Glapp kassett/body

simonw89

Medlem
Glapp kassett/body
Hej, som rubriken lyder. Är det kassett eller body som är slut? Eller är det båda två som är dåliga?
Kasetten har ett ganska stort glapp så monterade av den. Men då märker jag att även bodyn är lite glapp men inte så glapp som det är då kassetten sitter på.
Är alltså också ett glapp mellan kassett och body.

Glapp kassett/body
Hur stort glapp är det? Att man kan rubba kassetten någon mm när den sitter fast på bodyn är fullt normalt, åtminstone på ett billigare nav.

Är du säker på att det är ett glapp mellan kassett och body och inte bara glapp mellan nav och body som "förstärks" när kassetten är monterad?

Om du verkligen har ett glapp mellan kassett och body så borde splinesen på bodyn vara märkbart skadade, se t ex här:

Glapp kassett/body
Det ska sitta fast!
Det är inte så att det var dåligt åtdraget eller att det saknas en distans/spacer?
Vilken sorts body och kassett har du?

Glapp kassett/body
Har testat mig fram nu och monterat tillbaks allt efter rengöring och som det verkar är det bodyn som glappar. Glappet i bodyn blev tydligare när kassetten blev monterad igen så det blev en ny beställd.

Glapp kassett/body
Har testat mig fram nu och monterat tillbaks allt efter rengöring och som det verkar är det bodyn som glappar. Glappet i bodyn blev tydligare när kassetten blev monterad igen så det blev en ny beställd.
20251011_090400.webp

Glappet är på så sätt att den går att "vicka" på.

Tillbaka
Topp