Glapp i Fox dämpare Spark 940

waqr

Medlem
Har precis upptäckt att jag har ett glapp i fram på min Scott Spark 940. Håller jag i frambromsen så har jag ett glapp som vi lokaliserat till dämparen. Cykel köptesi April så det är väl ett garantiärende men känns konstigt att en så ny dämpare redan ska glappa.

Harven en knakande ljud varje jag nyper åt frambromsen hårt i fart. Kan detta höra ihop på nåt sätt?

Jag tycker det låter som styrlagret. Plocka av gaffeln och kolla hur lagret ser ut. Ser det bra ut så drar du åt topcapen tills glappet försvinner och därefter skruvarna till styrstammen.

Tror också det är styrlagret som är lite glappt. Släpp på skruvarna som håller styrstammen, dra åt skruven på topcapen tills glappet försvinner, drar du för hårt blir det tungt att svänga...

Film som visar underhåll utav styrlagret:

Att bussningarna i en ny gaffel kan ibland behöva göras lite lösare eller tajtare är inte omöjligt. En annan sak att kolla är om det kan vara brombelägg som rör sig lite grann i oket.

jag upplever samma på en Fox Factory 34 av årets modell , lite störigt men den verkar göra jobbet ändå

edit
men min knakar inte

Senast ändrad:
Kan även vara knakande CSU.

Pröva detta, då utesluter du styrlagret. Om den knakar på detta sätt så är det reklamera gaffeln som gäller eller bara leva med knaket.

Bromsbelägg som rör sig eller om du har skiva med centerlock som glappar lite?

Hur hade ni isolerat felet till just dämparen?

Mvh
Magnus

Knaket är både rejält hörbart och kännbart. Beläggen och skiva kan omöjligen göra detta ljud. Lyssna bara på klippet.

Det betyder antingen styrlager eller CSU.

Jag hade ett upplevt glapp i dämparen men person med fler hjärnceller än jag noterade att thru-axeln till framhjulet var en aaaning lös... Lätt fixat, inget glapp eller gnek mer.

Mvh
Magnus

Tack för alla svar.

Åkte till en kille som renoverar dämpare och han sa att bussningarna verkade slut på båda sidor och att glappet definitivt kom från dämparen. Tycker det är konstigt att det redan blivit glapp tycker jag. Har kanske cyklat max 50 timmar med cykeln.

Jag hade samma fenomen på min santa efter snarlik driftstid. Trodde också på styrlagret, men när byte inte hjälpte insåg jag att det var dämparens bussning. Vissa länkage äter bussningar och ev hjälper det med byte till nållager.

AX3L sa:
Jag hade samma fenomen på min santa efter snarlik driftstid. Trodde också på styrlagret, men när byte inte hjälpte insåg jag att det var dämparens bussning. Vissa länkage äter bussningar och ev hjälper det med byte till nållager.

fast detta gällde dämparen fram.

Putte.w sa:
AX3L sa:

Jag tror mer på knakande CSU än slitna bussningar fram. Bak åt min förra cykel en bussning varannan månad.

Eftersom TS inte prövat att göra det som jag länkade på video så kommer vi inte få veta utan bara få höra tyckandes.

Senast ändrad:
Lite snabbt googlat. Tydligen är bussningsglapp och fox väldigt vanligt förekommande. Pröva det som jag länkade på videon och om det inte knakar så är det troligen QC som släppt genom dålig gaffel och då ska du definitivt ha en ny gaffel utan tvekan.

Putte.w sa:
AX3L sa:

Säker på det? Även glappet i min bakdämp fick mig att tro att det var styrlagret.

Har en spark 920 2018. Idag upplevde jag ett nytt ljud. Glapp ja fann är i höger gaffelben. Håller man handen runt underbenet känner man något glapp inuti :/ oflyt!

Dämparen fungerar klockrent förövrigt.

Får höra med butiken å få det åtgärdat snarast så man inte missar tävlingar fram över

Har nu bokat tid för byte av bussning och service av dämparen men tänkte på en sak. Dum fråga kanske men kan det vara någon bult som inte är åtskruvad ordentligt som ger glapp i dämparen?

Upptäckte samma fenomen i min dämpare idag. Lyfter jag i styret och sen trycker ner styret så är det en glapp på 3-4mm innan lockouten går in. Gjorde dämparservice själv för 2 månader sen. Vilka bussningar är det som ska bytas? Det satt 2 svarta gummibrickor i varje ben. Är det dessa?

Med vänlig hälsning, Micke

c.o.h.j sa:
Har en spark 920 2018. Idag upplevde jag ett nytt ljud. Glapp ja fann är i höger gaffelben. Håller man handen runt underbenet känner man något glapp inuti :/ oflyt!

Får höra med butiken å få det åtgärdat snarast så man inte missar tävlingar fram över

Har upptäckt samma problem. Hur gick det för dig? Har en 940 2018. Inköpt Aug - 18, körd 120 mil

Jag hade glapp i dämpar hårdvaran från fox, så fort du känner minsta lilla jävla glapp i deras 5 delade plast leksaker så byt direkt. I detta fall var jag glad att Santa Cruz har den bästa kundservicen på planeten. ALU (eller?) delen på hårdvaran hade tuggat lite spår i länkaget, men fick ett nytt länkagen skickat till mig på 2 dagar.

Var extremt noga när ni installerar fox 5 delade, ett skruvstäd är ett måste, se till att o ringarna ligger perfekt med en pytte gnutta fett på. Sen kollar jag varje gång innan jag cyklar att bultarna är dragna efter spec.

Stickan83 sa:
c.o.h.j sa:

Har upptäckt samma problem. Hur gick det för dig? Har en 940 2018. Inköpt Aug - 18, körd 120 mil

Jag hade samma problem med en fox factory fit4 34 mm. Plockade isär ytter och innerben smörjde rikligt med slicklube i bussningarna. Inga problem på ett år.

Grymt.
Tusen tack för svar, tänkte ta åket till LBS och se vad han säger.
Körd 120 mil, bör man passa på med en service. Eller dem klarar sig ett tag till ?

Sörmlandsleden sa:
Stickan83 sa:
c.o.h.j sa:

Jag hade samma problem med en fox factory fit4 34 mm. Plockade isär ytter och innerben smörjde rikligt med slicklube i bussningarna. Inga problem på ett år.

Grymt.
Tusen tack för svar, tänkte ta åket till LBS och se vad han säger.
Körd 120 mil, bör man passa på med en service. Eller dem klarar sig ett tag till ?

Är glappet på höger sida och högt upp? Greppa underbenet på höger sida där bryggan ansluter, bromsa och rucka på hojen och där har du ditt glapp skulle jag tro. Å ja den behöver lite kärlek efter ca 120 mil.

Putte.w sa:
jag upplever samma på en Fox Factory 34 av årets modell , lite störigt men den verkar göra jobbet ändå

edit
men min knakar inte

Verkar ha fått samma på en Fox 36, nu väldigt lös nån mm i början på rörelsen. Servade för ett år sen. Oklart antal timmar. Ska man skynda sig att serva igen eller är det god chans till att man förstör mer om man inte får det fixat pronto?

Gammal tråd men jag upplevde samma sak på Fox Rhythm 34.
Glappet upplevdes i benet med luft.
Jag hade nyligen servat och kör ganska hårt så vet inte vad som utlöst det.
På min gaffel var lösningen att föra ned en tunn plaststrip mellan benet och dustwipern. Hörde inget direkt pys så var inte så hoppfull men det verkar som det löste det på min gaffel.
Kanske hjälper någon i framtiden...

Tillbaka
Topp