Gnisslande broms

magnlar

Medlem
Gnisslande broms
Börjar med att jag letat runt i forumet och sökt efter trådar med likadana fel som jag men inte hittat nåt med bra träff..

Min frambroms gnisslar något fruktansvärt, särskilt när det är blött och håller på och bli galen. Bak är perfekt.
Har centrerat bromsoket flera gånger utan framgång. Cykeln är helt ny med Code broms och sram 200mm skiva. Nya grejer. Har inte kraschat el likn. Bromsskivan är hel och rak med andra ord.

Pulserar inte när jag bromsar och bettet är väldigt bra. Stoppies är inga problem.
Vad kan det vara för fel?

Alla goda råd och idéer mottages tacksamt.

Gnisslande broms
Enda som hjälp mig i liknade situation är att testa olika belägg och sprita av skivan då och då. Känns som ett mysterium varför vissa cyklar får skrikande bromsar

Gnisslande broms
testa att slipa lite lätt med sandpapper på skivan och kör in bromsarna igen. oftast det som har varit problemet för mig när mina har skrikit. glöm inte att göra rent skivan också.

när jag kör in brukar jag bromsa lätt och jämt utan att låsa ca. 5 gånger ner för en 100m lång backe och sedan köra några hårdare inbromsningar utan att låsa. viktigt att inte stressa och hoppa över något steg.

Gnisslande broms
testa att slipa lite lätt med sandpapper på skivan och kör in bromsarna igen. oftast det som har varit problemet för mig när mina har skrikit. glöm inte att göra rent skivan också.

när jag kör in brukar jag bromsa lätt och jämt utan att låsa ca. 5 gånger ner för en 100m lång backe och sedan köra några hårdare inbromsningar utan att låsa. viktigt att inte stressa och hoppa över något steg.
Tack för tipset. Ska testa

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp