Glappande styrlager, någon fara?

landen

Aktiv medlem
Någon som har en uppfattning om hur "illa" detta är. Tänker att trycket håller lagret på plats när man drar åt. Jag kan inte dra lagret i sidlen när det ligger i skålen, men som ni ser på videon så kan jag vicka upp o ned.

Upplever ingen som helst glapp när allt är åtdraget, men i letandet efter knak från samma region så upptäckte jag detta.

Skogling skrev:
-------------------------------------------------------
> Vad är det för ram?

Spelar det någon roll, eller är det bara för att du ska kunna rättfärdiga kommentaren "så går det när man köper kina-kopior" ? :)

Det är en FM036 från Hong Fu Bikes, har inte tagit det med dom än, de va riktigt bra att ha att göra med när jag hade problem med lite annat, men kollar som vanligt med happy innan!

Om det inte är något glapp och det löper lätt när det är åtdraget, så skulle jag inte bry mig märkvärt.

Det är ju en konisk form både i ram och på lagret, så av trycket hålls allt på plats.

Angående knaket så tipsar jag om att kolla framnavets lager. Där hade jag ett knak som jag var helt säker på var i styrlagret. Höll på att bli galen, men till slut kom jag på att jag alltid hade testat med hjulet på marken när jag testade "styrlagerknaket", och därmed kunde jag hitta problemet.

Ville bara uppdatera denna tråden med att ett år senare har jag härlett knaket till min DT Swiss framgaffel, verkar lösa sig på garantin.

Tillbaka
Topp