Gnällspik much?

KriKul

Medlem
Gnällspik much?
Ååkej, nu har jag suttit och knåpat på det här i två dagar. Funderat fram och tillbaka på om jag har rätt eller fel. Till slut har texten blivit ett monster som bara växer ju längre tiden går. Så det är väl bästa att släpper den ifrån mig innan den kräver ett helt forum bara för sig själv.

Jag måste bara kolla om det är min inställning till webhandel som behöver justeras eller om det är något annat som är galet. Eftersom syftet med den här skrivelsen är att utröna om det är jag som är överkänslig eller om jag har någon rätt i mitt missnöje så tänker jag nedan ange leverantören som Cykelhandlarn.

Jag skulle uppgradera mitt cykelbestånd och tittade runt i ett par veckor på svenska, engelska, tyska, spanska och amerikanska cykelförsäljare innan jag fastnade för Cykelhandlarn.
Min uppfattning av Cykelhandlarn efter att ha läst här på forumet var enbart positiv. Man satsar hårt på den svenska marknaden och verkar ha snabb och bra service. Alla som har handlat verkar också vara nöjda.
Så jag slog till på en CycloCross för ca 12-13 000:- att pendla till o från jobbet med. Den valda färgen på ramen var ju grymt snygg dessutom.
Tre veckor efter beställningen fick jag reda på att den önskade färgen var slut. Så här i efterhand kan man tycka att det inte är så viktig, men jag hade verkligen riktat in mig på den där. Ni vet hur det är, man har gått i leksaksaffären och fingrat på R2D2 hela december, så får man C-3PO på julafton. De är lika coola, båda har sina olika egenskaper och i slutändan tycker man kanske till och med att C-3PO är snäppet vassare. Men det var ju inte guldgubben man hade siktet inställt på när man öppnade paketet, utan den lilla blåvita med det ilskna pipet (här borde jag få lite medhåll från någon).
Nåväl, jag surade lite och vi kom överens om en deal som innefattade lite muta och en annan ram i stället. Datorstrul kan drabba alla. No hard feelings. På riktigt. När jag hade bytt skrivbordsbakgrund till hojen med den nya färgen så kändes det riktigt bra efter ett par dagar.

Så kom äntligen dagen för leverans. Avin om att hämta ut cykeln låg i brevlådan, men det stod att paketet var för stort för utlämningsstället, så jag hämtade cykeln hos åkeriet.
Jag och min cykel tog oss till och från jobbet i två dagar på raken. Det var fantastiskt! Det var glädje! Jag var snabbare än snabbast. Kränkningarna var fler än jag kunde räkna och ibland undrade folk vad det var som åkte förbi ända tills ljudet kom ikapp. Så fort gick det. Till och med män på riktiga racercyklar med matchande cykelkäder morsade på mig. Men under den sista turen hem kändes bakhjulet lite wobbligt på slutsträckan. Jag avfärdade det som ojämnheter i vägen.
När jag kommer hem märker jag att det skramlar oroväckande om bakhjulet. Jag lyfter upp cykeln och snurrar långsamt på det varpå en eker ramlar till marken. Efter vidare undersökning noterar jag att tre ekrar sitter helt löst (hänger bara i navet) och ytterligare tre eller fyra är på väg att gängas loss. Då har cykeln gått 56 km. Inga putstrasor eller varma garage i världen kan hjälpa nu. Jag kände att världen stannade upp ett ögonblick.

Jag är vid det här laget fortfarande positivt inställd till företaget, övertygad om att problemet kommer att lösas på smidigast möjliga vis. Men det är här någonstans det börjar ändras.
Jag får veta att jag kan lämna in hjulet, få det åtgärdat och för detta erhålla som mest 180:-. Nu börjar jag bli lite... ..undrande..
Jag har ringt runt till de cykelverkstäder jag har i min närhet och fått ett lägsta bud på ca 250:-.

Jag menar då i mitt svar, att man har levererat en produkt som uppenbart inte var färdig för leverans och som, om man vill vara kritisk (som jag nu börjar bli), faktiskt skulle kunna uppfattas som något riskabel att använda. Jag kan acceptera att jag kontrollerar att vissa komponenter sitter som de skall, att bromsarna tar osv. Men när ekrarna trillar ur hjulet har man uppenbarligen brustit i någon rutin. Särskilt som Cykelhandlarn tycks se sig som en kvalitetsleverantör med långa anor.

Nu börjar jag dessutom bli hånad på jobbet eftersom mitt skrytobjekt, som stått och blänkt på kontoret till allas beundran, föll i bitar efter två dagar. Jag har fått skambud och propåer om byte mot gamla damcyklar som fått mitt blodtryck att gå i höjden. Det är förvisso ingenting som påverkar Cykelhandlarn, annat än den dåliga PR det innebär.

Så mitt motförslag till leverantören är att jag lämnar in hjulet på verkstad och att de ger mig ett presentkort på minst samma belopp som priset för åtgärden. På så vis kommer jag att spendera mer pengar hos dem framöver och de sparar in pengar på frakt. Alla blir nöjda o glada.
Svaret lät inte vänta på sig: Om du inte gillar ersättningen så kan du skicka hit hjulet så fixar vi det gratis. Men det kommer att ta tid. (ej ordagrant citerat, men nästan).
I realiteten blir det dyrare för mig, eftersom det innebär mer bilåkande i stället för cyklande.

Kontentan: Med några snabba mail har man ordnat så att jag återtar alla rekommendationer till vänner, alla framtida inköp som jag redan hade lagt i webshoppens önskelista är nu borta med vinden och jag är ganska less. Men man har sparat 300:- i presentcheckar som jag skulle ha spenderat hos Cykelhandlarn (120:- utöver maxbeloppet på 180:-, men vad är marginalen på saker jag köper?).

Nu är frågan såklart om min reaktion är befogad eller inte? Är det sådant man får räkna med om man är så dumsnål att man köper från utlandet för att spara in några kronor? Eller har jag rätt när jag känner att blivit nonchalant bemött? Vad har ni andra för erfarenheter? Är det vanligt att saker man köper inte fungerar direkt? De jag har talat med i min bekantskapskrets ställer sig på min sida. Självklart kan man tycka, eftersom det bara hört min version. Men i alla fall.. Vad tycker ni?

Gnällspik much?
Oavsett om du har rätt eller inte så hade varit mer konstruktivt att lära dig rikta hjulet själv istället för att lägga ner en massa tid och energi på att gnälla om ett par hundralappar.

Gnällspik much?
Att leverantörer vill ha/ska erbjudas möjligheten att själva reparera fel som uppstått under garantitiden är väl ganska väl förankrat - och ganska rimligt.
Att kunden sen åker på ett "straff" i form av att vara utan sin produkt en längre tid medan reparationen utförs skulle jag nog se som en naturlig (men förstås oönskad konsekvens) av avståndet till inköpsstället.
För löst spända ekrar är relativt vanligt på prispressade hjul/cyklar där tillverkaren/återförsäljaren inte velat/kunnat kolla ekerspänningen på maskinbyggda hjul före leverans. Och dåligt spända ekrar kan orsaka det du beskriver.

Gnällspik much?
Förstår din ilska, inte kul att börja pilla med ekrar efter tre turer. Att hota med outning på happy och mtbr.com kan nog ta skruv. Ryktet är ändå allt för webshoppar.

Samtidigt så erbjuder de ju en fix. Om de står för frakten åt båda hållen så tycker jag nog man får ta smällen som en risk vid webhandel.

Senast ändrad:
Gnällspik much?
Du köper en vara. Något är fel på varan. Säljaren erbjuder sig att fixa varan utan kostnad. Du vill hellre låta en konkurrent till säljaren fixa varan på säljarens bekostnad. Säljaren går med på det, men vill inte stå för hela kostnaden, utan bara två tredjedelar. Du blir sur och outar det på ett forum.

Har jag fattat ditt inlägg rätt?

Gnällspik much?
Otur. Köp inte från Cykhandlarn igen och försök fokusera energin någon annanstans. Visst kan jag förstå irritationen, men det är bara att släppa det. Var glad att du inte har värre problem att brottas med i vardagen (eller så är det uppdämd frustration, vad vet jag...)

Gnällspik much?
KriKul skrev:
-------------------------------------------------------
> Om du inte gillar ersättningen så kan du skicka hit hjulet så
> fixar vi det gratis.

Fyfan vilka svin!

:)

Men på riktigt, det är väl precis sånt man betalar för om man köper sin cykel på en Lbs. Annars biter man ihop och lär sig rikta hjul!

Gnällspik much?
KriKul skrev:

> Självklart kan man tycka, eftersom det bara hört
> min version. Men i alla fall.. Vad tycker ni?

Jag tycker de, Cykelhandlarn, som jag aldrig hört talas om förut faktiskt, missade en chans att behålla en kund för väldigt, väldigt lite pengar. Klåpare på kundtjänst.

Samtidigt tycker jag att du skall spendera 250spänn hos din LBS så du får igång cykeln och kan börja cykla på den igen. Om du vill och orkar så kan du skriva en liten text (ingen vägg av ord som här ovan) till kundansvarig eller kanske CEO på cykelhandlaren där du beskriver saken kort:

"Tack för bra service och leverans, tyvärr ramlade ekrarna ur hjulet och jag kan inte använda cykeln. Mitt erbjudande till er var att jag lagade cykeln lokalt där jag bort för 250kronor och ni krediterar mig 250 som jag kan använda i er webshop.

Jag vill och försöker faktiskt vara en bra och nöjd kund hos er."

Eller nått liknande för jag förstår verkligen inte hur man kan slarva bort en kund som just gett en 12000 i affärer, otroligt dumsnålt.

Gnällspik much?
Förstår att det känns jobbigt, men det är ju lite det som är dealen man gör när man handlar på nätet. Priset blir lägre på bekostnad av att det är längre till butiken om något behöver åtgärdas.

Hoppas du hittar en lösning så att du känner dig nöjd och kan fortsätta njuta av din pendling!

Gnällspik much?
Du skulle ha reklamerat cykeln och bett om en retursedel. Du skulle krävt återköp eller leverans av felfri vara. Skriftligt. Punkt.

Du kan ju alltid göra ovanstående trevligt och lämna öppet för säljaren att göra rätt för sig. Men det är superviktigt att ha formellt reklamerat och att ha ställt kraven.

Säljaren har bevisbördan för att den levererades felfri (i praiktriken omöjligt), i alla fall inom sex månader. Säljaren har upp till tre försök att rätta till problemet. Då hade säljaren antagligen frågat dig om du kunde ha tagit cykeln till en lokal LBS på deras bekostnad.

Om du reklamerar och ställer de nödvändiga kraven, så är det inte säljaren som kan dribbla runt dig längre. De måste agera formellt tillbaka.

Observera att detta inte har ngn ting alls med garanti att göra.

Senast ändrad:
Gnällspik much?
Så för att sammanfatta så här långt.
Att köpa på nätet är en risk, sen kan man se att leverantörer är mer eller mindre benägna att avhjälpa problem som uppståt.
Själv är bäste dräng, rikta hjulet själv o spara pengar. (Men jag har ju två vänstertummar som sitter så jäkla centrerat i handen)
Snålheten bedrar visheten. If you pay peanuts, you get monkeys etc..

Jag har förstått av andra inlägg att Cykelhandlarn (som i verkligheten heter något annat) oftast fixar saker som gått fel. Det råkar kanske bara vara jag som har otur här.

dabac : "För löst spända ekrar är relativt vanligt på prispressade hjul/cyklar där tillverkaren/återförsäljaren inte velat/kunnat kolla ekerspänningen på maskinbyggda hjul före leverans."
Tilläggas bör att cykeln jag köpte hörde till de billigare alternativen i utbudet och hjulen skruvas ihop för hand. Så det är inget budgetmärke.

Nåväl. Jag har nu en hel och fin cykel. Summan i sig är inte hela världen. Om cykeln hade varit 300:- dyrare vid inköp så hade jag nog inte avstått. Det är bemötandet som stör mig.

Jag har fått sakliga svar på min fråga. Vissa instämmer, andra inte. Stort tack för ert engagemang och kunnande. Även om jag tycker att texten var värd ett A.

Tack och godnatt!
I morgon ska det cyklas.

Gnällspik much?
Misärpendlaren skrev:
> "Tack för bra service och leverans, tyvärr
> ramlade ekrarna ur hjulet och jag kan inte
> använda cykeln. Mitt erbjudande till er var att
> jag lagade cykeln lokalt där jag bort för
> 250kronor och ni krediterar mig 250 som jag kan
> använda i er webshop.
>
> Jag vill och försöker faktiskt vara en bra och
> nöjd kund hos er."

Om du skickar detta som misärpendlaren skrev, kort sammanfattat och tydligt så har jag svårt att tro att de skulle klaga emot. Låter som att ni (båda parter) har lindat in er i ett tillkrånglat missförstånd.

Gnällspik much?
@TS
Jag förstår din besvikelse och tycker att du varit lugn och saklig, även mot säljaren. Jag tycker inte att det handlar om OM man kan fixa problemet själv, utan precis som du skriver, ATT man inte ska behöva efter 2 turer med cykeln. Snarlikt när man haft oturen att bli av med något och måste jobba med/mot försäkringsbolaget, det går liksom aldrig att det inte blir en massa merjobb för den drabbade som inte ersätts. Typ för dig, tid och pengar att åka till posten/åkeriet, etc.
Håller med dig, efter ett sånt bemötande blir man ju inte jättepepp att rekommendera säljaren heller, redan att efter 3 v få besked om färgen var ju rejält snopet! Hoppas att cykeln är bra och att den här tråkiga starten bleknar efter hand, och att du får många sköna mil på den!

Gnällspik much?
Någonstans mellan Misärpendlarens & Flikens (respektive) förslag borde borde tioöringen trilla ner, Cykelhandlaren bör hantera frågan på ett mer kundvänligt sätt IMO.
De har allt att förlora på att inte styra upp en hantering av sådana här saker i respektive land, om de önskar expandera sin försäljning utanför hemlandet dvs.

Själv är jag i samma position som KriKul, fast i ett tidigare stadie. Nu håller eker nummer 2 på att självlossna pga ojämnt (slarv?) ekrat hjul. Förra gången jag fick det åtgärdat kommenterade cykelmecken att vissa ekrar var väldigt hårt spända.

Känns trist att en spritt ny cykel ska strula från ruta ett när det kommer till sådana här enkla saker. Det borde gå att lösa Cykelhandlarens bristande kvalitetskontroll på ett för kunden bättre sätt. Skärpning, säger jag.

Gnällspik much?
Tror inte det var Rose deras hjul är grymt välbyggda. Dom har också ett bra retursystem. Jag hade problem med ett frihjul och skickade det till Rose dom fixade det och skickade tillbaks det.

Men visst underlättare det om man är tekniskt intresserad om man köper på nätet.

Gnällspik much?
OlaB skrev:
> Oavsett om du har rätt eller inte så hade varit
> mer konstruktivt att lära dig rikta hjulet själv
> istället för att lägga ner en massa tid och
> energi på att gnälla om ett par hundralappar.

-1

Visserligen är det bra att kunna rikta hjul själv, men om någon (som man kunde förvänta sig kan bygga hjul) gör ett så dåligt jobb med ekerspänning och stressbefrielse av ekrar att flertalet är lösa och en t.o.m. lossnar efter 5-6 mils cyklande - ja då har man f-n i mig all rätt att klaga på det man fått. Det är lite mer än att "rikta hjulet" som behövs då för att få det rätt.

+1 på Misärpendlaren, Fliken & Tant_Trek

Sen till TS, ta inte så hårt på kollegornas tråkningar; hitta istället något fint exempel med nån som köpt en ny bil och fått lämna in den på verkstaden omgående för 10-tusentals kronor i reparationer som visserligen går på garantin med som lämnar dem utan tillgång till det de köpt (om det nu känns värt att bråka med dem).

Senast ändrad:
Gnällspik much?
Tycker du överreagerar.

Åk ned till LBS och problemet är löst om ett par dagar. Dessutom har den handlarn fått ett par spänn och du har visat upp ditt fynd och ni kan snacka lite om nästa gång du kommer lämna in cykeln på service.

Det här är baksidan av att köpa på nätet. Saker ska skickas tillbaka, mail ska skickas, folk gör fel (ja, till och med cykelhandlare gör fel!)

Tid är pengar..

Gnällspik much?
Jag tycker att du absolut har rätt att vara lite sur. Gör man anspråk på att vara en seriös handlare så ska man inte skicka iväg halvfärdiga cyklar. Även om underleverantör brister bör väl butiken kontrollera varan innan den skickas iväg. Ja, ja, jag vet att den kanske skickas från en tillverkare eller ett lager eller var f*n som helst ifrån, men är det då något fel som inte beror på kunden ska väl butiken inte tjafsa med kunden!

Finns det något som är mer irriterande än annat så är det just när man som konsument, vilket du också gjorde, står med öppen plånbok och förklarar att "jag vill handla/fortsätta handla" hos er och sedan blir bemött av en wannabe-jurist som precis gått återförsäljarens hemsnickrade "Konsumentköplagen for Dummies-kurs". "JAG VILL JU FÖR TUSAN HAKAR HANDLA MER FRÅN ER!!!" Ni ska ju bara skicka pengar till mig som jag sedan returnerar!

Phu, det var skönt! ;)

Gnällspik much?
Cykelhandlaren har erbjudit att lösa problemet gratis eller att stå för en del av kostnaden för åtgärd av tredje part. Kan inte se det som snålt på något vis. Att hjulen var dåligt byggda är så klart ingen höjdare, men det kanske mer skall skyllas på cykel-/hjultillverkaren.

Gnällspik much?
Jo, som Ensamvargen och några andra gissat så är det ROSE det handlar om.
Anledningen till att jag utelämnat det är inte att agera målvakt utan att få fokus på min reaktion. Var den befogad eller inte?
I sak har man ju agerat enligt alla regler och erbjudit sig att reparera hjulet kostnadsfritt och jag blev gnällig när man inte fjäskade för mig. Jag vill ju bara bli klappad medhårs lite..
Hade det varit en lokal cykelhandlare så hade jag sprungit dit med hjulet, gastat lite, fått hjulet fixat och kanske en fin ringklocka på köpet. Sen hade saken varit ur världen. Onekligen blir det lite mer komplicerat när man handlar via webben.
Men så är det, man lär så länge man lever.. Cykeln är fin och vi kommer att fortsätta trivas ihop. Därom tvivlar jag inte.

Gnällspik much?
Konsumenträttsliga regler gäller (inom EU) även för näthandlare. Punkt.

Men i praktiken bör man vara beredd på att det är svårare att få ögonkontakt med en lyssnande och ansvarstagande person över internet, meddelst mail och per telefon. Och utan ögonkontakt är den där barriären man måste ta sig över, för att få rätt, mkt högre. Det som är billigare på nätet är också potentiellt dyrare i egen arbetstid och eget blodtryck samt tid utan cykel som repareras.

Internetcyklar är säkerligen lika bra som sina LBS-sålda konkurrenter, men min känsla (efter egen erfarenhet) är att internethandlare inte är det (och i ärlighetens namn har jag enbart haft bra erfarenhet just av ROSE, men inte ANDRA).

Gnällspik much?
Visst, de har sålt en kass produkt till dej. Men de har ju ivf. ambitionen att hjälpa dej det är väl seriöst ivf. Köper man på nätet så kan man ju inte förvänta sej samma service som handlarn runt hörnet. Sedan har de ju två gånger på sej att fixa felet, tredje gången har du rätt att få ny vara eller pengar tillbaka.

Gnällspik much?
Men att erbjuda 180 spänn (20 euro?) som ersättning för att fixa hjulet tycker jag var snålt, ingen LBS jag har låtit rikta har tagit mindre än 200 (per hjul) för riktning, 350-400 för helt bygge. Särskilt som moterbjudandet från TS var att få ett presentkort på 250 kr som ersättning och sen spendera det i webbutiken (vilket rimligen för handlaren borde vara en bättre affär än att ge ersättningen i cash).

Gnällspik much?
KriKul skrev:
> Jo, som Ensamvargen och några andra gissat så
> är det ROSE det handlar om.

Det förvånar mig faktiskt. Jag har helt tappat räkningen på hur många gånger jag handlat från Rose, fast det är iofs ointressant, det intressanta är hur de hanterat avvikelser. För min del har det aldrig varit några som helst problem.

Till exempel när de krediterade mig hela mellanskillnaden när produkten jag köpte ena veckan var kraftig nedsatt veckan efter.

Så arbetar en seriös och kundvårdande aktör. Sen, nu när jag ser det en gång till, så skulle man ju kunna se det såhär från deras synvinkel: Kunden köper en grej och försöker sedan snika till sig ett presentkort, ergo har du dokumenterat de lösa ekrarna och skickat bild till kundtjänst?

Gnällspik much?
Stumpy skrev:
> Cykelhandlaren har erbjudit att lösa problemet
> gratis eller att stå för en del av kostnaden
> för åtgärd av tredje part. Kan inte se det som
> snålt på något vis. ....

+1

Gnällspik much?
grondahl skrev:
> Stumpy skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Cykelhandlaren har erbjudit att lösa problemet
> > gratis eller att stå för en del av kostnaden
> > för åtgärd av tredje part. Kan inte se det
> som
> > snålt på något vis. ....
>
> +1

+1

Gnällspik much?
Stumpy skrev:
> Cykelhandlaren har erbjudit att lösa problemet
> gratis eller att stå för en del av kostnaden
> för åtgärd av tredje part. Kan inte se det som
> snålt på något vis.

Men, det är ju inte vad alls vad den kränkta kunden vill ha? Kunden har ju ALLTID rätt!

Gnällspik much?
Låter som ett ganska grovt fel om nipplarna ramlar av efter 56 km, då handlar det ju inte längre om en enkel riktning utan om ett grövre slarv som har gjorts någonstans utefter vägen. Är iofs inte förvånad över att det fuskas med hjul, för det har brukat krångla för mig även när jag köpt hos LBS, och det har aldrig dröjt länge innan man köpt andra hjul, pga att originalhjulen antingen gick sönder fort, eller helt enkelt inte ingav nåt förtroende.

Gnällspik much?
KriKul skrev:
> Nu sticker in ett inlägg från tråden "frågor
> som är för dumma för att ställas":
> Vad står LBS för?

Local Bicycle Shop/Store

Gnällspik much?
castrello skrev:
> Är det så dyrt att rikta hjul i Stockholm? Hos
> min lbs byttes en eker och riktades hjulet för 10
> euro. Det tyckte jag var smådyrt dessutom.

Sama här. 80-90 spänn för att stoppa in en ny eker samt rikta, och då ingick ekern, DT swiss revolution tror jag det var. Dock fick jag den metallfärgad och inte i svart så jag är sjukt missnöjd....
Konkurerande lbs i samma stad tar 300 sek och en annan 250. Så frågar du mig så har ROSE gett dig ett riktigt bra bud för att lösa problemet. Får man fråga vad det är för hjul?
Personligen kollar jag alltid ekerspänningen på nyinköpta hjul, både begagnade och nya. Går snabbt, man knäpper bara med fingrarna på dem för att känna efter att de är hyfsat jämt och hårt spända.

Gnällspik much?
Det är de hjul som följder med en DX CROSS 2000. Vad jag förstår så byggs de på plats.

I övrigt tycker jag att cykeln andas kvalitet, och jag är övertygad om att vi kommer att komma väl överens. Mina råd framöver till någon som frågar mig om man kan köpa en ROSE kommer nog vara ett ja. Men med det förbehåll att man bör vara beredd på att inte kunna börja nyttja cykeln direkt vid leverans. Var inställd på att saker kan behöva skickas fram och åter någon gång.
Precis som vid köp från LBS, men man får här posta till Tyskland istället för att springa ner till affären runt hörnet.

Min reaktion baseras helt på hur jag blev bemött ställt i relation till hur jag själv skulle hanterat ärendet i deras position.
Med ett avtal om kommande inköp, eller om man har en väl inarbetad kundrelation kan man kosta på sig en viss kallsinnighet. Men hos en förstagångsköpare skulle jag som säljare vara lite mer på tå.
Jag förväntar mig helt enkelt inte mer än vad jag skulle göra själv.

Tillbaka
Topp