Glassbonden gravel challenge 2018

• Trådstartare Trådstartare Bzr
  • Start datum Start datum

Bzr

Medlem
Hejsan.

Tämligen nybörjare på mtb men har kört cykelvasan öppet spår på 04:24 i år.
Bor i Umeå så har ju hört talas om Glassbondens gravel och har nu äntligen lyckats få tag på en startplats.
Behöver lite småtips för att förutom ha kul, även lyckas putsa till en hyfsad tid. Hur tänker ni förändra er setup för att förbättra tiden?

Har en mtb med tubeless 29" däck. Vad rekommenderas för däckstryck? Det är ju inte stökigt någonstans så man bör väl kunna köra 3,5-4 bar?

Några andra som ska köra i närheten?

Det heter inte däckStryck utan däcktryck ;)

Högre tryck betyder inte snabbare heller. Har du slanglöst så kanske 1.5 och med slang 2.2...?

Det är bara grus ja men jag har ingen cx och tänkte att det kunde vara kul med mtb ändå.

Det är ju vad jag förstår inte enbart helambitiösa riders så man lär säkert hitta någon att ta rygg på :)

Har aldrig förstått det här med däcktryck... borde inte hårdare pumpade däck rulla snabbare på plant underlag? Kan någon förklara?

Bzr sa:
Det är bara grus ja men jag har ingen cx och tänkte att det kunde vara kul med mtb ändå.

Det är ju vad jag förstår inte enbart helambitiösa riders så man lär säkert hitta någon att ta rygg på :)

Har aldrig förstått det här med däcktryck... borde inte hårdare pumpade däck rulla snabbare på plant underlag? Kan någon förklara?

Grusväg är inte plant underlag, parkett är oftast plant.

Kul med fler folk på glassbonden!
Pga lättja (saknar vevlager & vevparti till 29") dyker jag upp med pendlarjonnen, 26" och slicks för lite softare trampning.

Är ett kul lopp, god glass efter målgång :) Men förra året gick det väl sådär för mig...

20170826_110930.jpg

Det är ju släta fina grusvägar hela vägen, var bara ett avsnitt med skogsbilväg som var lite gropigare.

VasaConny sa:
OM ni vill se banan så filmade jag hela loppet från täten. Snabbast var en MTB, men CX och gravelbike kommer att gå bra.

Jo jag har redan smygkikat på den videon. Ser väldigt flackt och fint ut. Kan tänka mig att det går fort på hela sträckan.

Vad använder du för kamera?

Pepperazzi sa:
Är ett kul lopp, god glass efter målgång :) Men förra året gick det väl sådär för mig...

Det är ju släta fina grusvägar hela vägen, var bara ett avsnitt med skogsbilväg som var lite gropigare.
Med pedal+vevarm monterat på styret kan jag förstå att du hade lite problem! ;-)

Ja, vi snittade väl ca 34 km/h under hela loppet. Jag har en Go Pro hero 5 session. Tyvärr var det lite blött och jag skulle torkat av den oftare.

Hej!
Var det nån som var med på rundtrampet i helgen och kan komma med en vägrapport?
Hur var vägarna? Var det sämre eller bättre på de sämsta avsnitten jämfört med i fjol? Kommer jag att få problem med cyklocross?
Tror jag får svårt att hinna testa innan söndag...

Mvh F

2.2 bar låter hyfsat, beroende på din vikt. Hade jag kört mtb och det bara är grusväg, hade jag satsat på ett bakdäck med minimalt mönster, och ett framdäck med ”ett steg upp” med mönster just för att ha lite grepp i kurvor och ”rullgruset” som brukar infinna sig.

Sen hade jag försökt undvika att dra en klunga om det inte är så att man växlar med någon som också gör sitt jobb utan att försöka hänga av dig vid nästa uppgörsbacke. Samt suga hjul så mycket som bara möjligt, där sparar su 2-3km/h och massa tid i slutändan.

Och det eviga tipset till mig själv, som jag nästan aldrig lyckas med, ta inte ut mig/dig själv de första 10minutrarna pga övertro på min/din egen kapacitet.

Bzr sa:

Om du tänker i extremfallet att däcket är oändligt hård, dvs helt stelt. Och du gör på grusväg eller stig där det finns väldigt många små små "gupp", stenar rötter. Är däcket nu helt stelt så måste hela din och cykelns vikt förflyttas uppåt samma höjd som "hindret". En dämpare tar upp större grejer med allt väldigt smått måste däcket hantera. Har man därför lite lagom mjukt (1.5-1.9 bar brukar jag använda) så kommer däcket kunna "absorbera" mycket av dessa mini och micro-gupp och göra att hela ekipagets massa inte behöver flyttas uppåt och nedåt. Det gör att det rullar lättare, dvs krävs mindre energi.

Hej!
Skoj lopp, chrashade i "traktorvägen DH"
Annars gick det bra, åkte runt på 1.50
/e

Senast ändrad:
Roligt lopp. Hamnade på ca 2:09 något (startade klockan då traktorn vek av).

Var skön stämning i starten med skämtsamma människor och en skön runda överlag. Gick lite för hårt i mitten någonstans så när backarna började visa sig fanns inte hela kraften kvar, således fick jag lämna min klunga med ca 1,5 mil kvar.
Vi ses i bikeboost ni som ska dit!

Bilagor

• 20180825_121133.jpg
    20180825_121133.jpg
    318.1 KB · Besök: 92
VasaConny sa:
Hej!
Kul att träffa alla cyklister i helgen. Här kommer min race report och film från hela loppet. Är du med på filmen?
https://www.merida.se/blogg/vasaloppsbloggen/glassbonden-gravel-challenge-2018/
Hej!
Ja, superkul arrangemang! Kul att läsa om loppet och se lite film (cyklade förbi vid Långmyrberget Climb). Tack för att du delar! Spännande att jämföra data, vi hade nästan exakt samma genomsnittliga watt för loppet! Nästan exakt samma genomsnittliga puls också...men du på mtb och jag på cx och säkert mycket annat olika också?

Roligt att läsa och höra! Coolt att det nästan är exakt samma siffror. Min MTB är väl lite tyngre iaf men den var effektiv utför :-) Så et är nog fördelar och nackdelar med olika saker. Men grymt bra kört!

VasaConny sa:
Roligt att läsa och höra! Coolt att det nästan är exakt samma siffror. Min MTB är väl lite tyngre iaf men den var effektiv utför :-) Så et är nog fördelar och nackdelar med olika saker. Men grymt bra kört!
Din mtb var garanterat snabbare utför ”traktorstigen dh”:)) Men tusenkronorsfrågan om mtb eller cx är snabbare på glassbonden är svår....jag och den andra i tätklungan med cx blev avhängda av mtb-åkarna när det blev mer av traktorstig. Jag skulle tro att cx kanske är lite lättare att hålla fart med på de fina grusvägspartierna men att mtb är klart snabbare på partierna med sand, grovgrus och sten. Blir kanske en avgörande fördel med mtb då? Alltså stor skillnad för kortare avsnitt vs en mindre skillnad längre avsnitt. Nu tror jag iof att de som vann i år hade gjort det på cx också:)

ja, jag kan ju hålla med om att det beror en hel del på personen som sitter på cykeln också :-) Tycker att det är kul att denna
typ av lopp finns också. Väldigt roligt att få cykla och prata med andra cyklister + att man får glass efteråt!

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp