Glasögon med hjälm?

Kjell F

Medlem
Glasögon med hjälm?
Har märkt att jag behöver glasögon, alltid, både för långt håll och för nära håll så kallade progressiva eller snarare lätt progressiva som mina är jaja nu till saken...

Hur gör ni som använder glasögon i kombon med hjälmen. Har ni glasögonen innan eller utanför banden som går från hjälmen ner under hakan, vilket är en märkbart stor skillnad.

En annan sak som jag märkt (som jag tycker är ännu svårare) är när man ska vrida åt "ställningen" som går runt huvudet så att hjälmen verkligen sitter ordentligt på, ja då kläms skalmarna. Man vill ju inte få ont där dom trycker på huvudet eller heller inte förstöra skalmarna så dom blir böjda på något sätt. Hur gör ni? Slipade sportglasögon med mjuka bågar (vet inte ens om det finns)? linser?

Skulle uppskatta enormt om ni som använder glasögon och cyklar delar med er era erfarenheter till en som börjat använda glasögon i år och aldrig haft det tidigare.

/Kjell

Glasögon med hjälm?
Satte på mig glasögonen efter att hjälmen är på plats...nu mer så är det linser som gäller! Linser är absolut skönast, kan man ha glasögon som skyddar mot solen istället...och man behöver inte vara lika rädd för sport-/solbrillor som de slipade...

Glasögon med hjälm?
Kör på den metoden som känns bäst bara, själv har jag banden utanför glasögonen så att bågarna sitter ordentligt.

Var beredd på en hel del fåniga svar om vad som är korrekt och inte...

Glasögon med hjälm?
Jag bytte hjälm.
Provade ut med brillor på och hittade en hjälm som satt skönt utan att trycka på skalmarna.
Om jag har glasögonen utanför remmarna har jag glömt bort det när det är dax att ta av hjälmen och brillorna flyger......

Glasögon med hjälm?
Jag kör också med glasögon och hjälm när jag pendlar och har aldrig problem med att hjälm trycker åt skalmarna. Så det är nog bara att prova ut en annan hjälm.

Glasögon med hjälm?
Jag kör bara med glasögon för att slippa grus i ansiktet men har inga problem med att de kläms under hjälmen så tror det beror på modell. Har en FOX, vet inte exakt modell.

Själv skulle jag bara dra dem i backen om jag hade skalmarna utanpå remmarna så de ligger underst. Gärna under eventuell mössa/HAD också så att de sitter ordentligt.

Glasögon med hjälm?
Är närsynt och kör med billiga engångskontaktliser och sedan mina sportglasögon Rudy Project, Noyz, white ImpactX photochromic. Men märker att ålder börjar göra sig påmind och har numera svårare att läsa med linserna och behöver nog snart också något med progressiv slipning. Suck...

Glasögon med hjälm?
Äh, jag som trodde det var glasögon med inbyggd hjälm det handlade om.

Vorttice10_large.jpg

Glasögon med hjälm?
Det där med att glasögen flyger av vid avtagningen av hjälmen känner jag ingen väl men det har gott bra och har lärt mig det. Så det vara att antingen skaffa ny hjälm eller linser då bara gilla läget. Tackar för svar.

Glasögon med hjälm?
Köp en hjälm som inte trycker på skalmarna eller sätt skalmarna utanför banden (som går ner under hakan).

På min förra hjälm hade jag skalmarna utanför banden och på min nya så har jag dem innanför. Väljer helt enkelt det som passar bäst.

Glasögon med hjälm?
Har även jag skalmarna innanför remmarn. Blev en dyrköpt läxa när jag hade dom utanför. Precis som ApansBror glömde jag av att de satt utanför när jag skulle ta av mig hjälmen. Har aldrig upplevt att det skulle trycka mot skalmarna när man justerar hjälmen. Däremot på min gamla Bell så kände jag att skalmarna låg emot den del som spänner åt kring huvudet. Men med min nya Specialized hjälm märker jag inte av det alls.

Glasögon med hjälm?
twinzer skrev:
-------------------------------------------------------
>Däremot på min gamla Bell
> så kände jag att skalmarna låg emot den del som
> spänner åt kring huvudet. Men med min nya
> Specialized hjälm märker jag inte av det alls.

Det är just en Bell jag har...dags för förnying

Glasögon med hjälm?
Tss, amatörer.. Gäller bara att kombinera rätt bellkruka med rätt glasögon.

Bell Faction och lumpenbrillor.

belllumpen.jpg

Keeps me warm... *slänger med håret* and cool.

Glasögon med hjälm?
Beror lite på hur stora glasögonen är och hur tjocka skalmar de har.

Jag har ett par små glasögon med tunna skalmar, modell skolfux, så det är självklart att ha remmarna utanför. Men mina glasögon sitter så tajt att jag har dem när jag sover. :-)
Och spänngrunkan går förstås ovanför öronen och skalmarna, eller?

Annars hörde jag någonstans att man inte ska ha remmen alltför hårt spänd under hakan, så min hänger lite löst numera. Ser tuffare ut så också.

Glasögon med hjälm?
Om de bara är lätt progressiva och du klarar dig med vanliga styrkor så kan du be om att få receptet från optikern, och sen beställa billiga linser på nätet som du använder när du cyklar.
http://www.lensway.se/linser/månadslinser/Splash
Börja med att beställa en ask i så fall och känn efter om det är värt. 400 pix för ett halvår är ju ett vettigt pris om det fungerar för din cykling =)

Edit: Pris

Senast ändrad:
Glasögon med hjälm?
Använder sällan glasögonen när jag cyklar men oftast solglajjer eller sådanadära gula. Men men inget problem för min del, möjligen imma vid kallare väderlek men inte nu på sommaren.. senilsnöre kan väl vara en billig försäkring.

Har oftast brillorna på innan hjälmen = bågarna innanför.

Varit lite sugen på de här men inte hittat några som sitter bra, inga flärpar för snoken, som glasögon alltså.. såg att de numera finns som solbrillor också:

http://www.clicsweden.se/html/produkter_lasglas_1.html

Tillbaka
Topp