsla av att cyklister mer nationsbundna förr. Coppi har t.ex. många av sina segrar i italienska lopp.

Och jag kan säkert ha missat framgångsrika cyklister som borde varit med.

Senast ändrad:
Satte lite på kul ihop en tabell med antal segrar i olika stora lopp för Pogacar och några av de mest framgångsrika cyklisterna i historien (data från procyclingstats.com):

TdFGdIVdEVMMSRRvVPRLBLGdLGWAGRFWPNTATdSVCCTot
Pogacar211231112177
Merckx551372352323311285
Hinault53211221121148
Coppi25131190
Kelly122231722159
De Vlaem.31412161162
Gimondi1311112175
Anquetil5211151122
van Looy21231131163

Totala antal segrar beror mycket på hur man räknar, så ta det för vad det är.

Dessutom är urval av lopp jättesvårt då vissa lopp inte ens funnits när vissa cyklister var aktiva. Dessutom varierar prestigen över tid och dessutom har jag en känsla av att cyklister mer nationsbundna förr. Coppi har t.ex. många av sina segrar i italienska lopp.

Och jag kan säkert ha missat framgångsrika cyklister som borde varit med.
Bra tabell!

Jag tycker folk är snabba på att kröna Pogacar som i princip näst bäst efter Merckx redan nu. Byggs in så mycket projektion i det hela. Visst, kör han tills han är 35 och vinner lika mycket så blir det otroligt, men då ska han göra det först.

Bra inspel om regioner också. Idag är det grand tours och monument som räknas, men om Coppi aldrig körde LBL - kan han klandras för det?

(För övrigt, om GdL skall vara Giro di Lombardia så vann Coppi det fem gånger, inte noll)

Bra tabell!

Jag tycker folk är snabba på att kröna Pogacar som i princip näst bäst efter Merckx redan nu. Byggs in så mycket projektion i det hela. Visst, kör han tills han är 35 och vinner lika mycket så blir det otroligt, men då ska han göra det först.

Bra inspel om regioner också. Idag är det grand tours och monument som räknas, men om Coppi aldrig körde LBL - kan han klandras för det?

(För övrigt, om GdL skall vara Giro di Lombardia så vann Coppi det fem gånger, inte noll)
Jepp, GdL = Giro di Lombardia. Har korrigerat värdet.

Kan säkert finnas fler misstag. Tabellen gjordes kvickt och sent på kvällen.

En annan aspekt med tabellen ovan är att "etapploppsspurtare" inte direkt premieras. T.ex. har Cipollini och Cavendish 57 resp. 54 etappsegrar i GT. Ger noll utdelning i tabellen.

Jag håller dock med om att det finns en tendens att överskatta Pogis meriter hittills. Han har absolut en palmares som är mkt bra, ffa med tanke på åldern. Dock finns rimligen fortfarande ett antal cyklister före honom på "all time"-listan.

En anledning är väl att det var länge sen det fanns en cyklist med Pogacars kapacitet och potential, att kunna vinna både GT:s och stora endagslopp. På senare år har det ju ofta varit antingen eller för de som vunnit mycket. Det finns ju vissa som tagit nån av varje, men inte direkt varit överlägsna eller dominerat.

Jo, men att börja snacka om att Pogi t.ex. redan nu skulle vara tvåa genom tiderna efter Merckx är ju rätt konstigt om man t.ex. tittar på Hinaults palmares som är mkt tyngre på GT och mkt väl matchar Pogi vad gäller endagslopp (skulle säga att VM-titeln gör att Hinault leder även där).

Jo, men att börja snacka om att Pogi t.ex. redan nu skulle vara tvåa genom tiderna efter Merckx är ju rätt konstigt om man t.ex. tittar på Hinaults palmares som är mkt tyngre på GT och mkt väl matchar Pogi vad gäller endagslopp (skulle säga att VM-titeln gör att Hinault leder även där).
Är det nån som gjort det?
(jag har varken följt tråden eller girot slaviskt i år, men jag har nog hört Vacchi kalla honom världens bästa aktiva cyklist, och det får man väl hålla med om)

Jag tycker dock det varit tillfällen i år då brittiska kommentatorerna glidit åt det hållet. Dock närmast omöjligt att söka fram sådan information.

Sen behöver man ju inte direkt gå tillbaka till Merckx-eran för att finna GT-åkare som vunnit stora endagslopp.

Nibali vann ju alla GTs, MSR och GdL.
Valverde vann VdE, VM, 4 LBL och 5 FW.

Är det nån som gjort det?
(jag har varken följt tråden eller girot slaviskt i år, men jag har nog hört Vacchi kalla honom världens bästa aktiva cyklist, och det får man väl hålla med om)
Jag hänger en del på andra cykelforum och där händer det att folk i princip petar in honom åtminstone i topp 3 redan nu (men det är alltid "han kommer bli topp 3, förmodligen 2:a efter Merckx"). Och sedan några enstaka kommentarer om att man inte kan jämföra med Merckx-eran, att Merckx faktiskt åkte fast för doping etc för att på så sätt säga att han inte skall inkluderas.

Att göra all time-rankningar är alltid på sätt och vis kul och alla har sina egna kriterier och grindar som måste passeras, varesig det är cykel, basket, längdskidor eller boxning.

Om en cyklist skulle vinna MSR, Roubaix och Flandern runt 10 år i rad - är man då bäst någonsin, trots att man inte kan vinna LBL, Lombardia eller en grand tour?

Om Armstrong inte hade torskat för doping och blivit poster boy, hade han varit med i diskussionen om åtminstone topp 5, trots att han inte gjorde mycket mer än vinna Touren?

Jag hänger en del på andra cykelforum och där händer det att folk i princip petar in honom åtminstone i topp 3 redan nu (men det är alltid "han kommer bli topp 3, förmodligen 2:a efter Merckx"). Och sedan några enstaka kommentarer om att man inte kan jämföra med Merckx-eran, att Merckx faktiskt åkte fast för doping etc för att på så sätt säga att han inte skall inkluderas.

Att göra all time-rankningar är alltid på sätt och vis kul och alla har sina egna kriterier och grindar som måste passeras, varesig det är cykel, basket, längdskidor eller boxning.

Om en cyklist skulle vinna MSR, Roubaix och Flandern runt 10 år i rad - är man då bäst någonsin, trots att man inte kan vinna LBL, Lombardia eller en grand tour?

Om Armstrong inte hade torskat för doping och blivit poster boy, hade han varit med i diskussionen om åtminstone topp 5, trots att han inte gjorde mycket mer än vinna Touren?
App, app, han blev ju världsmästare!

Tillbaka
Topp